Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Ska du rida själv på clinicen, eller har du en annan ryttare?
Hur vana är eleverna?

Några förslag på teman, om du inte bara vill visa typhinder
Tempo och anridning på olika hindertyper, där skillnaden belyses
Att läsa flaggning och vägar i ett hinder med alternativ
Uthållighet och pulsmätning, träningsplan

OH, nu vill jag nästan gå på clinicen jag också! :)

Ska du rida själv på clinicen, eller har du en annan ryttare?
Hur vana är eleverna?

Några förslag på teman, om du inte bara vill visa typhinder
Tempo och anridning på olika hindertyper, där skillnaden belyses
Att läsa flaggning och vägar i ett hinder med alternativ
Uthållighet och pulsmätning, träningsplan

OH, nu vill jag nästan gå på clinicen jag också! :)
Bra tips! Blir ett ekipage som tävlat och en 4-åring. Eleverna har ingen erfarenhet av fälttävlan, så det ska vara som en liten introduktion bara.

Tänker att man borde prata om skillnader mot banhoppning och om hur man rider an på olika typhinder. Och lite skillnader hur man introducerar en oerfaren häst jämfört med tävlingshästen.

Jag är ingen tränare så jag brukar inte vilja hålla i sånt här 😅 Men har ingen annan att tillgå heller så får väl försöka göra så gott det går... 🙈

Bra tips! Blir ett ekipage som tävlat och en 4-åring. Eleverna har ingen erfarenhet av fälttävlan, så det ska vara som en liten introduktion bara.

Tänker att man borde prata om skillnader mot banhoppning och om hur man rider an på olika typhinder. Och lite skillnader hur man introducerar en oerfaren häst jämfört med tävlingshästen.

Jag är ingen tränare så jag brukar inte vilja hålla i sånt här 😅 Men har ingen annan att tillgå heller så får väl försöka göra så gott det går... 🙈
Jag hade inte komplicerat det så mkt men den stora skillnaden mot banhoppningen är ju hur vi använder hästens olika tempon och växlar beroende på vilket hinder vi ska hoppa. Så jag hade sett till att dessa ekipage som ska rida , dels fattar det själv och tydligt kan visa det. Tyvärr fattar inte många ft ryttare själv detta utan rider i samma hialöst tempo oavsett hindertyp och sedan fattar dom inte varför hästen stannar. 😄

Jag hade inte komplicerat det så mkt men den stora skillnaden mot banhoppningen är ju hur vi använder hästens olika tempon och växlar beroende på vilket hinder vi ska hoppa. Så jag hade sett till att dessa ekipage som ska rida , dels fattar det själv och tydligt kan visa det. Tyvärr fattar inte många ft ryttare själv detta utan rider i samma hialöst tempo oavsett hindertyp och sedan fattar dom inte varför hästen stannar. 😄
Ja, många missar nog halvhalt - presentera hindret och bara blåser på i transportfart och hoppas på det bästa 😄

En korkad fråga kommer här, varit inne på det förut med (men då var det svalt intresse, förstår att det inte riktigt är sporten ”på riktigt”).

Om en klubb INTE har en terrängbana, finns det nåt sätt att lyckas ha en ”semi variant” på fälttävlan på lätt nivå som vore roligt både för allround ryttaren att prova på och som kunde ses som ett träningstillfälle för ett FT ekipage?

Att man kan arrangera FT-dressyr och ha hoppning samma dag eller helg är ju enkelt. Men kan man bygga nåt slags ”derby bana” på 0.80 meters höjd och få det godkänt TR-mässigt? Det blir väl en hoppklass då? Och då krävs inte FT-kort eller ambulans eller besiktning heller?
Och om man får rida derby på låg höjd, kan man som arrangör ha ett pris för den som är bäst i en kombi klass där det ingår dressyr, hoppning och derby klassen (max två starter per dag för det väl till en tvådagarstävling då)?

En korkad fråga kommer här, varit inne på det förut med (men då var det svalt intresse, förstår att det inte riktigt är sporten ”på riktigt”).

Om en klubb INTE har en terrängbana, finns det nåt sätt att lyckas ha en ”semi variant” på fälttävlan på lätt nivå som vore roligt både för allround ryttaren att prova på och som kunde ses som ett träningstillfälle för ett FT ekipage?

Att man kan arrangera FT-dressyr och ha hoppning samma dag eller helg är ju enkelt. Men kan man bygga nåt slags ”derby bana” på 0.80 meters höjd och få det godkänt TR-mässigt? Det blir väl en hoppklass då? Och då krävs inte FT-kort eller ambulans eller besiktning heller?
Och om man får rida derby på låg höjd, kan man som arrangör ha ett pris för den som är bäst i en kombi klass där det ingår dressyr, hoppning och derby klassen (max två starter per dag för det väl till en tvådagarstävling då)?
Kan svara mig själv att det inte går, derby får vara lägst 120 nivå och måste ha bank och pulvermangrav osv… dvs ganska effektivt stoppat att alls ha derby klasser på vanliga tävlingar.

IMG_3408.webp

Fast du kan nog inte titta där i hopp TR. Det blir en specialhoppning. Gislaved hade derbyklasser med terrängslinga i somras på 90cm för häst och för ponny 50-80cm

https://tdb.ridsport.se/meeting_propositions/39014
Men vad kul! Exakt vad jag letade efter!
Naturbanan finns här att se: https://gark.se/anlaggning/naturbanan

Något sånt här borde ju kunna finnas på alla lite större anläggningar, det är såklart inte en terrängbana men en ridskolevänlig variant iaf?

Men vad kul! Exakt vad jag letade efter!
Naturbanan finns här att se: https://gark.se/anlaggning/naturbanan

Något sånt här borde ju kunna finnas på alla lite större anläggningar, det är såklart inte en terrängbana men en ridskolevänlig variant iaf?

En terrängslinga (inte lika fin som den här, men åtminstone anlagd och grusad med hyfsat underlag större delen av året) har funnits på de flesta ridskolor jag stått uppstallad, och "mini-FT" är något jag trodde alla som hade möjlighet körde någon gång om året åtminstone. Har jag varit på ovanligt terränginriktade ridskolor? :confused: Merparten av dem är i storstadsregion men flera kan ändå skrapa ihop hinder nog för att åtminstone träna lektionsekipage och kanske hålla någon Sugar cup.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka