Tråden för spår

Found it!

B48662CD-4D97-4635-AD93-EFF32C49E794.jpeg
 
Har haft mycket under veckan med långa jobbmöten och hästfix. Idag var dock både jag och B i behov av lite spårträning, så jag la ett kort spår med vind som gjorde allt för att jäklas 😅

Provar en strategi några pass med ostrukturerade spår utan snitzlar men med apporter, för att se hur vi löser det när jag inte har något tydligt, visuellt att gå på (och därmed inte kunna safe:a i spårandet). Har kört på spontana upptag och ett par ganska tidiga och enkla apporter, för att snabbt väcka intresset.

Hur gick det då? Upptaget gjorde hon, medan jag själv var säker på att det var längre bort. ”Kom ihåg att lita på din hund… :angel: ”. Det jag har anat tidigare, och nog fick bekräftelse på idag, är att hon snappar upp apporter på ganska långt avstånd (10-15 meter) när vinden ligger rätt. Så hon var på väg mot trean men där märkte jag att vi nog bommat tvåan, så tog tillbaka henne och gjorde ett omtag (den konstiga knorren på bilden). Rätt eller fel, säg det, men jag är snål om apporterna trots att de bara är kapade kvastskaft 😂

Därefter höll hon spåret bra trots bråkig vind, och satte sina liggmarkeringar bra för den nivå hon är på.

Visa bifogad fil 120812

PS. Ja, jag glömde slå av spårningen 🤣
Vad använder du för app?
 
Vad använder du för app?

Dogtrack, har bara testat den i typ en vecka och är väl helt okej nöjd. Kostar en hundring på AppStore, men det kan det ju få vara värt — kul att kunna jämföra spåren mot varandra!

(Jag jobbar inom geodata, så har en skaplig tolerans för att mobilens GPS inte alltid är perfekt, tycker denna sköter sig bra och med tillräcklig noggrannhet)
 
Dogtrack, har bara testat den i typ en vecka och är väl helt okej nöjd. Kostar en hundring på AppStore, men det kan det ju få vara värt — kul att kunna jämföra spåren mot varandra!

(Jag jobbar inom geodata, så har en skaplig tolerans för att mobilens GPS inte alltid är perfekt, tycker denna sköter sig bra och med tillräcklig noggrannhet)
Hmm, min dogtack ser inte alls ut så, kanske skillnad på android och ios? Jag är redigt less på den men har inte hittat något bättre. Hatar den lite mindre sedan jag lärde mig att alltid tillåta platsinfo så att det åtminstone inte slår av och gör ett rakt streck efter halva spåret.
 
Jag är för övrigt löjligt lycklig över min valp idag. Spåret igår gick jättebra men sista tredjedelen blev lite svajig på grund av sidovind.
La ett nytt spår idag, första gången med 90 graders vinklar (och sjätte spåret någonsin) och valpuslingen bara gör det som att han aldrig gjort annat! Jag gick med gåshud över hur fint han spårade och kände att hela ansiktet var ett enda stort leende. Nu gäller det bara att inte tanten bak i snöret förivrar sig och gör för mycket, det är svårt att låta bli att bara fortsätta när det går så himla bra.
 
Hmm, min dogtack ser inte alls ut så, kanske skillnad på android och ios? Jag är redigt less på den men har inte hittat något bättre. Hatar den lite mindre sedan jag lärde mig att alltid tillåta platsinfo så att det åtminstone inte slår av och gör ett rakt streck efter halva spåret.

Utseendet kan helt klart skilja sig en hel del mellan plattformarna :) Ja, platsinfo måste ju vara påslaget för att den ska kunna spåra med låsskärm. Trots att jag utvecklat flera mobilappar med kartan/spårning i centrum gjorde jag den missen första gången :angel:

Blir lite sugen att utveckla en egen spårapp… 😁 Vem vet, kanske på semestern — men tills dess får Dogtrack duga!
 
Jag gjorde ett litet (rakt) spår på ängen bakom huset och ställde frukosten där.

Märkte att han sicksackade mer idag än igår på kursen, rätt rejält. Antar att det har något att göra med hur doften satt sig/blåst? Eller så var det andra dofter i spåret.

Han var superduktig och klarade det fint men blev väldigt förvånad när matskålen plötsligt stod där 😂.

Ska skaffa lina idag så jag har lite mer snöre. Spårar ni i sele eller halsband? Är ju absolut inget komplicerat ännu och använder halsband annars.
 

Bifogade filer

  • 1199068C-E9C4-4467-883A-F285530A837D.jpeg
    1199068C-E9C4-4467-883A-F285530A837D.jpeg
    499,2 KB · Visningar: 26
Jag gjorde ett litet (rakt) spår på ängen bakom huset och ställde frukosten där.

Märkte att han sicksackade mer idag än igår på kursen, rätt rejält. Antar att det har något att göra med hur doften satt sig/blåst? Eller så var det andra dofter i spåret.

Han var superduktig och klarade det fint men blev väldigt förvånad när matskålen plötsligt stod där 😂.

Ska skaffa lina idag så jag har lite mer snöre. Spårar ni i sele eller halsband? Är ju absolut inget komplicerat ännu och använder halsband annars.

Duktig valpis!

Jag spårar i sele, har en speciell vi endast använder vid spår och hon vet precis vad som väntar när den selen kommer på.
 
Har en 10,5 årig dvärgschnauzer som är godkänd i Högre Spår, men fick lägga tävling på hyllan då hon fick artros i ryggen. Men vi lägger en hel del spår för att hon älskar det och är super i spåret.

Spåren är allt från 300-1500m och ibland kluriga och ibland lätta, beroende på terräng för ryggens skull. Vi spårar mest i skog nu.

Har provat även viltspår några gånger, men har inte plats för klövar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230609_084210.jpg
    IMG_20230609_084210.jpg
    453,8 KB · Visningar: 17
Har en 10,5 årig dvärgschnauzer som är godkänd i Högre Spår, men fick lägga tävling på hyllan då hon fick artros i ryggen. Men vi lägger en hel del spår för att hon älskar det och är super i spåret.

Spåren är allt från 300-1500m och ibland kluriga och ibland lätta, beroende på terräng för ryggens skull. Vi spårar mest i skog nu.

Har provat även viltspår några gånger, men har inte plats för klövar.

Vad innebär högre spår? Är det olika svårighetsgrader?
 
Vad innebär högre spår? Är det olika svårighetsgrader?
Precis. I brukset är klasserna appell - lägre - högre och elit. I varje klass måste man uppnå en viss poäng för att bli uppflyttad och ha rätt att tävla på nästa nivå. När man är i elit är det inte längre uppflytt man strävar efter utan då är det att få tillräckliga poäng för att få CERT och elle SM kval om man har de ambitionerna.
 
Utseendet kan helt klart skilja sig en hel del mellan plattformarna :) Ja, platsinfo måste ju vara påslaget för att den ska kunna spåra med låsskärm. Trots att jag utvecklat flera mobilappar med kartan/spårning i centrum gjorde jag den missen första gången :angel:

Blir lite sugen att utveckla en egen spårapp… 😁 Vem vet, kanske på semestern — men tills dess får Dogtrack duga!
Om du gör en app måste du berätta det
 
Jag gjorde ett litet (rakt) spår på ängen bakom huset och ställde frukosten där.

Märkte att han sicksackade mer idag än igår på kursen, rätt rejält. Antar att det har något att göra med hur doften satt sig/blåst? Eller så var det andra dofter i spåret.

Han var superduktig och klarade det fint men blev väldigt förvånad när matskålen plötsligt stod där 😂.

Ska skaffa lina idag så jag har lite mer snöre. Spårar ni i sele eller halsband? Är ju absolut inget komplicerat ännu och använder halsband annars.
I regelverket för brukspår står att hunden ska spåra i "sele eller dylikt" :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 500
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp