Tråden för spår

Gick ett enkelt spår runt huset för att gömma lunchen! Tänkte bara gå raka spår i början, men det fick ju bli raka spår med hörn, för huset svänger ju. Han fattade inte riktigt först att han skulle lukta, så han svansade runt men följde spåret. Kanske för att det liksom är naturligt att gå runt huset :D Men sen fattade han lagom till vi var framme :D
 
Jag gjorde ett litet (rakt) spår på ängen bakom huset och ställde frukosten där.

Märkte att han sicksackade mer idag än igår på kursen, rätt rejält. Antar att det har något att göra med hur doften satt sig/blåst? Eller så var det andra dofter i spåret.

Han var superduktig och klarade det fint men blev väldigt förvånad när matskålen plötsligt stod där 😂.

Ska skaffa lina idag så jag har lite mer snöre. Spårar ni i sele eller halsband? Är ju absolut inget komplicerat ännu och använder halsband annars.

Vinden kan absolut stöka till det, sen kan liggtiden för spåret spela roll. Kort liggtid = bred doftkorridor. :)

Jag spårar med sele. Hon vet vad som är på g när den plockas fram 😁
 
Utseendet kan helt klart skilja sig en hel del mellan plattformarna :) Ja, platsinfo måste ju vara påslaget för att den ska kunna spåra med låsskärm. Trots att jag utvecklat flera mobilappar med kartan/spårning i centrum gjorde jag den missen första gången :angel:

Blir lite sugen att utveckla en egen spårapp… 😁 Vem vet, kanske på semestern — men tills dess får Dogtrack duga!
Ja!!! Utveckla en bra spårapp, ställer gärna upp med inputs och förslag :D
 
Gemensamt Buke-ansvar då? Många år i branschen gör ju att jag vet hur svårt det är att göra användarna nöjda 😂

Men kul projekt, onekligen. Och jag brukar klara ca två dagar av semester innan jag klurar på roliga projekt…

Spännande tycker jag! Det går ju alltid att utveckla vidare sen tänker jag, men jag är mest bara imponerad över att folk kan göra appar så mig är det nog inte så svårt att imponera på 😄
 
Jag gjorde ett litet (rakt) spår på ängen bakom huset och ställde frukosten där.

Märkte att han sicksackade mer idag än igår på kursen, rätt rejält. Antar att det har något att göra med hur doften satt sig/blåst? Eller så var det andra dofter i spåret.

Han var superduktig och klarade det fint men blev väldigt förvånad när matskålen plötsligt stod där 😂.

Ska skaffa lina idag så jag har lite mer snöre. Spårar ni i sele eller halsband? Är ju absolut inget komplicerat ännu och använder halsband annars.
Spårar med sele och har en lina på 5 m (jag har en platt gummerad, tycker den är skön att hålla i), tycker det räcker gott för den typen av spår vi pysslar med :)
 
Fått hem lite grejer till personspår kursen vi går på, nästa gång ska vi vara på asfalt/grus så behövde metallgömmor (stora för avslut, små för gömmor i spåret) :) tulpanbollen är för avslut i skogen, och silikonbörsarna är för gömmor i skogen eller kastbelöningar.
IMG_20230608_224706.jpg
 
Gick ett enkelt spår runt huset för att gömma lunchen! Tänkte bara gå raka spår i början, men det fick ju bli raka spår med hörn, för huset svänger ju. Han fattade inte riktigt först att han skulle lukta, så han svansade runt men följde spåret. Kanske för att det liksom är naturligt att gå runt huset :D Men sen fattade han lagom till vi var framme :D
Hur länge fick spåret ligga? Färska spår är svåra så hade väntat iallafall från det lagts tills du spårar.
 
Förlåt, men vad menar du 🙈. Mvh nybörjare

Det handlar om den där doftkorridoren man skapar, när man lägger sitt spår :) Tänk dig att det virvlar en massa molekyler både från dig och marken. Det finns många olika skolor om hur man börjar träna — går man med hunden tämligen direkt efter man själv gått spåret så är doftkorridoren bred, och hunden kan söka lite zickzack i den. Det kan vara enkelt på ett vis för den otränade hunden, men du får nog inte den där ”nosen på linjen”, så ganska snabbt vill du börja öka liggtiden.

För det som händer när man väntar, är du till slut bara har själva spårkärnan kvar, alltså precis där du gått. Som jag lärt mig det så består spåret av vattenlösliga och fettlösliga molekyler, där vattenvarianten dunstar och sprids med vinden medan fettmolekylerna stannar kvar.

Kvar har du ett krispigt och fint spår, precis där du gått :) Och det blir snabbt tydligt för hunden när den viker av.
 
Det handlar om den där doftkorridoren man skapar, när man lägger sitt spår :) Tänk dig att det virvlar en massa molekyler både från dig och marken. Det finns många olika skolor om hur man börjar träna — går man med hunden tämligen direkt efter man själv gått spåret så är doftkorridoren bred, och hunden kan söka lite zickzack i den. Det kan vara enkelt på ett vis för den otränade hunden, men du får nog inte den där ”nosen på linjen”, så ganska snabbt vill du börja öka liggtiden.

För det som händer när man väntar, är du till slut bara har själva spårkärnan kvar, alltså precis där du gått. Som jag lärt mig det så består spåret av vattenlösliga och fettlösliga molekyler, där vattenvarianten dunstar och sprids med vinden medan fettmolekylerna stannar kvar.

Kvar har du ett krispigt och fint spår, precis där du gått :) Och det blir snabbt tydligt för hunden när den viker av.
Åh jag har alltid trott att det är lättast med nylagt spår 🙈
 
Tack för förklaringarna!!! Men det känns ju ganska tveksamt om godsaken som är belöningen finns kvar efter en hel timme 👀… eller hur gör man med sånt?

Jag trodde också det var enklast att spåra direkt !
 
Vi fick lära oss på kursen att det är lättast för hunden när spåret fått ligga minst en timme, helst två till tre 😊
Innan det är dofterna överallt i luften precis som beskrivet ovan.
Okej :) Jag vill gå kurs men hittar inga. Den enda som var kunde jag inte vara med på för den låg på fel dagar, typiskt nog.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 525
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 462
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp