Tråden för träningsutmaningar 2023

Jag har hyfsad koll på tre olika typer, den första är att man gör hunden jädrigt nellad på helkong och får till ett aktivt passiv på den (svårare och behöver mycket träning inför).
Den vanligaste tror jag är att man lär hunden frysa på ett mynt eller en liten plåtask (där man t.ex. kan gömma godis under och lyfta och ge när hunden fryser och så kan man lättare välja om man vill ha stå/ligg/sitt). Finns nog en del filmer på YT om det. Därefter förflyttar man det till kongbit.
Den tredje är att man sätter upp t.ex. metallburkar (eller om man vill ha en vanlig line up) med varannan tom och varannan med kongbit. Hjälper hunden var den ska nosa och belönar kvickt, går sträckan ut - leker och pausar, för att sedan köra igen.
För var gång man går så väntar man lite längre med belöningen.
Hjälper om hundan redan har hum om stadga/omvänt lockande.

Om vi nu kör markering så kommer jag köra den sista och pausa med kongsök för att sedan sätta ihop det, med att när hon fixar att stå kvar när jag t.ex. drar lite i kopplet eller puttar på henne ökar söktiden successivt men enkla sök i början.

Så har vi fått det förklarat på diverse kurser jag gått. :)

Vi har lattjat lite med variant tre i veckan. Än så länge inga frys, men man får väl ha tålamod (min eh… ”paradgren”..) 😇
 
Vi har lattjat lite med variant tre i veckan. Än så länge inga frys, men man får väl ha tålamod (min eh… ”paradgren”..) 😇
Då har ni stå-frys som mål? Jag vill ju gärna ha sitt -frys, funderar på hur jag ska få till det.
När ska vi sätta startdatum för utmaningen?
 
En markeringsutmaning hänger jag nog på om upplägget verkar passa. Tränar nosework lite sporadiskt men funderar på att komma igång lite mer under våren och kanske tävla i sommar då det är några tävlingar på ovanligt nära håll.

Vi har frysmarkering då hunden själv bjöd på det när vi började träna och jag gillar att det funkar oavsett var gömman är om vi ska gå vidare med höga gömmor framöver. Hon kan ju frysa stående på bakbenen lika väl som med alla tassarna i backen.
Det vi främst behöver träna är att hålla markeringen lite längre så jag inte missar den. När hon håller länge är det så tydligt då hon fryser ända ut i svansen som annars inte är stilla under arbete. Och hon har en tendens att slicka på gömman, det vill jag också få bort.

@Pilot vad menar du med stå-frys och sitt-frys? Jag förstår inte hur det ser ut eller varför det spelar roll om hunden står eller sitter när den fryser?
 
Senast ändrad:
En markeringsutmaning hänger jag nog på om upplägget verkar passa. Tränar nosework lite sporadiskt men funderar på att komma igång lite mer under våren och kanske tävla i sommar då det är några tävlingar på ovanligt nära håll.

Vi har frysmarkering då hunden själv bjöd på det när vi började träna och jag gillar att det funkar oavsett var gömman är om vi ska gå vidare med höga gömmor framöver. Hon kan ju frysa stående på bakbenen lika väl som med alla tassarna i backen.
Det vi främst behöver träna är att hålla markeringen lite längre så jag inte missar den. När hon håller länge är det så tydligt då hon fryser ända ut i svansen som annars inte är stilla under arbete. Och hon har en tendens att slicka på gömman, det vill jag också få bort.

@Pilot vad menar du med stå-frys och sitt-frys? Jag förstår inte hur det ser ut eller varför det spelar roll om hunden står eller sitter när den fryser?
När jag säger frys är att den fokuserar både näsa och ögon på doftkällan.
Eftersom en av de saker jag hör av både de som tränar/går prov och dömer, är att man missar en markering och/eller inte riktigt litar på hundens markering [av otydlighet] så vill jag ha en tydlig sådan.

Min bc har naturligt att låsa blicken på saker och kan ibland göra det även när hon letar, utan att ta sig in till doftkällan så då känns ett stå dom en onödig risk för oss, hellre att hon måste göra ett [aktivt val] och sätta sig ner. (Och jag ser tendensen hyfsat ofta hos bc överlag, de hittar ett doftmoln och låser sig utan att leta sig in till källan.)

Även om doftkällan är högt upp så kommer jag se var hon slutar leta och bestämmer sig för att sitta = tydligt.
Det finns ju såklart nackdelar med sitt, precis som jag tycker att det finns nackdelar med att stå.
 
Då har ni stå-frys som mål? Jag vill ju gärna ha sitt -frys, funderar på hur jag ska få till det.
När ska vi sätta startdatum för utmaningen?

Ja, jag tror jag har landat i det. Men jag är så velig, ligg vore också nice 😂 men stå kan ju vara praktiskt i tex blöta och geggiga miljöer.

Start för min del skulle kunna vara till helgen. Men jag är inte så knusslig :) Denna gång ska jag försöka uppdatera bättre både på Insta och här, märker att det var en sporre så att det blev av varje dag.
 
Ja, jag tror jag har landat i det. Men jag är så velig, ligg vore också nice 😂 men stå kan ju vara praktiskt i tex blöta och geggiga miljöer.

Start för min del skulle kunna vara till helgen. Men jag är inte så knusslig :) Denna gång ska jag försöka uppdatera bättre både på Insta och här, märker att det var en sporre så att det blev av varje dag.
Jag var iväg och köpte 30 tegelstenar får köpa några var månad ett tag tror jag. 😁
Så jag är redo!
 
Jag har ångrat mig! Vi kommer köra liggmarkering istället 😂 Övade lite idag och det kommer ganska naturligt för henne, plus att jag har lättare med tajmingen där.

Sorry Bella, du har en velig matte 🤷🏻‍♀️
 
Har verkligen ingen aning hur man lär in markeringar. Ngn form av markering har han nog från spåret men det är mkt snö här så har inte spårat än.
 
Har verkligen ingen aning hur man lär in markeringar. Ngn form av markering har han nog från spåret men det är mkt snö här så har inte spårat än.

Perfekt att hänga på och få tips i så fall, om du är sugen :) Att göra en doft värdefull kan ju vara målet, det behöver inte vara mer avancerat än så (om man inte vill).
 
Att kongdoften börjat sätta sig visade sig idag, när matte med kortslutning i hjärnan hade gömt köttbullen istället för kong i ett sök 😂 hon reagerade inte alls på köttbullen, så hon var inne på att leta en annan doft.

Mitt mål för utmaningen blir att befästa liggmarkering så pass att vi kan köra i ett par andra miljöer än inomhus. Tänker stallet och carporten.

Vilka är med? Vilka mål har ni? Och hur länge kör vi — två veckor? :)
 
Att kongdoften börjat sätta sig visade sig idag, när matte med kortslutning i hjärnan hade gömt köttbullen istället för kong i ett sök 😂 hon reagerade inte alls på köttbullen, så hon var inne på att leta en annan doft.

Mitt mål för utmaningen blir att befästa liggmarkering så pass att vi kan köra i ett par andra miljöer än inomhus. Tänker stallet och carporten.

Vilka är med? Vilka mål har ni? Och hur länge kör vi — två veckor? :)
Jag kommer ha svårt att köra intensivt, så jag hade gärna haft lite längre. Men jag är med på vilket som.
Jag började i torsdags och insåg att hon behöver lite mer rutin på tegelväggen innan vi kör markeringar där.

I stallet där vi tränat mest (då använder jag metallburk med magnet) har jag flyttat in tackorna med lamm och det är för mycket störning för henne.
 
Jag kommer ha svårt att köra intensivt, så jag hade gärna haft lite längre. Men jag är med på vilket som.
Jag började i torsdags och insåg att hon behöver lite mer rutin på tegelväggen innan vi kör markeringar där.

I stallet där vi tränat mest (då använder jag metallburk med magnet) har jag flyttat in tackorna med lamm och det är för mycket störning för henne.

Man kan ju köra på tills någon slänger in nånting nytt :D Och det måste kanske inte vara bara en utmaning åt gången i tråden, nån annan kan ju hitta på något annat :)
 
Jag är med, men kommer inte hinna köra varje dag, för mycket på gång just nu.
Kör markeringsträningen separat från kongsöket, för att följa upplägget i kursen vi går nu. Nästa tillfälle i morgon så får vi se om vi ändrar något upplägg då. Tänker ha sitt med frysmarkering, alltså blick och nos mot kongen.
 
Någon som har tips på bra youtubevideos om hur man lär in markeringar? Just detta har jag inte riktigt hittat.
 
Någon som har tips på bra youtubevideos om hur man lär in markeringar? Just detta har jag inte riktigt hittat.

Den här som visar hur man kan börja träna in markering med mynt tyckte jag var ganska snabb och begriplig.


Jag har inte provat mynt själv men en kursare från förra helgens specialsök, vars hur övat med mynt, verkade ha lätt att koppla om beteendet.
 
Jag är med.
Målet är att få tydligare markeringar, dvs att hon fryser längre så jag med säkerhet hinner se. Får jag till det riktigt bra i hemmiljö finns det marginaler i andra miljöer tänker jag.
Kommer nog inte heller köra varje dag, speciellt inte nästa helg då jag ska på rallylydnadskurs.
 
Jag har börjat. Och inser att den stora utmaningen kommer bli min tajming. Att inte begära för mycket i början utan hinna berömma innan hon rör på sig men ändå få bra längd.
Och tungan, hur få henne att inte slicka...
https://www.instagram.com/p/Co2clh6MO0C/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Heja! Jag var ju inne på frys för bara några dagar sedan, men min tajming suger så eftersom Bella ändå bjöd in till ligg blev det enklare 😁

Ang. slicka så prova sätta målet så att hon inte kommer åt :) jag kör en del gömmor bakom kompostgaller eller trappräcke, i skarvar och inne i lådor. Fått tips om att använda decilitermått och tesilar också.
 
Vi tränar på, och ligg har hon greppat snabbt som sagt. Övar nu på att belöna vid kongen, så att vi inte tappar riktningen — hon vill titta på mig. Lite lurigt att inte vara för nära gömman själv i önskan om att belöna snabbt..!

Man ser dock väldigt tydligt på henne att hon hittat den, se tex detta klipp där en kongbit är inkilad mellan nedersta och näst nedersta lådan :)

https://instagram.com/stories/be11a...ource=ig_story_item_share&igshid=YmMyMTA2M2Y=
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 998
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp