Tråden för träningsutmaningar 2023

Jag har börjat. Och inser att den stora utmaningen kommer bli min tajming. Att inte begära för mycket i början utan hinna berömma innan hon rör på sig men ändå få bra längd.
Och tungan, hur få henne att inte slicka...
https://www.instagram.com/p/Co2clh6MO0C/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Jag är ju sån så jag backar hellre ett tag, dvs jag hade belönat tidigare, när nosen kom vid kongbiten första gången och innan hon stanna till.
Snabb belöning - jag kastar helst, antingen leksak eller om du kan ha godis i en sådan "boll" eller en bit strumpa.
Underifrån kastar jag, jag vet att många tränare vill att man ska droppa den ovanifrån men jag tycker att en del hundar börjar förvänta sig det och så tittar de upp och släpper gömman. Men allt handlar såklart om tajming.

Jag märkte ju t.ex. nu i torsdags att hon var osäker på tegelväggen, hon kikar på mig när hon hittar den. Då tar jag hellre en lite större bit kong och belönar snabbt, så att hon inte får in den ovanan.
 
Den här som visar hur man kan börja träna in markering med mynt tyckte jag var ganska snabb och begriplig.


Jag har inte provat mynt själv men en kursare från förra helgens specialsök, vars hur övat med mynt, verkade ha lätt att koppla om beteendet.
Jag gillar henne skarpt, hon har många trevliga filmer!
 
Jag är ju sån så jag backar hellre ett tag, dvs jag hade belönat tidigare, när nosen kom vid kongbiten första gången och innan hon stanna till.
Snabb belöning - jag kastar helst, antingen leksak eller om du kan ha godis i en sådan "boll" eller en bit strumpa.
Underifrån kastar jag, jag vet att många tränare vill att man ska droppa den ovanifrån men jag tycker att en del hundar börjar förvänta sig det och så tittar de upp och släpper gömman. Men allt handlar såklart om tajming.

Jag märkte ju t.ex. nu i torsdags att hon var osäker på tegelväggen, hon kikar på mig när hon hittar den. Då tar jag hellre en lite större bit kong och belönar snabbt, så att hon inte får in den ovanan.

Funderar på om jag ska prova kasta när jag inte hinner fram i rimlig tid. Men min aim är väl so-so 😁 ska ha lite is i magen och fundera några dagar, än så länge är jag nöjd med att hon kopplar doft = ligg.
 
Funderar på om jag ska prova kasta när jag inte hinner fram i rimlig tid. Men min aim är väl so-so 😁 ska ha lite is i magen och fundera några dagar, än så länge är jag nöjd med att hon kopplar doft = ligg.
Ibland när jag vet att jag inte kommer att kunna träffa i närheten av hennes nos så kastar jag från sidan och under (typ om gömman sitter på ett bordsben). Jag tycker ändå att hon har kopplat det bra, jag menar bara att man behöver inte att ha fantastisk träfförmåga. :D
 
Vi har tränat i två omgångar idag, ibland snyggare och ibland mer tveksamma lägganden 😁 men hon lägger sig, så bara öva på!
 
Med Kryza har vi övat in markeringar på vilthår. Det är verkligen det roligaste hon vet, tar man upp klickern så gör hon en liten glädjedans på bakbenen. Funderar på om jag ska klicka in eukalyptus så vi skulle kunna delta i nosework.

Tanken med vilthåren var att hon skulle markera hår på skottplatser och under eftersök, men tyvärr var hon inte riktigt lika förtjust i att spåra som att peka hår 😏

Hon är väldigt tydlig i sina markeringar iaf
klMW77S.jpg
 
Med Kryza har vi övat in markeringar på vilthår. Det är verkligen det roligaste hon vet, tar man upp klickern så gör hon en liten glädjedans på bakbenen. Funderar på om jag ska klicka in eukalyptus så vi skulle kunna delta i nosework.

Tanken med vilthåren var att hon skulle markera hår på skottplatser och under eftersök, men tyvärr var hon inte riktigt lika förtjust i att spåra som att peka hår 😏

Hon är väldigt tydlig i sina markeringar iaf
klMW77S.jpg

Visst är hon med i nån jaktartikel? Snubblade över när jag läste om typ viltspår… :)
 
Här drar vi igång kurs i nosework imorrn, tror det blir perfekt tajming för att få lite hjälp framåt :) Vi har tränat några kongsök varje dag, så det känner jag mig nöjd med. Har dock skippat kameran för att hinna foka bättre på henne.
 
Vi var på kurs i måndags och tränar vidare med markeringsträningen separat från sökträningen. Båda tjejerna har fått till sittmarkering jättefint på kong som är minst 5 cm ovanför golvet. Är den på golvet så väljer unghunden sittmarkering framför ligg cirka 80/20, medan den vuxna nästan alltid väljer liggmarkering. Den vuxna kan också välja frysmarkering i stå ibland.
Hon har klart en nackdel av att vi kört en del träning på egen hand och med mixade system tidigare, stackarn! Unghunden har det lättare då hon inte utsatts för lika mycket "vi testar vad som funkar" först, utan mer direkt fått öva på en av mig vald markering.
 
Vi var på kurs i måndags och tränar vidare med markeringsträningen separat från sökträningen. Båda tjejerna har fått till sittmarkering jättefint på kong som är minst 5 cm ovanför golvet. Är den på golvet så väljer unghunden sittmarkering framför ligg cirka 80/20, medan den vuxna nästan alltid väljer liggmarkering. Den vuxna kan också välja frysmarkering i stå ibland.
Hon har klart en nackdel av att vi kört en del träning på egen hand och med mixade system tidigare, stackarn! Unghunden har det lättare då hon inte utsatts för lika mycket "vi testar vad som funkar" först, utan mer direkt fått öva på en av mig vald markering.
Har du lust att förklara hur du tränar?
Jag började med något liknande men blev för osäker på vad jag sysslade med så la av.
Vi gjorde så att jag lekte med kongen snodde den och höll den över huvudet (snöre i) och när hon sat så fortsatte vi leka. Försökte sänka allt eftersom.
Men ner till golvet kom vi inte.
 
Jag får nog hoppa av utmaningen. Vi ska tävla heelwork om tre veckor och behöver lägga träningstiden på det.
Hade funderat på att stryka mig, men dagens pass gick så bra att med lite extra träning kanske vi kan få till ett godkänt resultat.
 
Har du lust att förklara hur du tränar?
Jag började med något liknande men blev för osäker på vad jag sysslade med så la av.
Vi gjorde så att jag lekte med kongen snodde den och höll den över huvudet (snöre i) och när hon sat så fortsatte vi leka. Försökte sänka allt eftersom.
Men ner till golvet kom vi inte.
Ska försöka 🙂
Börjar med att leka igång hunden, med kongen. För den vuxna funkar det bäst att kasta, hämta, kampa för att gå igång, med lillasyster är det bara kasta och hämta. Sen håller jag kongen i ena handen och drar den från hunden, så hon är i rörelse, gör ett tydligt stopp med handen och då sätter hon sig. Började strax ovanför noshöjd för att bjuda in till sitt, därefter längre och längre ner. Och som sagt, golvnivå är inte klart än.
Därefter ska vi (men jag har tjuvstartat 😊) flytta rörelsen till att ställa kongen på något, stol, hylla, eu-pall, sökvägg av mursten, vedhög, och vid stoppet bara ha ett finger på toppen av kongen. Därifrån sedan höja handen mer och mer, så att de förstår att det faktiskt är komgen de markerar, inte handen eller rörelsen.
När de markerar stillastående kong utan hand börjar man gömma den, först så den syns till 75%, sen 50, sen 25 och till sist inte alls, för att överföra markering på synintryck till markering på doft.

Parallellt med detta har vi börjat med startrutin och anvisning till finsök, att leta doftbild på liten yta utan synlig kong. Här belönar vi att de hittar doften, de behöver inte markera. Men några av hundarna på kursen generaliserade snabbt (eller hade kommit längre i sin markeringsträning) så de markerade på doften i finsöket.

Svårt att förklara i text men hoppas det hjälpte något!
 
Vi har nose work-läxa, att hitta doften i en av tre burkar. Inte riktigt hennes typ av övning, hon gillar mer att jag gömmer doften och så får hon leta. Så vi varvar lite, för att eukalyptusen ska bli intressant :) hon överförde i alla fall direkt liggmarkeringen från kongen, och fördelen med burkarna är att det är enkelt att belöna precis vid doften.
 
Vi kommer nog köra den fokusövningen vi gjorde häromveckan. Nu när hon har fattat poängen så vill jag lägga till olika typer av störning istället.

Hon var så jäkla gullig idag, hon satt vid sidan och så använde jag glasdörrar som spegel för att kunna titta rakt fram. Efter ett par belöningar så flyttar hon sig och sätter sig snett framför mig och bara "här är jag". 🥰
Vi har ju mest kört med att jag tittar tillbaka. :p
 
B fortsätter tycka att träning med burkar är ganska tråkigt, hon ace:ar det en gång eller två men sen flamsar hon mest 😁

Staffen däremot, som liksom bara hänger med bredvid, han har snappat upp doften och tycker ”vilken burk” är jättekul! Så får väl testa träna in markering på honom också, han är en sån krokodilkäft så jag föredrar att kasta godisarna… eftersom jag tycker om att ha mina fingrar intakta :cautious: Ska nog med andra ord prova mynt med honom!
 
Hur går det för alla? :) Här blev det en oplanerad paus pga B är risig i magen. Skonkost rimmar illa med korv och köttbullar… men vi ska fortsätta träna så snart lilla magen lugnat sig!
 
Hur går det för alla? :) Här blev det en oplanerad paus pga B är risig i magen. Skonkost rimmar illa med korv och köttbullar… men vi ska fortsätta träna så snart lilla magen lugnat sig!
Segt, vi har haft fullt fokus på lydnaden men jag bestämde mig häromdagen att jag ska stryka mig från tävlingen i slutet av månaden. Hon har huvudet i det blå och behöver backa bandet. Har själv blivit sjukt frustrerad vilket såklart inte gör något bättre.
Det gick däremot bra idag när jag var på klubben, var för att filma en kompis och tog ut henne och skulle bara leka, blev lite paff när hon var med på noterna.

Otto rev min tegelmur som jag gjort, så ska bygga upp den på ett annat ställe (tror jag) och komma igång med söket igen. Ska gömma helkong ett par gånger för att få suget på den och sen gömma en större bit och belöna med kongen i snöre.

Jag har tidigare kört "markering" på en liten bricka (innan jul nångång så började vi med det) så kommer nog fortsätta med det och sen flytta över det till kongen tror jag. Det finns så många olika sätt och nojjar att jag inte väljer det "bästa".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 258
Senast: ako
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp