Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20180623_140734_287.jpg

Äntligen rensat klart hos rosorna.

Har även stammat upp en ek och en cypress, rensat ogräs i trädgårdslandet och tjuvat och toppat tomaterna. Skön dag, helt enkelt.

Mindre kul att upptäcka att nån av grannkatterna använder potatislandet som toa. Tips på hur man får kräket att sluta med det?
 
Jag skulle vilja ha råd här, går det för sig? På framsidan av huset, framför garaget, hade vi tidigare en två meter hög tujahäck som barriär mot gatan. Nu är häcken borta och kvar är bara ett lågt staket. Där tujorna stod börjar det komma ogräs. Jag tänker mig att vi ska plantera något där, men vad? Jag vill inte ha en ny häck men gärna någon låg buske som blommar, som inte blir alltför volumiös. Lättskött uppskattas. Vad ska vi ha? Pioner? Buskrosor? Kryddväxter? Vi bor i zon 2 tror jag, soligt och väldränerat läge.
Jag hade valt nåt som är fint länge och som är ok att titta på även när det inte blommar. Så pioner hade jag inte valt att ha där ensamma.
 
DSC_0267.JPG

Min ampell-tomat mår inte så bra. Den får vatten och har fått näring. Den har hängt väldigt soligt, men samtidigt mycket blåsigt. Vad kan jag göra för att rädda den? Tomaterna är jättegoda. Det är en Whippersnapper.
 
.

Mindre kul att upptäcka att nån av grannkatterna använder potatislandet som toa. Tips på hur man får kräket att sluta med det?
Eller så ger du upp och konstaterar att det är gratis gödning?

Min katter tycker att snön är en perfekt jättestor vit kattlåda. Där de krafsat under vintern är gräset grönare. Runda gröna fläckar av gräs i mossmattan :D
 
Jag skulle vilja ha råd här, går det för sig? På framsidan av huset, framför garaget, hade vi tidigare en två meter hög tujahäck som barriär mot gatan. Nu är häcken borta och kvar är bara ett lågt staket. Där tujorna stod börjar det komma ogräs. Jag tänker mig att vi ska plantera något där, men vad? Jag vill inte ha en ny häck men gärna någon låg buske som blommar, som inte blir alltför volumiös. Lättskött uppskattas. Vad ska vi ha? Pioner? Buskrosor? Kryddväxter? Vi bor i zon 2 tror jag, soligt och väldränerat läge.

Lavendel tycker jag är läckert, lättskött och väldoftande. Har själv en rätt maffig rad framför rosenrabatten.

Lite inspo (lånade bilder)

image_12793_1_16_1_32019_1_178614.jpg

0706797c7cdadae9314cc9013e4058f6.jpg
 
Många bär i år i buskarna. Men mycket fåglar också. Förra året åt fåglarna de flesta bären och året innan det var det inte mycket bär alls. Skulle vara roligt att få mer bär själv i år för en gång skull.
Hur gör ni med era buskar? Täcker ni dem med nät? Har nu någon slags ställning?
 
Många bär i år i buskarna. Men mycket fåglar också. Förra året åt fåglarna de flesta bären och året innan det var det inte mycket bär alls. Skulle vara roligt att få mer bär själv i år för en gång skull.
Hur gör ni med era buskar? Täcker ni dem med nät? Har nu någon slags ställning?
Vilka bärbuskar? Har aldrig upplevt att fåglarna rör röda/vita/svart vinbär,hallonen,krusbären, dock jordgubbarna men det blir inga här ändå för dom torkade bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp