Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver lite hjälp. Jag har två (3?) plantor av tomaten Brandywine, dem är ca metern höga och fulla av blommor men inte en enda jäkla tomat:confused: Varför inte?? Gurkorna har börjat få frukter och även paprikan, chilin och körsbärstomaterna har fått. Bara bifftomaten som inte vill.. vad gör jag för fel??
 
Vab idag. Börjat rensa. Hittat fler rosor, bland alla prästkragar och blåklint och allt annag i röran.Visa bifogad fil 16307

Hittade den här lilla sötingen under en hög blåklint. :love:
received_10155490382343199.jpeg
 
Jag behöver lite hjälp. Jag har två (3?) plantor av tomaten Brandywine, dem är ca metern höga och fulla av blommor men inte en enda jäkla tomat:confused: Varför inte?? Gurkorna har börjat få frukter och även paprikan, chilin och körsbärstomaterna har fått. Bara bifftomaten som inte vill.. vad gör jag för fel??
Jag har samma fenomen med mina tomater i år
 
Jag har samma fenomen med mina tomater i år
Jag som trodde det skulle hänga gigantiska tomater i mitt växthus vid det här laget. Jag har nog lämnat dörren öppen oftare än jag kommer ihåg att stänga på kvällen och vädringskuckan är alltid halvöppen så pollinerare är där gott om inne. Men varför inga tomater lixom?
 
Jag som trodde det skulle hänga gigantiska tomater i mitt växthus vid det här laget. Jag har nog lämnat dörren öppen oftare än jag kommer ihåg att stänga på kvällen och vädringskuckan är alltid halvöppen så pollinerare är där gott om inne. Men varför inga tomater lixom?
Jag har ju mina ute och har haft mängder med bin så bärbuskarna har rasat ihop av mängden bär men jag har totalt 4 tomater på 9 plantor. Kan det kanske vara vädret? Du bor ju också här i "trakterna"
 
Jag har haft det på min tomt och det hade spridit sig en del. Men med grävning och täckning så fick jag bort nästan allt redan första sommaren. I år har jag sett ett skott av den. Hela området ligger fortfarande i karantän, men jag skulle nog kunna börja släppa på den delvis.
Hur har den spridit sig hos dig (rotskott runt själva plantan eller med frö eller långa rotskott långt bort)? Jag har nämligen parkslide växande in till huset, men den sprider sig mycket långsamt om ens alls. Eftersom den växer där den växer så går den inte att direkt bli av med smidigt men den verkar inte heller anfalla resten av trädgården.
 
Jag behöver lite hjälp. Jag har två (3?) plantor av tomaten Brandywine, dem är ca metern höga och fulla av blommor men inte en enda jäkla tomat:confused: Varför inte?? Gurkorna har börjat få frukter och även paprikan, chilin och körsbärstomaterna har fått. Bara bifftomaten som inte vill.. vad gör jag för fel??
De tar tid på sig.

Mina är fulla av blommor men utvecklas välsigt långsamt. De satte blommor tidigt. Antagligen var den extrema majvärmen en bidragande orsak. Nu är det svalare här hos mig (just nu bara 13 grader) och då händer nästan ingenting. Framföallt mognar inte tomaterna.

Jag har ett gäng som hållit sig i storleken golfboll hur länge som helst. Det händer ingenting. Ändå står de i tunnel.

Jag hoppas på värme igen. Gärna när jag borjat jobba 2 juli :D
 
Jag har mina tomatplantor ute och det finns flera tomater på dom men ingen mogen än. Hoppas på lite mer sol och värme nästa vecka så kanske dom börjar mogna :)

Paprikan har fått blommor så hoppas den också får bäbis snart.

Annars så växer salladen och morötterna som bara den så jag får nog börja ta av salladen nu och så mera. Sockerärtorna däremot vägrar växa alls :cautious::p

Solrosorna och buskkrassen jag har i ena lådan och i en låda vid stallet börjar bli riktigt stora och snart slår första solrosen ut :up:

Även den lilla Törstige Fredrik jag fick av syrran som jag delade på till och med har tagit sig och blommar för fullt i båda krukorna!

Vi har massa jordgubbar men än ingen mogen. Tror dom också vill ha tillbaka lite värme och sol. Så vi kommer inte få några egna jordgubbar till midsommar tyvärr.

Körsbär, äpplen, vinbär och hallon är också på G :)
 
Mina tomatplantor har blåst sönder, och butternuten också. Svartvinbärsbusken är angripen av krusbärsmott. Flädern blommade över innan jag hann skörda. Rabarbern har jag inte kunnat ta av för den fick algtvätt på sig när garaget renoverades. Basilikan har inte kommit upp alls och persiljan växer trögt.

Men smultronen och gräslöken från ifjol frodas, körsbären börjar bli röda och en squashplanta blommar. Stockrosorna är små men det finns hopp. Jag får vara glad åt det, även om jag är direkt missnöjd med mina övriga trädgårdsprestationer i år.
 
Mina tomatplantor har blåst sönder, och butternuten också. Svartvinbärsbusken är angripen av krusbärsmott. Flädern blommade över innan jag hann skörda. Rabarbern har jag inte kunnat ta av för den fick algtvätt på sig när garaget renoverades. Basilikan har inte kommit upp alls och persiljan växer trögt.

Men smultronen och gräslöken från ifjol frodas, körsbären börjar bli röda och en squashplanta blommar. Stockrosorna är små men det finns hopp. Jag får vara glad åt det, även om jag är direkt missnöjd med mina övriga trädgårdsprestationer i år.
Tänk vilken tur att man får en ny chans varje år! :D
 
Usch, det verkar vara många odlare som fått mycket stryk av blåsten, har sett rasade växthus och flera knäckta träd och andra sorgligheter på bild nu. Nästan så jag blir tacksam att "bara" ha torkan att kämpa mot...

Men jag försöker också glädjas åt det som blir, den allra allra första skörden från det nya växthuset i form av en liten saftig härlig gurka i går var ett verkligt hallelujah moment, till exempel! :D

Och sedan är ju trädgårdarna och våra små plättar i huvudsak en trivsam hobby. Värre för alla bönder som jag lider med, men också som hästägare oro för priser på hö och halm kommande säsong. Nu har jag eget hösilage så jag klarar mig med rester från fjolåret + årets och får väl strö med torv om det kniper - men om det fortsätter såhär flera somrar?

Då är några förkrympta vitlökar och brist på mycket annat i odlingslådorna en världslig sak. :(
 
Har äntligen fått till det med min rosplantering:

34378512_608638756176819_6963672622965981184_n.jpg

Maiden's Blush (kass bild men det är inte direkt fotoljus idag...).

34756605_1942110199142041_2865499521582891008_n.jpg

Rose de Rescht.

Lite lavendel mellan dem, vi får se om de överlever vintern (de var billiga men hon visste inte vilken variant det var så härdigheten är oklar). Överlever de inte drar jag upp egna nästa år. Vitklöver är insått som marktäckare (jag tycker vitklöver är fin :D).
 
Det har jag aldrig sett tidigare, dvs vitklöver som marktäckare i en rabatt. Jag tycker också att vitklöver är fina så jag kommer att härma dig...

Den är väl inte direkt traditionell som det men jag gillar den som sagt... och jag skiter i hur det "ska" vara :D Jag låter kråkvickern komma upp i rabatten för jag tycker den är fin, samma sak med jordrök. Mitt hus är gammalt och snett, då blir det fel med perfekta rabatter och odlingar. Rödklöver är också fin men den passade inte här.

Plus att med baljväxter får man kvävefixering och att pollinerarna gillar dem :up:
 
knappt man tror det är sant, men molnen har faktiskt lyckats tappa några droppar vatten här de senaste dagarna... :bow: Inga stora mängder, kan nog kanske totalt samla ihop cirkus 75 liter vatten i mina tunnor.
Men det är ju långt mer än inget alls och framförallt, jag slipper springa runt med slangen och vattna...
 
Jag skulle vilja ha råd här, går det för sig? På framsidan av huset, framför garaget, hade vi tidigare en två meter hög tujahäck som barriär mot gatan. Nu är häcken borta och kvar är bara ett lågt staket. Där tujorna stod börjar det komma ogräs. Jag tänker mig att vi ska plantera något där, men vad? Jag vill inte ha en ny häck men gärna någon låg buske som blommar, som inte blir alltför volumiös. Lättskött uppskattas. Vad ska vi ha? Pioner? Buskrosor? Kryddväxter? Vi bor i zon 2 tror jag, soligt och väldränerat läge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp