Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde "misstaget" att testa om det gick att dra upp plantor från en inköpt körsbärstomat. (ska för övrigt bli intressant att se om det blir gula frukter som "föräldern", vilket jag förstått inte är nån självklarhet...)
Så nu måste jag göra av dem någonstans.. :cautious::rofl:
Klurade på om jag skulle testa att odla tomater hängande uppochner från en hink, kunde ju vara ett spännande projekt. Men så insåg jag att jag inte hade nåt bra ställe att hänga dem på... Eller??
Tror ni det funkar att hänga dem i ett träd ute i trädgården?? :idea:

Prova :idea: :up:
 
Min ros ynglar av sig nu när robotgräsklipparen är inne på lagning.
Är det någon som vet vad den heter?

Tänkte att det kanske är lättare att skänka bort rymlingarna om man vet namnet på dem? :)
 

Bifogade filer

  • DSC_8893.JPG
    DSC_8893.JPG
    217,1 KB · Visningar: 23
Min ros var en Stenros :)
..och snälla mormor har lovat att adoptera en av de små rymlingarna.

Planterade fyra nya sorters potatis idag. Ska bli spännande och se hur pass mycket de kommer att skilja vid skörd i jämförelse med dem som blev planterade i maj.
 
Men herregud vad snabbt Squashens blommor vissnar!! Hur ska jag hinna med att polinera där?!
Någon som har tips?
Blommorna verkar blomma några timmar bara...
 
Jo, det behövs ju vattnas idag också. :cautious: Jag blev så upprymd när det regnade ett par dagar så jag vräkte i nästan alla fröer jag hade kvar i sena sådder. Men nu är vi ju tillbaka på tiodygnsprognoser med noll millimeter och stekande sol.

Väldigt skönt att slippa klippa gräs iofs men jag varken kan eller vill vattna bort hela min semester. Växthuset och krukorna, och de nya sådderna som ännu inte är så stora - men sedan får resten torka bort eller klara sig på egen hand.

Jag var annars sugen på att så mer sallad men det kommer ju inte ens att gro särskilt bra med temperaturer konstant över 20 grader.
 
Men herregud vad snabbt Squashens blommor vissnar!! Hur ska jag hinna med att polinera där?!
Någon som har tips?
Blommorna verkar blomma några timmar bara...
Men? Behöver squash pollineras? :confused:

Mina är antingen hanblommor eller honbommor. Honblommorna blir till squashar. Hanblommorna får lång skaft och vissna sedan bort. Det syns redan långt innan de slår ut vilket kön de har.
 
Jo, det behövs ju vattnas idag också. :cautious: Jag blev så upprymd när det regnade ett par dagar så jag vräkte i nästan alla fröer jag hade kvar i sena sådder. Men nu är vi ju tillbaka på tiodygnsprognoser med noll millimeter och stekande sol.

Väldigt skönt att slippa klippa gräs iofs men jag varken kan eller vill vattna bort hela min semester. Växthuset och krukorna, och de nya sådderna som ännu inte är så stora - men sedan får resten torka bort eller klara sig på egen hand.

Jag var annars sugen på att så mer sallad men det kommer ju inte ens att gro särskilt bra med temperaturer konstant över 20 grader.
Jag har sått sallad i flera omgångar men inget har kommit upp. Egentilgen ingen större sorg eftersom jag inte är någon storkonsument. Finns ju gott om andra blad att äta. Men lite sårande för min odlarstolthet. :meh:

Just nu är det högsäsong både för spenat, mangold och betblast. :d

Längtar tills betorna är stora nog för att göra betpajen du tipsade om. Den blev en favorit!!
 
Jo, det behövs ju vattnas idag också. :cautious: Jag blev så upprymd när det regnade ett par dagar så jag vräkte i nästan alla fröer jag hade kvar i sena sådder. Men nu är vi ju tillbaka på tiodygnsprognoser med noll millimeter och stekande sol.

Väldigt skönt att slippa klippa gräs iofs men jag varken kan eller vill vattna bort hela min semester. Växthuset och krukorna, och de nya sådderna som ännu inte är så stora - men sedan får resten torka bort eller klara sig på egen hand.

Jag var annars sugen på att så mer sallad men det kommer ju inte ens att gro särskilt bra med temperaturer konstant över 20 grader.

Jag passade på att så sallat när vi hade några dagar med svalare väder direkt efter värmeböljan. Särskilt nätterna var kalla och det kylde ner jorden i pallkragarna. Hos mig har det grott jättefint (zon 2).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp