Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Längtar tills betorna är stora nog för att göra betpajen du tipsade om. Den blev en favorit!!

Betor är kalas att odla, bland de futtiga saker jag fått ner finns en rad rödbetor som överlevt torkan med någon skvätt extra vattning. Men jag måste sätta några gula också! Jag kan leva på kombinationen kål/gulbetor/någon god ost och kanske lite kvarngryn i princip hela hösten, så jäkla gott är det. :love::d
 
Men? Behöver squash pollineras? :confused:

Mina är antingen hanblommor eller honbommor. Honblommorna blir till squashar. Hanblommorna får lång skaft och vissna sedan bort. Det syns redan långt innan de slår ut vilket kön de har.

Hur ser då honblommorna ut?

Jag har varit nere med en pensel i båda blommorna som finns nu och kört runt, ifall polinerarna inte gör sitt jobb...
 
läst på lite nu och det verkar som att man behöver flera plantor för att det ska fungera bra? Jag har bara en... Och lite sent att sätta nya, och affären lär väl inte ha några kvar...
 
Hur ser då honblommorna ut?

Jag har varit nere med en pensel i båda blommorna som finns nu och kört runt, ifall polinerarna inte gör sitt jobb...
Hanblommorna har långt skaft och blomman sitter liksom direkt på stjälken. Honblomman har en liten knöl eller stav mellan blomma och stjälk.
Honblomma
honblomma_pa_squash_0.jpg


Har du hanblomma och honblomma samtidigt på samma planta så är det inga bekymmer.
 
Spenat som håller på att gå i blom, kan man stoppa in i frysen utan att förvälla? Orkar verkligen inte..
nä?
Men det är ju så enkelt. Koka upp vatten i en jättestor kastrull och släpp ner lite i taget. Plocka upp med hålslev/tång/pincett. Tar inte mer än några få minuter?

Jag sköljer bladen i diskhon. I med vatten och släpp ner bladen där och rör om lite. Orka skölja blad för blad....
 
Hur ser då honblommorna ut?

Jag har varit nere med en pensel i båda blommorna som finns nu och kört runt, ifall polinerarna inte gör sitt jobb...
Finns det inga insekter där du odlar? De brukar gladeligen ordna det där med pollinering...

Såhär ser min ut
Visa bifogad fil 16537

Jag tycker ju att det ser ut som en minisquash bakom blomman...
Det där är en honblomma med en påbörjad squash, ja. Hanblommorna växer på ett längre skaft...

Edit:
Googlade fram en bild på en hanblomma:
1530012494092.png

Den har inget fruktämne...
 
Finns det inga insekter där du odlar? De brukar gladeligen ordna det där med pollinering...


Det där är en honblomma med en påbörjad squash, ja. Hanblommorna växer på ett längre skaft...

Då lär det väl inte bli något mer, för någon annan typ av blommar har jag inte haft än. Honorna verkar först ut!

Jo då, visst finns det insekter, men om inte honor och hanar finns samtidigt så lär de väl inte ha något pollen kvar på sig från den ena till den andra? Om det är en vecka eller 2 emellan...
 
Rensade bort rädisor, ärtor och sallad ur en pallkrage idag. De har inte velat alls, krokiga, växer dåligt.. står soligt, för varmt i maj? Borde ha rensats bort för länge sedan...
Istället fick två äppelgurkor flytta dit istället :)
 
Precis, villhöver var ordet, sa Bull.
Det är ju faktiskt rätt fint eftersom det har annorlunda blad och är väldigt frodigt. :)
Det ena trädet har en normal stam och vissa grenar är väldigt låga, det har fått växa fritt så det har blivit lite buskigt men ändå ett träd. Det andra trädet har utsatts för gräsklipparen några gånger medan det var ungt men ändå överlevt. :p Det har mer formen av en buskig vide, typ en oval boll och ingen direkt huvudstam. Den har inte heller några nötter ännu.

Intressant är att det ser ut att komma nya hanblommor på trädet med nötter? Kan de vara till nästa år eller är trädet remonterande tro.
 
Det är ju faktiskt rätt fint eftersom det har annorlunda blad och är väldigt frodigt. :)
Det ena trädet har en normal stam och vissa grenar är väldigt låga, det har fått växa fritt så det har blivit lite buskigt men ändå ett träd. Det andra trädet har utsatts för gräsklipparen några gånger medan det var ungt men ändå överlevt. :p Det har mer formen av en buskig vide, typ en oval boll och ingen direkt huvudstam. Den har inte heller några nötter ännu.

Intressant är att det ser ut att komma nya hanblommor på trädet med nötter? Kan de vara till nästa år eller är trädet remonterande tro.
Hmmm. Vi åker på bilsemester snart, och passerar genom Polen. Där kommer jag antagligen shoppa loss på en plantskola på hemvägen - är extremt bra priser där. Jag undrar om jag kan stuva in ett valnötsträd i bilen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp