Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Växthusstatus; spetspaprikaplantorna dignar av paprikor, 2 körsbärstomater och 2 babyplommontomater har mognat och jag nyper ohemula mängder av små blomknopp på alla gurkplantor och ute så är det massor med jordgubbar på gång, ärtorna frodas, lökarna växer så sakteliga och alla sorters potatis växer så det knakar :up:
 
Rådjuren har mumsat i sig nästan all rödbetsblast och i princip all mangold. Passade på att skörda några rödbetor som vuxit sig hyfsat stora. De får bli till någon lunch.

Skördade även mer portulak (som rådjuren ratar), ännu mer rädisa och de första vitlökarna, en av varje sort. Den ena sorten är färdig men den andra behöver mer tid på sig.

1FB6F9BC-791D-405F-995A-22FA86E32AC1.jpeg
 
Växthusstatus; spetspaprikaplantorna dignar av paprikor, 2 körsbärstomater och 2 babyplommontomater har mognat och jag nyper ohemula mängder av små blomknopp på alla gurkplantor och ute så är det massor med jordgubbar på gång, ärtorna frodas, lökarna växer så sakteliga och alla sorters potatis växer så det knakar :up:
Varför nyper du av blommorna på gurkorna?
 
Växthusstatus; spetspaprikaplantorna dignar av paprikor, 2 körsbärstomater och 2 babyplommontomater har mognat och jag nyper ohemula mängder av små blomknopp på alla gurkplantor och ute så är det massor med jordgubbar på gång, ärtorna frodas, lökarna växer så sakteliga och alla sorters potatis växer så det knakar :up:
Varför nyper du blomknopp på gurkplantorna?
(oj puckotvåa :D)

Btw, om tomaten har fått för mycket blommor, nyper man av dem då eller hoppas man att den kan hantera det?
 
Varför nyper du av blommorna på gurkorna?
Och @Badger

För att de växer i flock om 5-8 stycken på ett och samma ställen typ överallt på gurkplantorna och även om plantorna är kraftiga, fina och frodas, så föredrar jag att inte få 100-tals med gurkor nästan samtidigt :nailbiting::D

Spionerade på den tidiga sortens potatis igen och nu börjar de bli riktigt fina i storleken!

36284758_2268699356480851_871941247999148032_n.jpg


Och nog är det vardagslyx att kunna gå ut i landet/växthuset och plocka det man behöver allt eftersom :love:
Såg också att mina ärtor har börjat blomma :up:
 
Min odlingsplats ligger på en höjd i utkanten av tomten och för att nå den går man längs med skogskanten. Nu har jag kommit fram till att det vore fint med en portal in i mitt lilla odlingsparadis och jag har lagt en beställnig hos min man som sa ja till att svetsa ihop en rosenbåge till mig:D ( jag slipper med andra ord spika ihop en själv:angel:)
Så vad ska jag ha för ros? Gärna en färgklick, jag tänker att det kan vara häftigt för man kommer att se det inifrån huset och från balkong/veranda. Inte för krånglig att hitta. Jag bor i zon 1 och det är ett ganska soligt läge.
 
Min odlingsplats ligger på en höjd i utkanten av tomten och för att nå den går man längs med skogskanten. Nu har jag kommit fram till att det vore fint med en portal in i mitt lilla odlingsparadis och jag har lagt en beställnig hos min man som sa ja till att svetsa ihop en rosenbåge till mig:D ( jag slipper med andra ord spika ihop en själv:angel:)
Så vad ska jag ha för ros? Gärna en färgklick, jag tänker att det kan vara häftigt för man kommer att se det inifrån huset och från balkong/veranda. Inte för krånglig att hitta. Jag bor i zon 1 och det är ett ganska soligt läge.
Mycket färg - flammentanz? Gärna med någon annan frodig på andra sidan portalen?

Såg en portal idag som hade polstjärnan på ena sidan och flammentanz på den andra. Det var fint.
(själv gillar jag varken flammentanz elelr polstjärnan men hemma hos någon annan var det riktigt kul :))
 
Mycket färg - flammentanz? Gärna med någon annan frodig på andra sidan portalen?

Såg en portal idag som hade polstjärnan på ena sidan och flammentanz på den andra. Det var fint.
(själv gillar jag varken flammentanz elelr polstjärnan men hemma hos någon annan var det riktigt kul :))
Flammentanz kan absolut vara något! Kombon rött/vitt föll mig inte riktigt i smaken utan jag vill nog ha en och samma i hela bågen.
 
Plockade bigaråerna igår.
Det är fösta gången jag ansett det värt att plocka då vårat ungträd varit så översållat med myror att det inte gett mer än halvskrumpna saker.

Tror fåglarna hade käkat hälften så nästa år blir det nät på. Och kampen mot myrorna fortsätter.
20180627_171027.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp