Trådlös nätverk

3

300hk

Jag har fått hem en bärbar dator för några dagar sen. Har en vanlig med comhem bredband,alltså 3 hål i väggen. Skulle vilja ha trådlös nätverk.
Det fanns visst inte trådlös nätverk på den bärbara. Men har hört att man kan köpa sånt där kort samt en router så skulle det funka eller är man helt ute och seglar?
 
Sv: Trådlös nätverk

Jaa du...köpte nåt sånt på *n*ff...eller om det bara va själva dosan...var visst inte mkt till hjälp men jag har iaf en bärbar utan inbyggt kort men sticker jag in kortet så funkar trådlöst internet...äh, jag ger upp.....
 
Sv: Trådlös nätverk

finns nog kit, men tänk på hur du ställer in det hela. annars blir du skadeståndskyldig om någon annan byrter mot lagen med din uppkoppling..

Kortfattat om trådlösa nätverk:

Viktigt att tänka på:
Trådlösa nätverk är att inte "bakåtkompatibla" på samma sätt som trådburet ethernet alltså 10base-t 100base-t och 1000base-t... kolla därför upp att sakerna du köper är kompatibla!

Olika standarder:
Ethernets tre numera vanliga trådlösa standarder heter 802.11a,b och g och har hastigheterna 11mbps, 54mbps och 54mbps där b är den slöa som bara klarar 11 mbps... Vi låter det stanna vid det och går inte in på frekvenser osv i nuläget...

Ethernet är väl idag (förhoppningsvis) den enda standarden för trådlöst men förr fanns konkurransen från ibm och då alltså tokenring (äger själv token ap och nics )


Riktig Överföringshastighet
Till skillnad från resten av Ethernet bygger trådlösa nät inte på CSMA/CD som det trådbundna, utan det bygger på CSMA/CA... vilket alltså är en aktiv kontroll för att undvika kollisioner

På grund av detta och metoden som måste användas för att säkerställa trafiken med CSMA/CA så kan man aldrig komma upp i dom 54mbps som är överföringshastigheten, utan som mest kan man komma upp i runt 26mbps som alltså är en halvering... samma sak gäller 11mbps som alltså bara kommer upp i runt 5,5mbps...


WLAN och säkerhet:
Säkerheten har alltid varit ett STORT problem med trådlösa nätverk... det finns många exempel på folk som bara gått på stan med sin bärbara dator och sniffat paket som skickas helt okypterade rakt ut... detta var ett stort huvudbry för tex cisco och dom andra men numera finns det massa lösningar för säkerhet: orkade inte skriva allt så jag saxade från dustins hemsida... hoppas dom inte har något emot det...

WEP
Kryptering av trafik enligt RSA RC4 algoritmen mellan AP och klientkort i 64, 128 eller 256bitars kod. Använder statiska nycklar.

WPA
Utveckling ur WEP med ny algoritm. Samverkan med kommande standard 802.11i där WPA är en del av standarden. WPA kopplas oftast ihop med RADIUS lösningar där dynamiska nycklar kan utbytas. WPA kan även samverka i enklare miljöer t.ex. i hemmet eller lilla kontoret mellan AP och klient.

Radius
Separat central RADIUS server som hanterar autentisering samt verifiering av användare och konton.

MAC adresslåsning
Låsning av klientens MAC adresser i AP.

SSID Broadcast
SSID (nätverksnamnet på WLAN) kan kopplas bort för att inte avisera sin AP.

Accesspunkten:
En accesspunkt är precis vad det låter som,det är en åtkomstpunkt, den används i trådlösa nätverk och fungerar som sändare / mottagare av data alltså det trådlösa nätverkets motsvarighet till en switch... Accesspunkten är ju vital För det trådlösa nätet, de flesta accesspunkter har funktionen roaming, vilket gör att användaren kan röra sig fritt i lokalen, så länge som han eller hon har kontakt med minst en accesspunkt, när signalstyrkan från en annan accesspunkt blir starkare än från den första byts den första ut mot den nya starkare signalen... Accesspunkter kan ofta ställas i ett par olika lägen, förutom standardläget brukar bryggfunktion finnas, vilket är en förbindelse mellan två accesspunkter... kan ju vara bra mellan två hus, så man slipper gräva kabel... (om man då har trådbundet nätverk annars)
 
Sv: Trådlös nätverk

Baka_kun skrev:
mot anmälaren ifall det används vid olagliga "aktiviteter"

Jasså? Om du nu skulle kunna hitta en sådan paragraf någonstans så får du väldigt gärna delge mig den. För den finns inte...

Man kan inte straffas för något brott om ens trådlösa anslutning används i olagliga sammanhang. I Sverige så kan man tack och lov endast bli dömd för brott som man själv har begått. Så, det enda sättet att åka dit för exempelvis fildelning eller andra datorrelaterade brott är att farbror Blå sparkar in dörren och tar en med fingrarna i syltburken så att säga.

Det som däremot kan hända är att internetleverantören kan anse att man bryter mot deras användarvillkor, och därför blir avstängd. Men dessa villkor regleras i ett civilrättsligt avtal man ingår vid tecknande av abonnemanget.
 
Sv: Trådlös nätverk

mmkay. aja, bra att veta isf. men ajg skulel hellre ha det så som jag beskrev det för att få en större morot att säkra uppkopplingen.
 
Sv: Trådlös nätverk

Håller med dig. Linksys går före D-Link. D-Links grejer fungerar visserligen... oftast.... Men det är inte mycket mer än så heller.

Netgear verkar OK. Tidningarnas testpiloter tycks gilla dem så helt dpliga lär de ju inte vara. Att D-link lever vidare beror på marknadsföringen, att de finns i nästan alla butiker och att de är billiga. Punkt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 922
Senast: Görel
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 736
Senast: fejko
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 447
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp