Trådlöst hundkoppel, som en slags fjärrstopp för lösspringande hundar

Lavine

Trådstartare
Är närapå lite lätt i chock över att ha snubblat över info om denna produkt, som jag inte riktigt ännu har begripit hur den fungerar. Beskrivs ska användas när hunden är olydig och inte kommer på inkallning, eller inte stannar vid kommando. Tycker det ser hemskt ut, det måste vara väldigt frustrerande för hunden, även om de intygar att hundarna inte får några skador. Och gissa om det kommer att användas av de som INTE tränat på inkallning. Tur att den var lite dyr, det kanske bromsar några köpimpulser.

Eller tänker jag fel? Jag har möjligen inte hundraprocentig inkallning på min hund, borde jag skaffa ett, så han ändå får springa lös utan att det skulle kunna hända något? Jag tycker nästan det känns som ett aprilskämt. Hm, nu blir jag osäker på om man får lägga in länkar till produkter här, men ni hittar det nog. Releashe, Trådløst hundebånd, "The world's first and only real wireless dog leash".
 
Är närapå lite lätt i chock över att ha snubblat över info om denna produkt, som jag inte riktigt ännu har begripit hur den fungerar. Beskrivs ska användas när hunden är olydig och inte kommer på inkallning, eller inte stannar vid kommando. Tycker det ser hemskt ut, det måste vara väldigt frustrerande för hunden, även om de intygar att hundarna inte får några skador. Och gissa om det kommer att användas av de som INTE tränat på inkallning. Tur att den var lite dyr, det kanske bromsar några köpimpulser.

Eller tänker jag fel? Jag har möjligen inte hundraprocentig inkallning på min hund, borde jag skaffa ett, så han ändå får springa lös utan att det skulle kunna hända något? Jag tycker nästan det känns som ett aprilskämt. Hm, nu blir jag osäker på om man får lägga in länkar till produkter här, men ni hittar det nog. Releashe, Trådløst hundebånd, "The world's first and only real wireless dog leash".
Tror inte det där är lagligt i Sverige.
 
Hur funkar det? "Låser" det alltså hunden om den springer för långt bort eller vad? Ser absolut vansinnigt och gräsligt ut.
 
Är så förvånad över att det verkar vara en norsk produkt! Eller "design", vet inte vad det innebär för eventuell skillnad i det här fallet.
 
Det finns en video på yt. Ett sorts band går från selen till ett varsin "armband" som sitter på bakbenen. Tryck på knappen och banden dras åt och på så vis hindrar hunden från att röra dem.
Det låter som om det absolut kan finnas rejäl skaderisk där... Jag vill inte tänka på hur det skulle bli om mina hundar far iväg i full fart och benen plötsligt låser sig på dem :crazy:
 
Det låter som om det absolut kan finnas rejäl skaderisk där... Jag vill inte tänka på hur det skulle bli om mina hundar far iväg i full fart och benen plötsligt låser sig på dem :crazy:
På videon så såg det ut som om det spändes in relativt långsamt när hunden sprang runt men det finns säkert skaderisk. Nu har jag ingen hund men skulle definitivt inte köpa en sån här.
 
På videon så såg det ut som om det spändes in relativt långsamt när hunden sprang runt men det finns säkert skaderisk. Nu har jag ingen hund men skulle definitivt inte köpa en sån här.
Jag kan som sagt inte tänka mig att den ens skulle säljas i Sverige utifrån de bestämmelser vi har här.

*kl* Jag vet inte om den här produkten riktigt lämnat prototyp-stadiet, men jag hoppas att någon berättar för dem att det är en dålig produkt när de som de själva skriver medför en del säkerhetsrisker och i praktiken inte fyller funktionen de utlovar.
 
Men gud 😳 Jag ser bara hur hunden sätter av i full fart, ägaren trycker på knappen och alla ben trasslar in sig i linorna. Risk för sårskador, luxationer, diskbråck och frakturer skulle jag säga.
Det kanske funkar på en hund som travar eller skrittar lugnt men dom måste underskatta kraften och energin som uppstår hos en hund som springer i full kareta.
Det är ju inte så att hunden springer från noll till hundra och sedan direkt till noll. Den måste fortfarande bromsa in och det är då jag tror att risken är oerhört stor för att den trasslar in sig.
 
Nu har jag inte läst hur just detta halsband fungerar. Men kanske det skulle vara praktiskt med ett halsband som vibrerar (ungefär som en smart watch) när föraren vill kalla in hunden.
Eller hur sköter man inkallning för en döv hund?
 
Nu har jag inte läst hur just detta halsband fungerar. Men kanske det skulle vara praktiskt med ett halsband som vibrerar (ungefär som en smart watch) när föraren vill kalla in hunden.
Eller hur sköter man inkallning för en döv hund?
Vibrationshalband har funnits länge.

Det här är inte ett halsband utan någon slags apparat med rep som fästs runt hundens ben och ska kunna stoppa hunden från att röra sig.
 
Är så förvånad över att det verkar vara en norsk produkt! Eller "design", vet inte vad det innebär för eventuell skillnad i det här fallet.
Det är inte jag. I Norge är det helt normalt att förvara sin hund i bur hela dagarna helt lagligt. Endel som vill köpa hund från svenska uppfödare skriver att de inte förvarar sin hund i bur för att få köpa. Att Norge är ett nordiskt land och ligger oss så nära geografiskt gör att man gärna vill tro att de har liknande syn på djur som oss men så är det inte alls. Sälslakt någon?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp