Trådlöst bredband funkar uselt!!

MissFideli

Trådstartare
Har en D-Link-rauter och tycker inte det funkar nått vidare. Eller ja, det funkar stundvis, men tappar kontakten till och från. Flera gånger dagligen och ibland när datorn varit i viloläge får jag starta om allt för att det trådlösa och datorn ska hitta varandra. Varför?

Sv: Trådlöst bredband funkar uselt!!

"Trådlöst bredband" är i detta fallet ett ADSL-modem som är kopplat till en trådlös router? :confused:
D-Link är ju inget direkt kvalitetsmärke, de är billiga, men man får vad man betalar för...

Jag betalade ju ingenting dårå, fick den gratis.
Sitter det ett ADSL-modem i datorn alltså?

Aha, jag tog det som ett påstående :o

Nej, det är Telias triple-play (dvs vägguttag) till D-link-routern. Nu tappade den kontakten med datorn igen bara sådär! Det funkar kanon om sladden sitter direkt i datorn.

Kolla om det finns någon nyare firmware till din router.
Sätt statiskt ip.
Kontrollera om det är datorns nätverkskort eller routern som tappar kontakten.
Byt ut den felande länken. (gissar på routern)

Tror på routern då detta hänt både med min gamla dator och den nya.
Får kolla det andra :)

Tja, om jag var du skulle jag titta på energiinställningarna i Windows. Standard är att nätverkskort och dylikt stängs av i grundinställningarna för att spara energi.

har det hänt i samband med något, tex att man micrar maten, efter att en ny granne flyttat in, köpt ny trådlöstelefon, mm mm eller verkar det bara vara helt slumpmässigt?

Slumpmässigt tycker jag. Igår dog det mitt i alltihopa när jag surfade.

Slumpmässigt tycker jag. Igår dog det mitt i alltihopa när jag surfade.

Vad du i första hand ska försöka, är att gå in i routerns gränssnitt och ändra till kanal (channel) mellan 5 och 8, då de flesta routrar idag använder channel 1-3 eller 9-12 som standard. Särskild i områden med många trådlösa routrar runt ikring löser detta problemet. Om inte det fungerar rekomenderar jag en nätverkskabel mellan router och dator.

Hur gör jag det? Jag har triple-play, så jag har en kabel mellan väggen och datorn nu.

Hur gör jag det? Jag har triple-play, så jag har en kabel mellan väggen och datorn nu.

I manualen till D-linken står hur du loggar in på "hemsidan" du hittar en "hemsideadress" bestående av siffror som du skriver in i din webläsare, och när du sedan loggat in där hittar du en flik där det står något i stil med channel, ändra sffran till 5,6,7 eller 8 och klicka på apply sedan loggar du ut och det bör fungera bättre. Om det inte blir bättre så är den bästa lösningen att använda kabel.

Om du har problem även med kabel, är det antigen fel på nätverkskortet eller på telias nät

Senast ändrad:

Då är det med största sannolikhet störningar från dina grannars routrar pga channel krockar, och lösningen är som sagt oftast att byta till channel mellan 5 och 8.

Gör alla åtgärder medans du är kopplat med kabel till routern, både sätta ett unikt namn på din router så du hittar rätt router när du återgår till trådlöst, ändra ditt lösenord för inloggning på det trådlösa nätverket och ändra channel.

Lycka till.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 051
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Bullen22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka