Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå gödselstack så växte där förra året en jättefin stor Mariatistel. Den flyttade pappa till trädgårdslandet där den blev jättestor och fin. Igår såg jag en till planta på gödselstacken. Undrar var de kommer ifrån :) Men det måste vara den finaste tisteln!
Alltid kul att de vad det ploppar upp på gödselstacken... Förra veckan såg jag Mamma Snok där, en jättesnok på runt eller över 50 cm som alltid hänger kring baksidan av stallet. Fint att lägga äggen i gödselstacken tycker nog hon. :)
Hästarna kanske har ätit tistelfrön ;)
 
Halloj i tråden :)

Finns det någon som skulle kunna identifiera den här blomman åt mig? :)
Har tyvärr ingen bättre bild..
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1527772504933.jpg
    FB_IMG_1527772504933.jpg
    88,2 KB · Visningar: 36
Jag råkade åka till blomsterlandet idag :(
Jag skulle inte ha nånting, men det gick inte att motstå!! :arghh::arghh::arghh:

Jag hade en planta med svarta tomater som hängde sig fast och vägrade släppa taget :eek::eek::eek:
Och sedan var det en zucciniplanta som såg vad tomatplantan höll på med och imiterade beteendet :banghead::banghead::banghead:

Och sen ska ni höra det värsta! En blomma som jag tror är en sånhär https://www.impecta.se/sv/artiklar/broklewisia-elise.html
Gjorde samma grejj! Den klaraste färgen hade den och var såååå snygg. Jag som inte ens gillar blommor. Men den är flerårig i zon 1-2, och jag bor ju i zon 2 så jag tänkte täcka den med gräsklipp i höst sedan så får vi se om den överlever.

Min lilla altan är fullproppad med växter nu :rofl::rofl::rofl:

Men vad skulle jag göra när de höll fast i mig sådär och bönade och bad om att bli räddade från sina smååå krukor? :angel::angel::angel:
 
Här är nu bevattningsförbud i fyra av kommunerna i länet. Skönt med egen djupborrad brunn tycker jag.

Jag ser med fasa hur vattennivån i den stora dammen sjunker och sjunker. Snart samlar vi väl gråvatten också.. för min brunn är troligen inte djupborrad och jag vill inte lägga pengar på att gräva en ny pga odlingarna. Permakultur är spännande, de har så många olika lösningar på grejer.
 
Jag har nu kommit fram till vad jag vill med vissa delar. Ena sidan på gaveln av huset ser det verkligen inte kul ut i dagsläget. Det växer väldigt fort ogräs där och jag hinner inte med att hålla efter i den mån som det behövs. Det är syrener som har spridit sig och tagit över den sidan. Måste vara fullt med rötter under jorden där.
Så min tanke är att gräva bort en del. Lägga en markduk på. Plantera vintergröna växter varvat med perenner.
De jag hittills kommit fram till som skulle kunna passa och är lättskötta är:
Rhododendron.
Buxbom.
Thuja.

Det som behövs kompletteras är lite mer blommor. Problemet är att det är mycket stora träd som skyggar plus häcken så det måste vara blommor som vill stå i skugga.

Tänkte ha torv ovanför duken. Dels som tyngd och dels som lite snyggare än enbart duken.
 
Jag har en innergård på ca 100 kvm, grusad. Jag vill fylla den med så mycket sommarblommor som möjligt i krukor! Jag har ett gäng änglatrumpeter som jag övervintrar. Trots att gården är nästan helt kringbyggd så blåser det en del, och de är ju rätt känsliga för blåst dessvärre. Men jag jobbar på med dem i alla fall. Dessutom har jag satt några fuchsior, snöflingor och surfinior. Mitt på gården står en stor magnolia, och i de två rabatterna har jag framför allt rosor och stockrosor. Nu kom min mamma, som precis sålt sitt hus med stor trädgård, med en massa stora fina krukor till mig, och jag ser framför mig hur jag fyller dem med blommande blommor och får en helt fantastisk innergård. Men vad kan jag köpa för att få mycket och överdådigt utan att ruinera mig? Min plats för vinterförvaring är sadelkammaren, så det går inte att övervintra hur mycket som helst. Finns det till och med perenner/liknande som jag kan låta övervintra i krukor där det inte är garanterat frostfritt, t ex inne i stallet? Jag bor i zon 1, nära skånska sydkusten, så klimatet är i princip så milt som det går att få i Sverige.
 
Jag ser med fasa hur vattennivån i den stora dammen sjunker och sjunker. Snart samlar vi väl gråvatten också.. för min brunn är troligen inte djupborrad och jag vill inte lägga pengar på att gräva en ny pga odlingarna. Permakultur är spännande, de har så många olika lösningar på grejer.
Ja har man inte djupborrad kan jag förstå en oro. Vi har dels den nya djupborrade och i sommar ska vi försöka rengöra den gamla grävda, som en reservbrunn.
Vi måste nog helt klart se över våra vanor och samhället i stort. Det kommer nog bara bli mer och mer aktuellt att kunna hantera extremt väder, såväl torka som skyfall och översvämningar. Förra året rasade tak in här mitt i centrum av vattenmassor från ett enda regn och på jobbet fick vi vattenläckor i innertaket som tog evigheter att ordna från samma skyfall.

Jag vattnar min lilla odling men skulle aldrig t.ex. vattna gräsmattan för att den börjar torka...
 
Älskar facebook.

I en grupp efterlyste jag uppgifter om den lilla underbara rosen jag har.
Fick svar att det sannolikt var en Tornedalsros, en sorts kanelros. Den finns i olika kloner och en del blir max halvmetern precis som den jag har i trädgården.

Har funnits i odling från 1500-talet (hohoo @athena_arabians :D )
Åh vad fin den var, lägger den på min mentala lista över rosor att titta på när jag kommit på var jag ska ha fler :angel:

Jag vill ha fler doftande rosor :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp