Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
8229844D-D084-443C-BDFD-D82C84EEA948.jpeg

Vet inte riktigt vad som hände här :cautious: är inte helt på det klara med hur dom överlever heller, men är rätt säker på att jag kan tacka @athena_arabians belysningsexpertis för det mesta! Ska hänga upp en tredje lampa idag :sneaky:
 
Okej, planterade om basilika (har tydligen enorma mängder..:cautious:), purjolök, 3x chili(typ 25 plantor...) Och har satt sticklingar av pelargon, palettblad, gullranka. Planterat paprika och mer palettblad. Mitt bord är snart fullt och jag har det mesta kvar att så. Och dom flesta plantorna får trängas ett gäng i varje kruka, jag vet inte hur man slänger överflöd. :o:p

Nästa inköp blir minsann bevattningsmatta, fungerar det bra tycker ni?
IMG_20180313_163423.jpg
 
Hur fungerar dom, ska dom vara blöta hela tiden och så behöver man inte vattna alls? :D

Antingen har man den på en bricka eller en bricka med tank. Har man en tank behöver man inte vattna lika ofta, hur ofta beror på storleken på tanken och hur torr luft man har. Mattan får aldrig bli torr, då slutar den fungera (det är kapillärkraften som gör att det fungerar). Bricka med tank:

sjalvvattnande-fonsterbricka.jpg

minivaxthus-12-celler-underbevattning.jpg


Bricka utan tank:
bricka-med-bevattningsmatta.jpg
 
Antingen har man den på en bricka eller en bricka med tank. Har man en tank behöver man inte vattna lika ofta, hur ofta beror på storleken på tanken och hur torr luft man har. Mattan får aldrig bli torr, då slutar den fungera (det är kapillärkraften som gör att det fungerar). Bricka med tank:

sjalvvattnande-fonsterbricka.jpg

minivaxthus-12-celler-underbevattning.jpg


Bricka utan tank:
bricka-med-bevattningsmatta.jpg
Tack för en oerhört bra beskrivning! :D
 
Idag har jag lärt mig att lila blad på tomatplanta betyder fosforbrist, och att om det är för kallt så kan inte plantan ta upp fosfor.
Nu hoppas jag att tomatplantorna kommer krya på sig nu när de blivit uppflyttade från vår (kalla) källare.

Jag och dottern har tillverkat guldvattengödning till gödning. Hon tyckte det var jättekul :D
 
Jag har fått en ny fascination. Gråärtor. :)

De är urgamla och finns i en oherrans massa varianter. Förr var de en viktig proteinkälla och under många år var de i stort bortglömda.
Numera finns det ett nyvaknat intresse och odlas efter inventeringar landet runt. Jag har lyckats snika åt mig ett par sorter som jag ska prova att odla i sommar.

Har också fått lära mig att de aldrig korsar sig så man kan odla dem precis intill varann utan problem.

I sommar ska jag bli ärtdrottning :D
 
Jag har fått en ny fascination. Gråärtor. :)

De är urgamla och finns i en oherrans massa varianter. Förr var de en viktig proteinkälla och under många år var de i stort bortglömda.
Numera finns det ett nyvaknat intresse och odlas efter inventeringar landet runt. Jag har lyckats snika åt mig ett par sorter som jag ska prova att odla i sommar.

Har också fått lära mig att de aldrig korsar sig så man kan odla dem precis intill varann utan problem.

I sommar ska jag bli ärtdrottning :D

Jag tror det skulle bli en gråärt - träff i Falun nu i helgen :)
 
Jag har fått en ny fascination. Gråärtor. :)

De är urgamla och finns i en oherrans massa varianter. Förr var de en viktig proteinkälla och under många år var de i stort bortglömda.

Låter spännande! Är de goda? Vad gör man med dem? Det där med "grå"- låter på något sätt lite deprimerande till mat, men det kan ju förstås vara en luring och värt att testa! Jag antar att de ska direktsås, fanns inte så mycket värmemattor och lysrörsförodlingar för de urgamla sorterna.
 
Låter spännande! Är de goda? Vad gör man med dem? Det där med "grå"- låter på något sätt lite deprimerande till mat, men det kan ju förstås vara en luring och värt att testa! Jag antar att de ska direktsås, fanns inte så mycket värmemattor och lysrörsförodlingar för de urgamla sorterna.
Det finns massor av olika, från olika landsdelar.
Gemensamt är att de odlats som proteinkälla till både folk och fä. Man har kokat färska, kokat torkade, malt till mjöl och bakat på. Etc. På flera ställen i landet och europa har man ätit dem till fläsk.
Man kan tydligen göra "hummus" av dem också.

gemensamt är att de kan växa var som helst och inte behöver gödning (tar upp kväve själva) eller pjåsk. :)

Blommar vackert dessutom.
 
Tittade till mina sådder idag. Jävlarr vad dem har vuxit sen jag satte en lampa ovanför. Och detta är en helt vanlig fönsterlampa. Måste fundera på var jag ska ställa mina bifftomater för dem börjar växa ur småkrukorna nu.
 
Våren verkar dröja... I dag har vi -7 på termometern, vad den verkliga tempen är vill jag inte kolla för som vanligt blåser det på östgötaslätten.

Men hur som helst så har odlarlusten börjat titta fram så en första planering för mina pallkragar har sett dagens ljus.
DSC_1144.JPG

Jag kommer bara att förså squash och djungelgurka samt förstås pumpor till dyngstacken.
 
@marti130 visst är dynghögen en underskattad resurs! Fy sjutton vad det växer bra i den!
Jag har odlat halloweenpumpor på dyngstacken i 15 år... Brukar inte vara så svårt att ge bort överskottet till kända och även okända. Fast i år blir det nog inte så många då jag ska prova att sätta ett par plantor Butternut på dyngstacken för att spara plats i pallkragelanden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp