Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kruka (av 3) med tomater blev omplanterade igår. Det var Longkeeper som fick varsin så totalt 6 krukor av dem nu. :up:
Jag odlar utan växtlampa men det brukar knyte vara något problem. I år har dock solen uteblivit så jag planterade ner tomaterna hela vägen till första riktiga bladparet.

En av mina sommarblommor hann jag så. Det blev mina violkungsljus som ska stå närmast planket. :love: återstår 3 sorter till som jag hoppas hinna så på måndag.

23:30 var jag färdig igår.

20180328_232441.jpg
 
Frågor:
Nr1- Hur långt ner ska jag sätta tomaterna nu när jag ska plantera om dom??

Nr2- Mina chilisar ska också planteras om, ska dom planteras ner eller måste jorden vara lika hög som nu?

Nr3- Chillisarna står i ett lite kyligare rum nu, 17-19 grader kanske. De är allt mellan 5-10 cm höga och har allt från 4-8 blad. Hur länge ska de stå kvar där och när ska/kan de flyttas ut i normal rumstemp?
 
Frågor:
Nr1- Hur långt ner ska jag sätta tomaterna nu när jag ska plantera om dom??

Nr2- Mina chilisar ska också planteras om, ska dom planteras ner eller måste jorden vara lika hög som nu?

Nr3- Chillisarna står i ett lite kyligare rum nu, 17-19 grader kanske. De är allt mellan 5-10 cm höga och har allt från 4-8 blad. Hur länge ska de stå kvar där och när ska/kan de flyttas ut i normal rumstemp?

1. Sätt dem så djupt som möjligt. Mina blev ju lite rangliga i år så jag har lagt stamment runt i krukan för att få dem längre ner. De har max 0,5cm upp till sitt nedersta blad från jorden nu.
 
Upptäckte att min ena tomatplanta som jag satte i september hade gått av i stammen! Klippte av den och stoppade ner den i jorden igen, hoppas att den fortfarande lever :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Ledig idag!
Om jag hinner tänkte jag försöka mig på att plantera om de sista tomaterna från källaren.

I veckan fick jag hem några spännande tomatsorter jag vill prova att så, från hennes egna frön .

Hur gör ni, köper ni frön enbart från butik eller även privatpersoners egna frön?
 
Mina omplanteringsplaner gick sådär..slut på jord :cautious:

Det sista räckte precis till en tomatplanta som brorsan ska få i present, men de två andra stackars plantorna från samma kruka fick en blandning av såjord och brunnen hästgödsel. Jag hoppas de inte får gödslingschock nu bara !
 
Mina omplanteringsplaner gick sådär..slut på jord :cautious:

Det sista räckte precis till en tomatplanta som brorsan ska få i present, men de två andra stackars plantorna från samma kruka fick en blandning av såjord och brunnen hästgödsel. Jag hoppas de inte får gödslingschock nu bara !

Jag råkade av bara farten sätta mina chilisticklingar i gödslad grönsaksjord istället för i såjord. Jag får nog åtgärda det där, för två av sticklingarna ser lite chockade ut.
 
Ledig idag!
Om jag hinner tänkte jag försöka mig på att plantera om de sista tomaterna från källaren.

I veckan fick jag hem några spännande tomatsorter jag vill prova att så, från hennes egna frön .

Hur gör ni, köper ni frön enbart från butik eller även privatpersoners egna frön?
Jag köper från affären samt är med i fröbyteskedjor på Facebook
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Pivo

Omröstningar

Tillbaka
Upp