Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla vad jag har i skånehuset
20210824_164240.jpg
 
Hur går det för er med dahlior? Mitt första år i år och måste nog räknas som en flopp, om inte en hel så iaf en halv flopp ^^

i stan, 2 av 3 knölar kom upp, sen råkade jag plantera ut dom med såjord i sina krukor 🤦🙈 vi åkte på semester precis då, så då fick dom klara sig själv^^ har inte blivit så mkt på dom, 2 blommor än så länge. Har försökt mig på lite akuthjälp med näring å mer jord nu när vi kom hem, men nog lite sent nu 😅

I sommarhuset så satte jag 7 av 9 knölar tror jag jag hann med,.. men i juli å inte april som var planerat, var ju mest pga reserestriktioner men ändå 🤦 När vi åkte var det iaf fina gröna blad på dom 😆

Jag drabbades av ett svagt ögonblick och beställde några ganska sent, men de har blivit jättefina. Här Gipsy Night:

A30FDDE4-F27B-4628-9365-73720D338E28.jpeg
 
Så fina dahlia bilder 👌🤗 jag ser ju att jag vill pröva mig på det till nästa år igen ^^ även om knölarna inte blommat i år, kan man klippa ner dom å spara för å pröva igen nästa år?
 
Hur länge vågar man ha chili/paprikaplantor ute innan det blir för kallt?
Står i miniväxthus och är fulla med blommor och en hel del frukter på väg.
 
Usch. Behöver bli klar med veden snart så jag har ork att städa undan det kollapsade tunnelväxthuset. Stommen behöver skruvas isär och allt som var där trasslas ut från resterna av tunneln.
Den klarade inte skyfall.

Inser att jag behöver spara ihop till ett i kanalplast om jag ska fortsätta odla. Men då behöver jag pengar till att anlägga grund och underlag också. Tunneln ställde jag direkt på marken och har slagits med kvickrot och hallonskott i bäddarna. Onödigt jobb om man lägger markduk först.
 
Länge!
De överlever även ett par frostnätter.

Den här plantan är inne på sitt tredje år som produktiv och den stod ute när frosten kom första hösten.
Visa bifogad fil 76165
Åh, de låter lovande. Kommer inte alls ihåg när jag plockade in dom förra året.
Blev lite fundersam nu senaste tiden när det varit max 10 plus vissa dagar både kvällar och dagtid.
Dom får gärna vara ute så länge som möjligt. Har fullt i fönstren inne som det är redan med andra växter. :angel:
 
Hur länge vågar man ha chili/paprikaplantor ute innan det blir för kallt?
Står i miniväxthus och är fulla med blommor och en hel del frukter på väg.

Helt inte under 10 grader (de dör inte men det händer inte så mycket heller). Vissa chilisorter klarar kyla bättre, de är framtagna för just det. Men tex habanero kommer från ett varmare klimat så den vill inte ha alltför kallt. Många C. annuum som tex jalapeño klarar kallare temperaturer. Jag måste börja ta in mina men de tar sån sabla plats att de får stå ute ett tag till (i växthus).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 791
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
1 840
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 114
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp