Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina 2 havtorn Eva, som jag satte i höstas levererar 10 mogna bär i år :heart

Jag har fått storslagna tre bär på Sol och kanske ett par deciliter på Sirola. :love: Sol planterad 2019 och Sirola 2020, men lilla Sol var ett klenare exemplar från start. Och alla har vuxit till sig bra i år inklusive pappa Karl. Har svag beslutsångest om jag borde flytta på dem, men det måste nog bli snart i så fall innan de blir allt för stora.
 
Jag har fått storslagna tre bär på Sol och kanske ett par deciliter på Sirola. :love: Sol planterad 2019 och Sirola 2020, men lilla Sol var ett klenare exemplar från start. Och alla har vuxit till sig bra i år inklusive pappa Karl. Har svag beslutsångest om jag borde flytta på dem, men det måste nog bli snart i så fall innan de blir allt för stora.
Åhå, heter din hane Karl - min heter Otto :D
Är det någon skillnad på Sol och Sirola? Bärmängd? Storlek?

Jag köpte ju Evorna och Otto för att dom är härdiga långt norrut, och där jag har planterat dom är det nog zon 7 på min gård... :cautious:
 
Åhå, heter din hane Karl - min heter Otto :D
Är det någon skillnad på Sol och Sirola? Bärmängd? Storlek?

Jag köpte ju Evorna och Otto för att dom är härdiga långt norrut, och där jag har planterat dom är det nog zon 7 på min gård... :cautious:

Jag har jättedålig havtornskoll får jag erkänna, som vanligt var det min inre "köpa köpa köpa-zombie" som bara tog över när jag var på en trädgårdsmässa och där fanns någon som sålde en massa förföriska havtornsprodukter och små plantor. Först nu läste jag att Karl skulle "passa ihop" särskilt bra med Sol, jag tänkte att det är skit samma vad de heter bara det är hane och hona. Och så är det kanske.

Sirola var ett spontanköp när jag tyckte jag hade hittat för få plantor att handla på mig vid ett besök på den lokala handelsträdgården (och för att det såg så retligt osymmetriskt ut med futtiga två havtornsbuskar) så den vet jag inte heller mycket om. Men hon och Karl verkar ju också ha funnit varandra, så lite passar väl de också ihop! Tror inte jag skulle kunna skilja på bären mellan Sol och Sirola varken till smak eller utseende, men det statistiska underlaget för Sols bär är ännu lite klent så jag får återkomma när det finns lite fler. :)
 
För 4 år sen fick vi ett plommonträd (Opal eller Victoria) i bröllopspresent. Året efter blommande den så otroligt vackert men fick sen hagelsjuka så den har knappt blommat den dess. Visade sig visst att man inte ska plantera brevid en gran men vi har faktiskt låtit den vara för vi har ingen annanstans att plantera den i trädgården.

Men nu i år har den en del plommon trots sin hagelsjuka :D Så den ska med oss när vi flyttar vidare har mannen bestämt ikväll för den mår uppenbarligen bättre än vad vi trott.
 

Finns visst i olika varianter, den här är kanske på rea numera? :laugh:


1475203120122_trumpshapepumpkin.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
62 366
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 614
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 934
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 121
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp