Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gamla är de? Jag ska plantera gurkor när squashen tagit sig ur fröväxthuset (eller vad det kallas), mina arboga vit och en till är från förra året, eller äldre, hjälp igen. Har ett paket med grön frilandsgurka som är nytt dock. Vad som oroar mig i det hela är att jag inte lyckats hitta om dessa är sådana som pollineras eller inte, och man får ju inte blanda tydligen.
Bra fråga, planterar om dem när de slår i taket inne i minidrivhuset, men ca 2-2.5 veckor kanske.
Gamla frön brukar gro bra enligt min erfarenhet och det borde stå på fröpåsarna om de är självpollinerade. Annars, googla på gurksorten och se vad som står om just den sorten.

Risken om självpollinerande pollineras av hanblomma från annan sort är att gurkorna blir osmakliga.
 
Har planterat alpvide. Ska man ta bort skotten på stammen?
 

Bifogade filer

  • 8255CE31-3777-40BB-901C-0FBC33BE25B5.jpeg
    8255CE31-3777-40BB-901C-0FBC33BE25B5.jpeg
    569,5 KB · Visningar: 30
Här har vi haft släktkalas idag så inget har hänt i trädgården. Funderar på om jag orkar gå ut och rensa en meter till i helvetesrabatten 🤔
 
Röjer lite på tomten. Är det någon som vet vad det här är för kringlig klätterväxt?

Visa bifogad fil 90077

Absolut någon kaprifol, mycket troligen vildkaprifol med tanke på spridningen. Jag har själv sådan i trädgården och den ser ut precis sådär den här tiden på året. Det går bra att klippa ner den mer eller mindre till fotknölarna för att ge det som är under andningsutrymme. Vill ni inte ha kvar den så försök sedan att gräva bort så mycket som går av rötterna, för den är väldigt bra på att komma igen.

Vill ni ha kvar den (förståeligt eftersom den både blommar vackert och doftar trevligt) så bör det gå bra att flytta den till någon annan plats i trädgården om möjligheten finns. Hos mig är den planterad själv vid en båge så att den inte inkräktar på någon annan växtlighet och ärligt talat är det den enda typ av placering jag kan rekommendera om man vill ha just vildkaprifol i trädgården, eftersom den både växer fort som :devil: och klättrar på allt som finns inom räckhåll.
 
Ja, vänja plantorna vid livet ute. Det finns många sätt. De kan med fördel stå i skuggan i början och vara ute längre och längre stunder. Jag brukar svepa in plantorna i fiberduk och lätta på den undan för undan.
Ah, då har de blivit lite vana redan. De har fått stå ute på ett bord under dagen och fått komma in på natten. 😅
 
Jordgubbar överlever ju ute på vintern, så det är nog ingen större fara att sätta ut dem. Särskilt inte om de redan varit ute lite på dagtid.
 
Rabarbern har äntligen fått flytta in i sin alldeles egna odlingslåda. Får vi se va den tycker om det.

Där rabarbern var innan (och även två av buskarna som flyttats) har jag grävt ur och jämnat till, det kändes väldigt trångt att gå bredvid taken, så det har blivit bredare ”gång” och slänten är inte riktigt lika brant som den var innan.

07DBEC04-EF49-4CEC-B21A-EE76B5EFA6FB.jpeg


Imorrn ska jag hämta jord, så det ska fyllas på uppe på och jämna till ännu mer, sen sås gräs.

Känns bra att va på gång. Grästuvorna som blev återanvändes till att jämna till där gräsmattan är väldigt ojämn. Kommer nog bli bra när det blir klart. Sakta men säkert blir det robotvänligt (tanken är att det ska införskaffas en, men inte än, så finns tid att få ordning på trädgården innan dess). 😇
 
Jordgubbar överlever ju ute på vintern, så det är nog ingen större fara att sätta ut dem. Särskilt inte om de redan varit ute lite på dagtid.
Har ändå för många plantor, så testade att sätta ut dom tre som såg ”sämst” ut. Dör de så är det inte hela världen, överlever de så är det bara positivt.

Skulle vattna lite försiktigt runt dom men va svårt å de gillade inte att få sig en dusch, men de kommer nog repa sig.

Smultronen i bakgrunden är på väg upp i alla fall. 😇
image.jpg
 
De röda ser ut som pionskott.

Det röda är en pion. De gröna kanske är någon måra.

Detta är pioner 🌸

Ser ut som vitmåra. Ogräs.

Tack!
Kan jag gräva upp pionerna och sätta i kruka? Pojkvännen (det är hans tomt) brukar tydligen bara kapa ner allt där de växer så det kommer inte bli några fina pionblommor där de står nu, men jag vet inte var annars de skulle passa då jag inte vet hur de ser ut eller vad som ens kommer upp i trädgården.
 
Tack!
Kan jag gräva upp pionerna och sätta i kruka? Pojkvännen (det är hans tomt) brukar tydligen bara kapa ner allt där de växer så det kommer inte bli några fina pionblommor där de står nu, men jag vet inte var annars de skulle passa då jag inte vet hur de ser ut eller vad som ens kommer upp i trädgården.
Det är inte optimalt men i brist på annat så går det. Räkna dock inte med några blommor, åtminstone inte i år.
 
Tack!
Kan jag gräva upp pionerna och sätta i kruka?

Det går, men de trivs absolut bäst i marken så om det visar sig finnas något hörn där de kan platsa så föreslår jag att de får planteras där till hösten. Oavsett var man sätter dem så är de inte glada i att flytta, så de kan ta lång tid på sig att blomma igen. Räkna inte med att se några blomster den här säsongen.
 
Tack!
Kan jag gräva upp pionerna och sätta i kruka? Pojkvännen (det är hans tomt) brukar tydligen bara kapa ner allt där de växer så det kommer inte bli några fina pionblommor där de står nu, men jag vet inte var annars de skulle passa då jag inte vet hur de ser ut eller vad som ens kommer upp i trädgården.
Försöka skärma av pionerna, de mår nog bäst där de står och blir fantastiskt vackra!
 
Precis som alla andra år behöver jag hjälp med vad son är ogräs och vad som jag själv har planterat. Det enda jag med säkerhet vet vad det är är dagliljorna

Bild 1 av 3
20220430_161757.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 858
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 213
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 693
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp