Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så har vi då börjat gräva om vår monsterrabatt. Full med nässlor och övervuxna perenner. Vår Rosa Mundi fick stå kvar. Den ser bedrövlig ut men har fått lite kärlek i form av hästskit. Klematisen Summer snow fick flytta från en idiotisk plats på gräsmattan och nu hoppas vi den trivs i äppleträdet. Sen ska vi fylla på med mer växter som vi redan har. Nävor, brandlijor, akleja. Resten av rabatten tar vi allteftersom. Där finns pioner, riddarsporre, stormhatt och annat utan namn som behöver räddas.
 

Bifogade filer

  • 20230521_193947.jpg
    20230521_193947.jpg
    762,1 KB · Visningar: 56
Så har vi då börjat gräva om vår monsterrabatt. Full med nässlor och övervuxna perenner. Vår Rosa Mundi fick stå kvar. Den ser bedrövlig ut men har fått lite kärlek i form av hästskit. Klematisen Summer snow fick flytta från en idiotisk plats på gräsmattan och nu hoppas vi den trivs i äppleträdet. Sen ska vi fylla på med mer växter som vi redan har. Nävor, brandlijor, akleja. Resten av rabatten tar vi allteftersom. Där finns pioner, riddarsporre, stormhatt och annat utan namn som behöver räddas.

Rosen kommer garanterat att piggna på sig, Rosa Mundi är en tuffing :up:
 
Jag tog mig samman på eftermiddagen och gjorde klart för plantering i en ny rabatt. Till höger är det en gammal (rätt övervuxen, uppenbarligen) rabatt, som går ut till en brunn längst ner i höger hörn. Sen är det en rabatt med stenkant runt från altanen och ut till kanten på huset. Onödigt att ha den biten gräsmatta, tänkte jag, och flyttade gräsklipparkabeln, la på papp, ensilage, löv, hästskit och gräsklipp. Den blev rätt stor så jag kan nog klämma in både det jag hade tänkt av sommarblommor och några dahlior!
 

Bifogade filer

  • Nya hörnrabatten.jpeg
    Nya hörnrabatten.jpeg
    448,2 KB · Visningar: 46
Även jag har gnetat vidare och lyckats nästan bli klar med förra årets nya s k paradrabatt! Som då tyvärr inte gav någon större ”paradkänsla” pga höns, sniglar och ökentorka.

Men: nu är sex av nio dahlior och ett gäng jätteverbena utplanterade, några aklejor flyttade, funkior delade och alunrot omplanterade. Och så kommer där en del annat smått och gott av de tuffingar som lyckades överleva fjolåret.

Rabatten är nu skyddad med nät från huliganhönsen, och sniglarna har ännu inte invaderat detta år. Något bättre förutsättningar alltså!
 
Hann norpa en billig klematis (Margaret Hunt) från Lidl igår, sista dagen på kampanjen. Jättefin ser den ut att vara! Inte själva plantan dock, den var lite torkad och eländig men nu har den fått ny stor kruka med god rosjord och så klippte jag ner den, så hoppas den tar sig. Ser redan bättre ut!

Screenshot_20230522-072914~2.png


Men, jag skulle helst vilja plantera den längst vårt plank. Där ligger markduk och sen singelsten på. Kan man fösa undan stenen, göra hål i markduken, borra med jordborr och sen plantera den där?

Hur stort bör hålet i markduken vara i så fall för att klematisen ska må bra? Vill ju helst ha så litet som möjligt för att undvika ogräs.
 
Hann norpa en billig klematis (Margaret Hunt) från Lidl igår, sista dagen på kampanjen. Jättefin ser den ut att vara! Inte själva plantan dock, den var lite torkad och eländig men nu har den fått ny stor kruka med god rosjord och så klippte jag ner den, så hoppas den tar sig. Ser redan bättre ut!

Visa bifogad fil 119580

Men, jag skulle helst vilja plantera den längst vårt plank. Där ligger markduk och sen singelsten på. Kan man fösa undan stenen, göra hål i markduken, borra med jordborr och sen plantera den där?

Hur stort bör hålet i markduken vara i så fall för att klematisen ska må bra? Vill ju helst ha så litet som möjligt för att undvika ogräs.
Det går utmärkt! Jag har gjort en hel rabatt så. Kan du klippa upp ett större hål, ersätta med bra jord åt klematisen och sen vika tillbaka duken? Lägga över mer markduk över skarven?
IMG20230521120442.jpg


I bakgrunden syns min grusrabatt. 😊
 
Råkade få en rhodendendron av en väninna som även grävde upp lite lökar.

Jag kan inte plantera dett aförens 1 juni hur sköter jag det bäst??

+ Hon har mördarsniglar i sin trädgård vilket jag inte har. Jaghar sköljt av lökarna från all jord och lagt dem mörkt i en försluten påse men hur löser jag det bäst med rhodendendron? De har skljt rötterna rejält. Just nu la jag den i en stor fuktigt tunna och täckte rötterna med plast så det inte kan krypa uu något.

Vågar jag plantera detta sen eller finns det någon fin lösning på att få rent det utan sniglar?
 

Bifogade filer

  • 348377599_263909819381716_1829107921574299449_n.jpg
    348377599_263909819381716_1829107921574299449_n.jpg
    391,7 KB · Visningar: 36
Råkade få en rhodendendron av en väninna som även grävde upp lite lökar.

Jag kan inte plantera dett aförens 1 juni hur sköter jag det bäst??

+ Hon har mördarsniglar i sin trädgård vilket jag inte har. Jaghar sköljt av lökarna från all jord och lagt dem mörkt i en försluten påse men hur löser jag det bäst med rhodendendron? De har skljt rötterna rejält. Just nu la jag den i en stor fuktigt tunna och täckte rötterna med plast så det inte kan krypa uu något.

Vågar jag plantera detta sen eller finns det någon fin lösning på att få rent det utan sniglar?

Mördarsniglar vet jag inte hur en hanterar bäst (för jag har inga... ännu) men borra hål i en hink och plantera rhododendronen i den och låt den inte torka ut för mycket. Ställ den så den står skuggigt en stor del av dagen (men lite sol vill den ha) så borde det gå bra.
 
Skördade så mycket sockerärter i helgen! De var ju uppdrivna i orangeriet tidigt så hade fått en liten head start. Satte en omgång till för två veckor sedan, det är verkligen en trevlig växt. Tvååringen hemma älskar dem.
I övrigt är nästan alla tomater ute nu! Både på friland och i krukor mot väst/söderväggar. Ska bli spännande att se var de trivs bäst. Några är kvar inne i orangeriet också, främst en slags växthusplommontomat jag testar. Hur gör ni andra med paprika? Växthus eller ute?
 
Skördade så mycket sockerärter i helgen! De var ju uppdrivna i orangeriet tidigt så hade fått en liten head start. Satte en omgång till för två veckor sedan, det är verkligen en trevlig växt. Tvååringen hemma älskar dem.
I övrigt är nästan alla tomater ute nu! Både på friland och i krukor mot väst/söderväggar. Ska bli spännande att se var de trivs bäst. Några är kvar inne i orangeriet också, främst en slags växthusplommontomat jag testar. Hur gör ni andra med paprika? Växthus eller ute?

Det beror på sorten av paprika, skulle jag säga. I år odlar jag främst King of the North, som ska passa väldigt bra för våra väderförhållanden, men andra paprikor vill hellre ha växthus. Men ett skyddat och varmt läge borde passa de flesta paprikor, tänker jag? Det är väl lite som tomater kanske, på ett riktigt bra läge ute mår ju även växthustomater bra oftast. :)
 
Nu blommar första nepetan ('Cat's pajamas'). Den brukar vara en vecka eller två före 'Purrsian blue', sen dröjer det ju ytterligare lite för vanliga 'Walker's low'.

Humlen som tänker bilda orgie är en 'Mauritz 85'.

20230523_142448.jpg


(Jag har fukt på linsen, inget glamourfilter. :angel:)

Cat's pajamas är verkligen en trevlig liten nepeta; lågvuxen, vacker mörkgrön färg, och blommar tidigt, flitigt och på hela stjälkarna när den är som mest igång. :love:
 
Och jag älskar alunroten i regn!
(Inhägnad för att inte katterna ska förgifta sig :cautious:)

20230523_142406.jpg

Jag har för mig att det här är en 'Berry smoothie' (har blandat ihop skyltarna som jag brukar sätta för att komma ihåg vilka namnsorter det är jag har :angel:).

Har tänkt kombinera den med kanske en 'Glitter' och en 'Forever red'. Och möjligen lite silverek däremellan? I den bortre (sydvästra) kanten av den planteringen brukar jag ha salvia, men jag har inte hittat någon trefärgad salvia än i år och de överlever sällan ens hösten här...
 
Jag köpte knölar av begonior för första gången, nu när jag läste om dom så står det att det tar TRE MÅNADER innan dom blommar. Är de ens lönt att plantera dom nu? brukar ju dock inte va så bra för knölar att ligga ett år extra heller
 
Jag köpte knölar av begonior för första gången, nu när jag läste om dom så står det att det tar TRE MÅNADER innan dom blommar. Är de ens lönt att plantera dom nu? brukar ju dock inte va så bra för knölar att ligga ett år extra heller
Jag har ingen aning om ifall mina kommer hinna blomma men räknar med att knölen kommer växa till sig rejält under sommaren vilket jag ju vinner på till nästa år. Jag köpte en begoniaknöl för många år sedan och sista året jag klarade av att övervintra den hade den gått från 3-4 cm i storlek till uppåt 20 och den hade då massor av stjälkar. Sätter du den inte lär den nog inte klara sig de är väl inte gjorda för att "övervintra" mer än en "vinter"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 789
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 144
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp