Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som har erfarenhet av formpressade dammar? Jag har inte plats att anlägga en "riktig" stor damm men är sugen på en formpressad enkubiksdamm bara för att få in en vattenspegel på tomten. Går det att hålla en vettig miljö i en sån damm utan att behöva jobba ihjäl sig (tänker att de kanske torkar ur lätt eller blir en ofrivillig algodling)?
Jag köpte en damm förra året. Jag tömde den en gång och rengjorde den. Hade en fontän med pump, men uv-lampan var trasig. Ska byta ut den i år och se om det blir någon skillnad. Hade inga växter eller liknande i den.
 
Rekommenderar verkligen att grodda frön på disktrasa! Eller papper, eller bomullsrondeller. Det ska funka lika bra med vad som helst. Jag har hittills testat med sommarflox och tog i lite väl mycket så jag valde faktiskt att inte ens sätta alla i pluggar. Det får räcka med hundra... Kan ha råkat så lite mer lejongap också :angel: Har beställt lite nya pluggbrätten, så nu ska jag grodda lite sommarrudbeckia och aster och grejer också. Min pall med jord är på ingång och på fredag anländer även växthuset! Sen ska det ju monteras också. Men det orkar jag inte tänka på just nu...
 
Rekommenderar verkligen att grodda frön på disktrasa! Eller papper, eller bomullsrondeller. Det ska funka lika bra med vad som helst. Jag har hittills testat med sommarflox och tog i lite väl mycket så jag valde faktiskt att inte ens sätta alla i pluggar. Det får räcka med hundra... Kan ha råkat så lite mer lejongap också :angel: Har beställt lite nya pluggbrätten, så nu ska jag grodda lite sommarrudbeckia och aster och grejer också. Min pall med jord är på ingång och på fredag anländer även växthuset! Sen ska det ju monteras också. Men det orkar jag inte tänka på just nu...
Hur? Bara lägga från i fuktig trasa och vänta?
 
Hur? Bara lägga från i fuktig trasa och vänta?
Ja, precis! Sommarfloxen vek jag in i trasan och la i plastpåsar. Nu har jag lagt rudbeckia och aster på blöta trasor i plastburkar. De är ljusgroende så då vek jag inte trasan. Har kört på wettex, men det funkar ju på vad som helst som håller fukten.
 
Jätteverbena tycker jag att gror väldigt ojämt, hittils har jag en plantan som grott från en hel påse. Men jag sår inte riktigt enligt instruktionerna på påsen, så jag för skylla mig själv. Rosenskära gror enkelt! Ska du redan så luktärt? Jag tror du ska vänta någon vecka till, den växer fort! (Beror på var du bor, jag väntar ett tag till) Så enligt Cecilia Wingårdhs instruktioner, då gror det jättefint!

Ingen av mina kallsådder från 11 mars har grott ännu, inte heller luktärt som jag efter ditt svar blev lite rädd att den skulle ta fart för snabbt 😅

Undrar om jag gjort något fel eller behöver jag vänta in att det ska bli lite varmare innan det gror? De står fortfarande ute i plastlåda på altanen.
 
Ingen av mina kallsådder från 11 mars har grott ännu, inte heller luktärt som jag efter ditt svar blev lite rädd att den skulle ta fart för snabbt 😅

Undrar om jag gjort något fel eller behöver jag vänta in att det ska bli lite varmare innan det gror? De står fortfarande ute i plastlåda på altanen.
Du får nog vänta ett tag till. Vet ju inte var du bor men här (zon 4) har det inte varit så varm ännu.
 
Ingen av mina kallsådder från 11 mars har grott ännu, inte heller luktärt som jag efter ditt svar blev lite rädd att den skulle ta fart för snabbt 😅

Undrar om jag gjort något fel eller behöver jag vänta in att det ska bli lite varmare innan det gror? De står fortfarande ute i plastlåda på altanen.
Jag har aldrig kallsått något, men tänker att det fortfarande är vinter så inte konstigt att inget grott 🤪
IMG20230325174553.jpg
 
Här är vårvärmen trög (zon 3) och kommande vecka blir det återigen minusgrader nattetid och någon knapp plusgrad dagtid. Har därför avvaktat ovanligt länge med tomatsådderna då det främst är frilandstomater jag satsar på i år och jag hade hoppats på att kunna skyffla ut lite förodlingar till växthuset men icke. Det är fullt inne ett par veckor till, minst. Nå, idag ville jag inte hålla mig längre och satte resterande tomater samt några stödsådder från första omgången bifftomater. Sorterna som såddes idag:

Phantom du Laos
Barry's Crazy Cherry
Dark Galaxy
White Zebra
Amethyst Jewel
Shadowboxing
Sart Roloise
Taiga
Orions Belt
Ivory Tears
Black Krim
Glacial Zebra
Sweetie
Uluru Ochre
Confetti
Arctic Rose
Stormin' Norman
Zolotoi Samorodok
Purple Heart
Artisan Golden Bumble Bee
Ildi
Pink Treat F1
100/1000
Russian Orange Oxheart
Irishka

3 frön av varje, så totalt 75 frön. :) Förhoppningsvis är det cirka hundra plantor som får flytta ut till växthuset när värmen återvänder.
 
Ibland är det bra att vara glömsk! När jag gick ut i trädgården idag så överraskades jag av en fin rad med minipåskliljor! Jag hade glömt att jag satt de där. Nån gång förra året efter påsk så sålde blomsteraffären ut krukor med såna superbilligt. När de blommat över grävde jag ner lökarna och glömde bort dem 🤣 Det är ju roligt när man lyckas överraska sig själv!

Mina stora påskliljor har fått knoppar! Men de blommar nog lagom till påsk tror jag ❤️
 
Ibland är det bra att vara glömsk! När jag gick ut i trädgården idag så överraskades jag av en fin rad med minipåskliljor! Jag hade glömt att jag satt de där. Nån gång förra året efter påsk så sålde blomsteraffären ut krukor med såna superbilligt. När de blommat över grävde jag ner lökarna och glömde bort dem 🤣 Det är ju roligt när man lyckas överraska sig själv!

Mina stora påskliljor har fått knoppar! Men de blommar nog lagom till påsk tror jag ❤️
Jag har också lyckats glömma bort vilka lökar jag satt och sen blivit glatt överraskad på våren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 331
· Visningar
43 826
Senast: dobbis
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 939
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 134
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp