Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rudbeckia och ringblomma och några vallmos här och där i valfri sort. Blanda upp med grönkålsplantor, så blir det så himla fint!

Annars är mitt svar ”alltid rosenskära”, men den självsår sig långt från lika bra som ringblomma och vallmo.
Mina rosenskäror är nog det som självsår sig bäst, det gör lika ont varje gång jag drar upp famnar med rosenskära som växer i gruset :rofl:
 
Jag blev helt knäckt på att odla kål sommrarna 2018-2019, dom blev extremt uppätna av kålfjäril (mammas blev också det och hon är mycket noggrannare med täckning och larvplockning) och dessutom är all min jord full av vildsådd muterad grönkål Red Russian, som klarade sig men gick i blom innan jag hann med i värmeböljan 😅🙈. Jag rensar ryssen som ogräs sen dess (den är inte ens god, smakar bara klorofyll och ogräs). Ibland får den komma upp i rabatten för att den är snygg men jag är noga med att nypa den innan blomning.

Men kål är ju fint, och gott.

Vad är era bästa tips för att lyckas med kål? Jag lurar på att det kan både bli för varmt på dagen, för kallt på natten, och för mycket ljus häruppe i mitt mikroklimat i Luleå. Att det är därför dom går i blom så fort?

Kan jag så grönkål riktigt sent istället, när ljuset börjar normaliseras? Typ mitten av juli?
 
@manda Det var väl du som tog upp det här med bevattning?
Jag har påsar med slang som jag hänger upp och sen placerar ut droppslangen. Fyller på vid behov - hur ofta beror på hur jag ställer in droppet. Billiga, enkla, utan behov av ström eller vattenuttag.
Tack för tips! Jag såg de där men tror de blir för arbetsintensiva för min skröppelkropp. Det blev istället ett sådant här droppbevattningsset. Det har inte kommit så jag kan inte berätta hur det är än.
 
Tycker om min arbetsplats :heart
20230524_082803.jpg
 
Jag blev helt knäckt på att odla kål sommrarna 2018-2019, dom blev extremt uppätna av kålfjäril (mammas blev också det och hon är mycket noggrannare med täckning och larvplockning) och dessutom är all min jord full av vildsådd muterad grönkål Red Russian, som klarade sig men gick i blom innan jag hann med i värmeböljan 😅🙈. Jag rensar ryssen som ogräs sen dess (den är inte ens god, smakar bara klorofyll och ogräs). Ibland får den komma upp i rabatten för att den är snygg men jag är noga med att nypa den innan blomning.

Men kål är ju fint, och gott.

Vad är era bästa tips för att lyckas med kål? Jag lurar på att det kan både bli för varmt på dagen, för kallt på natten, och för mycket ljus häruppe i mitt mikroklimat i Luleå. Att det är därför dom går i blom så fort?

Kan jag så grönkål riktigt sent istället, när ljuset börjar normaliseras? Typ mitten av juli?
Så i omgångar och sprid riskerna. Odla många plantor i kruka så att du kan ta in/täcka över natten och ställa i skugga om det är för varmt på dagen. Det är också lättare att ha bra nät över krukor och hålla koll på larver och baggar. Jag brukar successivt plantera i landet och de sista planterar jag sent på hösten.

Nu kanske inte det fungerar i Luleå, men min övervintrade grönkål blir alltid bra och får vara helt i fred från ohyra. Jag har tuggat hemodlad fjolårsgrönkål sedan mitten av april och under maj har den växt som ogräs.
 
Kan det här vara kurilerkörsbär? Blommar helt tokigt ett par dagar, så att det är svårt att tro att det är verkligt. Träden är ett par generationer gamla, så det finns ingen att fråga. Beskurna så att de ser bonsaivuxna ut när de blommar, strax över 3 meter höga.

20230514_020318.jpg



(Fotat mitt i natten... :angel:)
 
Jag blev helt knäckt på att odla kål sommrarna 2018-2019, dom blev extremt uppätna av kålfjäril (mammas blev också det och hon är mycket noggrannare med täckning och larvplockning) och dessutom är all min jord full av vildsådd muterad grönkål Red Russian, som klarade sig men gick i blom innan jag hann med i värmeböljan 😅🙈. Jag rensar ryssen som ogräs sen dess (den är inte ens god, smakar bara klorofyll och ogräs). Ibland får den komma upp i rabatten för att den är snygg men jag är noga med att nypa den innan blomning.

Men kål är ju fint, och gott.

Vad är era bästa tips för att lyckas med kål? Jag lurar på att det kan både bli för varmt på dagen, för kallt på natten, och för mycket ljus häruppe i mitt mikroklimat i Luleå. Att det är därför dom går i blom så fort?

Kan jag så grönkål riktigt sent istället, när ljuset börjar normaliseras? Typ mitten av juli?

I år har jag faktiskt köpt Turex för att få ha kålplantorna ifred.
 
Idag har jag varit ute och sått min "ett-årings-äng". Jag gjorde ju en ny rabatt i skuggläge förra året där jag blandar perenner med ettåringar, alla blommor är tänkt till bina och humlorna.
Sen planterade jag ut de test-vintersådda blommorna som höll på att krypa ur sina tråg :o

Note to self, gurka och squash vill inte bli vintersådda :cautious:
Så jag stoppade ner nya frön i jord och ställde i köksfönstret. Det tog 4 dagar så började gurkan titta upp - bortskämda kräk :mad:
 
Här har det regnat både måndag och tisdag. Nu är det soligt och varmt igen och saker och ting växer något helt orimligt! Var ute och toppade lite fler sommarflox och lejongap nu. Det känns ju väldigt konstigt att göra det, men jag kan ju se på de som jag redan har toppat att det kommer bli bra. Mina toppade eucalyptusar växer till exempel som galningar överallt. Måste försöka bli klar med all plantering den här veckan. Kan bli svårt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 347
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 577
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 372
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp