Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av mina white feather är grönare än de andra och växer mycket bättre. :)

20230607_211017.jpg
 
Hej! Jag ansluter mig hit jag också, som något nybakad trädgårdsentusiast. Förra året fick jag ett päronträd av mina kollegor (Moskovskaja är sorten om jag inte missminner mig) och det planterades under sensommaren. Till min stora lycka i våras såg det ut att ha trivts på platsen vi valde då det var knoppar på det. Nu undrar jag dock vad som kan ha hänt med det. Det ser mer och mer bedrövligt ut. Först blev bladen ljusbruna och nu har de börjat bli svarta längst ut. Till slut har bladen och knopparna torkat ihop fullständigt. Det ser verkligen eländigt ut. :cry:

20230608_180912-COLLAGE.jpg

Från det jag lyckas läsa mig till så skulle det kunna vara någon sorts kvalster? Jag är dock osäker på om det stämmer och hur jag i så fall ska behandla. Är detta något någon av er känner igen?
 
Hej! Jag ansluter mig hit jag också, som något nybakad trädgårdsentusiast. Förra året fick jag ett päronträd av mina kollegor (Moskovskaja är sorten om jag inte missminner mig) och det planterades under sensommaren. Till min stora lycka i våras såg det ut att ha trivts på platsen vi valde då det var knoppar på det. Nu undrar jag dock vad som kan ha hänt med det. Det ser mer och mer bedrövligt ut. Först blev bladen ljusbruna och nu har de börjat bli svarta längst ut. Till slut har bladen och knopparna torkat ihop fullständigt. Det ser verkligen eländigt ut. :cry:

Visa bifogad fil 120808
Från det jag lyckas läsa mig till så skulle det kunna vara någon sorts kvalster? Jag är dock osäker på om det stämmer och hur jag i så fall ska behandla. Är detta något någon av er känner igen?
Har du vattnat?
 
Hej! Jag ansluter mig hit jag också, som något nybakad trädgårdsentusiast. Förra året fick jag ett päronträd av mina kollegor (Moskovskaja är sorten om jag inte missminner mig) och det planterades under sensommaren. Till min stora lycka i våras såg det ut att ha trivts på platsen vi valde då det var knoppar på det. Nu undrar jag dock vad som kan ha hänt med det. Det ser mer och mer bedrövligt ut. Först blev bladen ljusbruna och nu har de börjat bli svarta längst ut. Till slut har bladen och knopparna torkat ihop fullständigt. Det ser verkligen eländigt ut. :cry:

Visa bifogad fil 120808
Från det jag lyckas läsa mig till så skulle det kunna vara någon sorts kvalster? Jag är dock osäker på om det stämmer och hur jag i så fall ska behandla. Är detta något någon av er känner igen?
Sådär får vi på våra med.. sedan strumpor päronen och blir bruna.. frågade trädgårdslandet de sa typ nåt virus...
 
Hej! Jag ansluter mig hit jag också, som något nybakad trädgårdsentusiast. Förra året fick jag ett päronträd av mina kollegor (Moskovskaja är sorten om jag inte missminner mig) och det planterades under sensommaren. Till min stora lycka i våras såg det ut att ha trivts på platsen vi valde då det var knoppar på det. Nu undrar jag dock vad som kan ha hänt med det. Det ser mer och mer bedrövligt ut. Först blev bladen ljusbruna och nu har de börjat bli svarta längst ut. Till slut har bladen och knopparna torkat ihop fullständigt. Det ser verkligen eländigt ut. :cry:

Visa bifogad fil 120808
Från det jag lyckas läsa mig till så skulle det kunna vara någon sorts kvalster? Jag är dock osäker på om det stämmer och hur jag i så fall ska behandla. Är detta något någon av er känner igen?
Åh vad tråkigt! Har ingen aning om vad det kan bero på tyvärr :(
 
Japp, har en bevattningssäck på 75 L. Fyller på den varannan dag. Speciellt de senaste 2 veckorna har jag varit noga. Men det verkar inte göra någon skillnad. :down: Skulle ju kunna börja vattna varje dag såklart.
Mer än 75 l var tredje dag behöver du verkligen inte vattna, då är risken att du dränker trädet. När började du vattna trädet behöver vattnet så fort knopparna börjar svälla. Risken är att du inte vattnade tillräckligt i början av säsongen.
 
Har satt första satsen flädersaft, från 2 av våra 3 fläderträd. Det tredje växer inne i syrenhäcken, når inte de blommorna. Ska se om jag kan föryngringsbeskära den och ett av de andra. Är de kinkiga med beskärning eller kan man kötta på?
Det luktar iaf ljuvligt inne nu :love:
 
Ikeas PS vattenkanna för 19kr funkar fint att kissa i när man är utrustad med en snippa 😇.
Bara att hälla över i en större sen om det behöver späs ut. Så kan ni nyttja dubbelt upp av gratisnäringen 😁.
Jag skulle kunna kissa i en hink om jag behövde! Men nu är sambon utrustad rent naturligt med en pryl som går utmärkt att sikta ner i en vanlig vattenkanna, så han får faktiskt ställa upp med det om han vill äta vitlök under nästa säsong tänker jag 😎😁
 
Äntligen fått ut alla tomaterna. Jag hoppas "jorden" duger. Har bytt jorden i tunnorna jag odlat tomater i i många år och den gödsel jag grävde upp ur gödselstacken var inte riktigt färdigbrunnen. Halmen är nedbruten men konsistensen är inte helt perfekt än. Har blandat ut den med lite lera för att förbättra strukturen litegrann. De jag satte ut för ett par veckor sedan ser ut att må bra än så länge vilket känns lite hoppfullt.
De flesta plantor ser ut att börja skicka blommor nu så jag hoppas att de börjar blomma ganska fort. Är ju så sugen :d

Är det någon som om och hur jag kan se om en planta är en buskmodell eller en som ska tjuvas. Vad gäller 4 av de 8a plantorna så vet jag men de sista 4 har jag fått av en vän som i sin tur fått dem av sin mor. Det är 4 helt olika sorter men jag vet inget om sort eller växtsätt. Jag vet att en är en röd körsbärstomat och jag tror en var en gul päronformad (den senare kan jag inte koppla ihop med specifik planta).
 
Har satt första satsen flädersaft, från 2 av våra 3 fläderträd. Det tredje växer inne i syrenhäcken, når inte de blommorna. Ska se om jag kan föryngringsbeskära den och ett av de andra. Är de kinkiga med beskärning eller kan man kötta på?
Det luktar iaf ljuvligt inne nu :love:
Det går att göra saft på syrener med... om man klarar det.... jag gillade det förut men inte längre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 344
· Visningar
44 358
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 787
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 452
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 865
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp