Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick just mail från plantskolan att mina svindyra träd jag beställde är på väg. Nu hoppas jag att de kommer helskinnade fram, överlever på balkongen några veckor, och sen klarar etapp två, en dags biltransport till trädgården de ska stå. Och rotar sig snällt, såklart.

Eller de är väl inte svindyra egentligen, men det blev dyrt med frakt och allt. Tre träd, två buskar och en ros är det.
🤞
 
Igår var jag och handlade igen, ja det var dumt 💸
En vän och jag åkte till en handelsträdgård i första hand för att köpa sommarblommor. Det kom hem ett antal blommor så nu ska jag försöka skapa något av det och så får jag komplettera hos den lokala handlaren.
Det kom även med en till svartvinbärsbuske, ytterligare en Petter trots att jag gärna testat två olika sorter. Jag insåg att ska jag leta vidare så kanske det inte blir en buske i år och då tappar jag en säsong. Om två år vill jag definitivt ha vinbär då jag troligen kommer ha slut på svartvinbärsgelén då så busken måste nästan i marken i år.
Jag föll även för ett par stormhattar, varför är de blå plantorna så mycket mindre än de vita, som ska bo i den rabatt jag började planera för ett par veckor sedan. Nu funderar jag på något högt i mitten till den. Igår for tankarna till stockros men de plantor de hade där var dubbla och jag vill nog ha enkel. De var även fleråriga och i blandade färger så jag vågade inte. Jag vill INTE ha rosa utan rött gult eller vitt, helst rött och vitt.

Tittade idag på frön hos impecta och där kunde man köpa frön till enkla röda men inga andra färger och blandade färger för de dubbla. Vet inte alls hur jag ska göra. De kanske inte ens passar som fristående utan verkligen vill bo mot en vägg?

Ja och så villhövde jag en ampel. Petunian är cerise inte lila, ljuset på trappan var uselt så hårt redigerad bild (huset är kritvitt som exempel inte smutsgult).
DSC_0300~2.JPG
 
Igår var jag och handlade igen, ja det var dumt 💸
En vän och jag åkte till en handelsträdgård i första hand för att köpa sommarblommor. Det kom hem ett antal blommor så nu ska jag försöka skapa något av det och så får jag komplettera hos den lokala handlaren.
Det kom även med en till svartvinbärsbuske, ytterligare en Petter trots att jag gärna testat två olika sorter. Jag insåg att ska jag leta vidare så kanske det inte blir en buske i år och då tappar jag en säsong. Om två år vill jag definitivt ha vinbär då jag troligen kommer ha slut på svartvinbärsgelén då så busken måste nästan i marken i år.
Jag föll även för ett par stormhattar, varför är de blå plantorna så mycket mindre än de vita, som ska bo i den rabatt jag började planera för ett par veckor sedan. Nu funderar jag på något högt i mitten till den. Igår for tankarna till stockros men de plantor de hade där var dubbla och jag vill nog ha enkel. De var även fleråriga och i blandade färger så jag vågade inte. Jag vill INTE ha rosa utan rött gult eller vitt, helst rött och vitt.

Tittade idag på frön hos impecta och där kunde man köpa frön till enkla röda men inga andra färger och blandade färger för de dubbla. Vet inte alls hur jag ska göra. De kanske inte ens passar som fristående utan verkligen vill bo mot en vägg?

Ja och så villhövde jag en ampel. Petunian är cerise inte lila, ljuset på trappan var uselt så hårt redigerad bild (huset är kritvitt som exempel inte smutsgult).
Visa bifogad fil 119868
Stormhatt säljs det flera olika arter av, de har lite olika storlek. Om din vita och din blå stormhatt är olika arter kan det vara en anledning till att de är olika stora nu. Eller så har du bara råkat få plantor av olika storlek.
 
Stormhatt säljs det flera olika arter av, de har lite olika storlek. Om din vita och din blå stormhatt är olika arter kan det vara en anledning till att de är olika stora nu. Eller så har du bara råkat få plantor av olika storlek.
Jag har tittat på flera ställen och på alla så har den blåblommande varit klenare plantor än den vitblommande. Ja det är olika arter men jag pratar om storlek som livskraftighet i mitt inlägg. Var otydlig. (De jag köpte nu såg ut som om de ska kunna leva och bli starka med tiden och ska bli +100cm i höjd)
 
Jag har tittat på flera ställen och på alla så har den blåblommande varit klenare plantor än den vitblommande. Ja det är olika arter men jag pratar om storlek som livskraftighet i mitt inlägg. Var otydlig. (De jag köpte nu såg ut som om de ska kunna leva och bli starka med tiden och ska bli +100cm i höjd)
Som sagt, har du köpt olika arter? Vilken art är din blå, och vilken art är din vita?

Det beror mer på arten än färgen. Flera arter finns både blå och vita. Aconitum carmichaelii och aconitum cammarum t ex är båda blå, men skiljer nog 40 cm i höjd och motsvarande bredd. Aconitum napellus och aconitum septentrionale t ex är båda vita, och det skiljer 30 cm mellan dem. Alla fyra är rätt vanliga i handeln, så man skulle behöva veta vad det är du köpt.

Har du t ex köpt vit aconitum septentrionale och blå aconitum carmichaelii kommer den blå bli mycket större än den vita, även om båda är friska kraftiga plantor. Har du däremot köpt blå aconitum napiforme och vit aconitum napellus, så kommer den vita bli dubbelt så hög som den blå.
 
Nya, helt nya, erfarenheter... tyvärr.

Jag har försökt förodla squash och spaghettipumpa. Precis som alla tidigare år.

Men squashfröna gror inte!! Nu har jag några krukor som stått i 3-4 veckor, inomhus, och inget tittar upp. Nu har jag stuckit ner frön från från andra påsar i krukorna så får jag se om de gror.
Mina var också väldigt sega, har fått så om. Hade dock från både gammal och ny påse så tänkte det var orsaken annars brukar squashen gro snabbt. Har för mig att vi använder samma sort också :/
 
Nya, helt nya, erfarenheter... tyvärr.

Jag har försökt förodla squash och spaghettipumpa. Precis som alla tidigare år.

Men squashfröna gror inte!! Nu har jag några krukor som stått i 3-4 veckor, inomhus, och inget tittar upp. Nu har jag stuckit ner frön från från andra påsar i krukorna så får jag se om de gror.
Har de det tillräckligt varmt?
 
Som sagt, har du köpt olika arter? Vilken art är din blå, och vilken art är din vita?

Det beror mer på arten än färgen. Flera arter finns både blå och vita. Aconitum carmichaelii och aconitum cammarum t ex är båda blå, men skiljer nog 40 cm i höjd och motsvarande bredd. Aconitum napellus och aconitum septentrionale t ex är båda vita, och det skiljer 30 cm mellan dem. Alla fyra är rätt vanliga i handeln, så man skulle behöva veta vad det är du köpt.

Har du t ex köpt vit aconitum septentrionale och blå aconitum carmichaelii kommer den blå bli mycket större än den vita, även om båda är friska kraftiga plantor. Har du däremot köpt blå aconitum napiforme och vit aconitum napellus, så kommer den vita bli dubbelt så hög som den blå.
Men vad har sluthöjden att göra med ifall en planta är kraftig och frisk :confused:
De vita, som jag inte köpt, har varit stora kraftiga friska plantor medan de blå är små skrangliga som ser ut som om de ska dö. Nu lyckades jag, efter sökande i flera olika butiker, hitta ett par som åtminstone ser ut som om de ska överleva. Min åsikt är nog att även en låg växt (som ju då Aconitum inte är och det oavsett sort) ska vara kraftig vid försäljning.
 
100% av dagsfärska pumpafrön och årsgamla squash, gurk och melonfrön grodde snabbt som tusan här.

Bara tomatfröna inköpta iår som haft dålig grobarhet faktiskt. De som fanns kvar från ifjol grodde allihopa och nu har alla tomaterna börjat se ut som de ska efter en seg och klen start :up:

Idag har jag trädgårdsmässigt bara petat ner en hoper miniringkragar runt min gula pion 🙂
 
20230526_193653.jpg


Någon som kan identifiera denna buske? Humlorna är galen i den! :)
 
Min trädgård är hemsk just nu. Ogräs, stillastående byggprojekt, och trädgårdsmöbler som behöver renoveras. MEN, jag har förgätmigej som sprider sig under fruktträden och den här rabatten med kärleksört, luktviol, revsuga och nån liten narciss som doftar som liljor. Man får fokusera på det lilla.
7B608B72-4EF2-4DF4-ABEE-9E9FEDBC2B7A.jpeg
 
Min erfarenhet är att de behöver lite varmare än rumstemp. Jag brukar ställa squash på golvvärme i badrummet, då gror de på studs. Växtbelysningen behövs först när de grott.
Mina gror på fönsterbrädor utan problem, oavsett det är solfönster eller bara sol morgon/kväll och växer fint utan nån belysning utöver dagsljus.
Fast tills de börjar kika upp ur jorden står de i minidrivhus med rätt hög luftfuktighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
42 820
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 777
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 365
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 854
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp