Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina gror på fönsterbrädor utan problem, oavsett det är solfönster eller bara sol morgon/kväll och växer fint utan nån belysning utöver dagsljus.
Fast tills de börjar kika upp ur jorden står de i minidrivhus med rätt hög luftfuktighet.
Kan säkert vara lite olika förutsättningar i olika hem. Jag odlar allt i källaren och då behövs växtbelysning när de grott, men då vet jag också att ljus inte behövs förrän de grott. Det är fukten och värmen de behöver för att gro. :)
 
Okej en sista bild bara för att den blev så fin i kvällssolen :love:

42EF024C-A2C7-42C6-AF25-E4EB81C56BC8.jpeg
 
Men vad har sluthöjden att göra med ifall en planta är kraftig och frisk :confused:
De vita, som jag inte köpt, har varit stora kraftiga friska plantor medan de blå är små skrangliga som ser ut som om de ska dö. Nu lyckades jag, efter sökande i flera olika butiker, hitta ett par som åtminstone ser ut som om de ska överleva. Min åsikt är nog att även en låg växt (som ju då Aconitum inte är och det oavsett sort) ska vara kraftig vid försäljning.
Växter som blir 100 cm har ju en tendens att vara lite kraftigare än växter som blir 30 cm. Och växter som blommar juni har en tendens att vara större och kraftigare i juni än växter som blommar i oktober.

Så ja, det spelar ju lite roll vad det är du köpt. Det borde stå på etiketterna?

Ett sjömanshjärta t ex kan vara superkraftigt och friskt, det kommer ändå se ynkligt ut bredvid ett löjtnantshjärta. Även ett fantastiskt praktexemplar till sjömanshjärta kan liksom inte bli så stort, för det är en liten växt i första läget. Den kan inte bli enorm.
 
Växter som blir 100 cm har ju en tendens att vara lite kraftigare än växter som blir 30 cm. Och växter som blommar juni har en tendens att vara större och kraftigare i juni än växter som blommar i oktober.

Så ja, det spelar ju lite roll vad det är du köpt. Det borde stå på etiketterna?

Ett sjömanshjärta t ex kan vara superkraftigt och friskt, det kommer ändå se ynkligt ut bredvid ett löjtnantshjärta. Även ett fantastiskt praktexemplar till sjömanshjärta kan liksom inte bli så stort, för det är en liten växt i första läget. Den kan inte bli enorm.
Men alltså jag är inte idiot, varför tar du för givet att jag är det? Jag kan se att stjälkar är svarta och förtvinade. Jag kan se att blad skott är döda, jag kan se att en växt ser sjuk ut. Varför tror du som inte ens har sett växterna kan avgöra om de växter jag sett är skadade/sjuka eller bara lite senare i utvecklingen?
Skit i att svara jag tänker inte läsa fler meddelanden från dig där du tar för givet att andra är idioter
 
Fjolårets funkior har börjat titta upp ur jorden, dvs de har överlevt vintern :up: och jag är sjukt sugen på att utöka funkiabeståndet med några av de grymt fina exemplar jag såg på gg häromdagen 🤫

Lite dyra tyckte jag dock även om de nog är värda slanten, så frågan är alltså som följer..

Få, dyra och sjukt fina vs mindre, fler men inte lika fina 🤔
 
Köpt och sått linnétagetes 😍. Helt förtrollad av alla ljuvliga instagrambilder. Tänker plantera ut dom i en stor zinktunna.

Någon här som har dom? Dela bilder 😍
Jag! Jag sådde förra året och nu är årets plantor på tillväxt. Dom blir jättefina och var väldigt tacksamma att odla eftersom dom bara fortsatte blomma och krävde väldigt lite skötsel.

I år kommer jag plantera dom i krukor tillsammans med lägre solrosor och kanske framför dahlior.

Här var en del annat lite tråkigt med tagetesens var fina ändå 🙂

FEEDCF19-039F-4A52-94D4-ADF94886E25D.jpeg
 
Jag blir tokig på min stora rabatt där vissa perenner trivs för bra. Jag hittar inget som blir lagom.

Innan hade jag lammöron och jättedaggkåpa, men jag inte fick ägna mig åt annat än att dela perenner, alltså även under sommaren. Nu har jag kantnepetan Walker’s low. Förra året blev den ca 90 cm hög, fast den enligt uppgift bara ska bli 40-60 cm. Nu i år är den redan i maj så pass hög att den har växt över tulpanerna som inte syns trots att den fortfarande blommar. Någonstans i nepetahavet har jag även pingstliljor som nyss har slagit ut, en skäggbuske och rosor. :meh: Inte undra på om de stackars rosorna inte vill ta sig.
 
Jag blir tokig på min stora rabatt där vissa perenner trivs för bra. Jag hittar inget som blir lagom.

Innan hade jag lammöron och jättedaggkåpa, men jag inte fick ägna mig åt annat än att dela perenner, alltså även under sommaren. Nu har jag kantnepetan Walker’s low. Förra året blev den ca 90 cm hög, fast den enligt uppgift bara ska bli 40-60 cm. Nu i år är den redan i maj så pass hög att den har växt över tulpanerna som inte syns trots att den fortfarande blommar. Någonstans i nepetahavet har jag även pingstliljor som nyss har slagit ut, en skäggbuske och rosor. :meh: Inte undra på om de stackars rosorna inte vill ta sig.

Kanske lavendel skulle funka bättre? Hos mig är de rätt beskedliga och sprider sig bara med frön, om man inte klipper bort vissnade blommor.
 
Häckkaragan är det gällande namnet, Caragana arborescens som vetenskapligt namn.

En 70-talsväxt som tyvärr glömts bort. Den är bra för pollinerare och kvävefixerande så den borde verkligen användas mer :)
Min granne hade en sådan häck. Den var väldigt fin. Tyvärr avskyr min nuvarande granne allt som inte är golf green eller stensättning så han tog bort den :(
Jag har bitvis vresros idag och funderar på att så småningom byta ut den. Kanske borde fundera på sådan här. Är den lätt att föröka? Har funderat på måbär just av föröknings skäl då det blir billigt men är inte supersugen så skulle gärna hitta alternativ.
 
Min granne hade en sådan häck. Den var väldigt fin. Tyvärr avskyr min nuvarande granne allt som inte är golf green eller stensättning så han tog bort den :(
Jag har bitvis vresros idag och funderar på att så småningom byta ut den. Kanske borde fundera på sådan här. Är den lätt att föröka? Har funderat på måbär just av föröknings skäl då det blir billigt men är inte supersugen så skulle gärna hitta alternativ.

Du kan få komma hit och gräva upp mina på stenkullen... de har spridit sig dit från grannens gamla häck (nuvarande grannar tog bort ärtbusken och planterade något måbärsaktigt). För mig är de ett satans ogräs men jag orkar inte gräva där :laugh:
 
Du kan få komma hit och gräva upp mina på stenkullen... de har spridit sig dit från grannens gamla häck (nuvarande grannar tog bort ärtbusken och planterade något måbärsaktigt). För mig är de ett satans ogräs men jag orkar inte gräva där :laugh:
Hmm då kanske det inte är rätt växt för mig. En orsak till att göra sig av med vresrosen vore för att få något som är kontrollerbart. Gå från total ickekontroll till ickekontroll känns som mycket arbete för relativt liten vinst.
 
Hmm då kanske det inte är rätt växt för mig. En orsak till att göra sig av med vresrosen vore för att få något som är kontrollerbart. Gå från total ickekontroll till ickekontroll känns som mycket arbete för relativt liten vinst.

Nog går de att kontrollera, det är bara att de är ett ogräs för mig där de står. Det var aldrig några rymlingar från häcken med gräsmattorna på var sida.

Jag misstänker att de här var några enstaka som pappa inte brydde sig om (ta hand om trädgården har aldrig varit prioriterat här förrän jag tog över) och de har fått växa fritt i sådär en 30 år. Det är fortfarande inte så att de tagit över hela kullen, det är bara att jag velat få bort dem men jag lägger inte den energin på ett undanskymt hörn :) Jag kan ta bild senare men de har som sagt inte spridit sig galet mycket på alla dessa år.
 
Min granne hade en sådan häck. Den var väldigt fin. Tyvärr avskyr min nuvarande granne allt som inte är golf green eller stensättning så han tog bort den :(
Jag har bitvis vresros idag och funderar på att så småningom byta ut den. Kanske borde fundera på sådan här. Är den lätt att föröka? Har funderat på måbär just av föröknings skäl då det blir billigt men är inte supersugen så skulle gärna hitta alternativ.
Jag tror att måbär är bra mycket mer spridningsbenägen än häckkaragan. Det finns några ex på slu, mot gällbo. Testa att sno något skott? :)
 
Hmm då kanske det inte är rätt växt för mig. En orsak till att göra sig av med vresrosen vore för att få något som är kontrollerbart. Gå från total ickekontroll till ickekontroll känns som mycket arbete för relativt liten vinst.
Vi har haft häckkaragan i säkert 30 år. Den har aldrig spridit sig över huvud taget. Lite trist med den är att den är känslig för torka, i den meningen att bladen får sån där vit svamp eller vad det är rätt pålitligt varje sensommar när det börjar bli torrt. Så den ser ju inte så fin ut då. Jag skulle inte plantera den nånstans där det är torrt, av den anledningen.
 
Jag måste bara visa mina sandoxalis igen, nu när de har massor blommor. På nätterna rullar de ihop sig såhär, men när solen kommer på dem öppnar de upp sig. Bladen är jättesöta också - alla borde ha sandoxalis. (Tulpanerna (Flaming flag) bakom har blommat i över två veckor nu, mycket längre än mina andra tulpansorter. Också ett tips.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230527_093727.jpg
    IMG_20230527_093727.jpg
    628,2 KB · Visningar: 55
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 399
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 583
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 386
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 582
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp