Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
c77a06eb-aab8-44bb-89b1-6967f8b251b4photo.jpeg

Trodde inte jag skulle bli så här glad över att dahliorna börjar blomma...men ärligt talat trodde jag inte att de skulle överleva vintern hos mig.
 
Jag har en ny gammal trädgård, zon 5-6 på Norrbottenskusten. Fick flytta in i huset i oktober och har fått upptäcka var snön tinar bort först, var gamla ägarna satt höstlökar samt vad allting som kommer upp är för något.
Just nu finns ca 3 sorters buskar, en inramad rabatt och gräsmatta i trädgården + en vacker grovstammad pil, så något av ett oskrivet blad.

Vi har hunnit omplantera rabattväxterna ut på gräsmattan, flytta rabatten en halv meter ut från plattläggningen, lägga stenplattor där den var samt mylla upp och plantera jordgubbar och smultron i landet.
Sen ska det byggas och skaffas: perennrabatter, potatisland, trädäck runt pilen, bärbuskar, staket, pergola, klätterväxter till staket och kanske en liten damm.
Innan vintern.
To be continued!
 

Bifogade filer

  • IMG_1255.jpeg
    IMG_1255.jpeg
    731,3 KB · Visningar: 100
Förresten, någon som vet vad detta är?
Stammarna kommer upp ur jorden med samma tjocklek som en tumme, det blir över 150 cm höga och jag tror det blommar vitt.
Och överlever en ganska brysk omplantering.
 

Bifogade filer

  • IMG_1256.jpeg
    IMG_1256.jpeg
    736,1 KB · Visningar: 98
Förresten, någon som vet vad detta är?
Stammarna kommer upp ur jorden med samma tjocklek som en tumme, det blir över 150 cm höga och jag tror det blommar vitt.
Och överlever en ganska brysk omplantering.
Jag har tappat namnet just nu, men den tål nog att planteras om, de har rejäla rötter. Men vänta tills efter den blommat, den är så fin! :love:
 
Jag har tappat namnet just nu, men den tål nog att planteras om, de har rejäla rötter. Men vänta tills efter den blommat, den är så fin! :love:
Jag har redan planerat om den till där den står nu, tog den när den kommit upp dryga decimetern. Så jag hoppas den vill blomma!
Den verkar ha överlevt bra trots att jag kapade fingergrova rötter för den fortsätter uppåt. :up:
Men den var tung, varje blomstermassa vägde runt 25-35 kilo. Blev 5 sådana från rabatten. 💪
 
Precis hämtat ut rosen jag beställt, en austinros som heter Vanessa Bell :love: Har en fyrkantig, skyddad rabatt på lilla lotten så tänkte det ska få va austinrosor där. Börjar dock med denna och ser så den överlever, läste de kan va lite kinkigare än de andra jag har. Men får väl fjäska ordentligt och hoppas den trivs :)
 
20230525_173430.jpg

🥵

Men nu är det i backen :up:

Pyttsade ner lite skit i sandhålet, vattnade ohemult, riktade någorlunda och toppade sen med jord och lite mer skit ovanpå den tillbakalagda sanden.

Har jag nämnt att jag har sandjord, minus jord? På nivån att det gammalt tillbaka var på tal om att göra hela byn till ett gigantisk sandtag.
 
Nya, helt nya, erfarenheter... tyvärr.

Jag har försökt förodla squash och spaghettipumpa. Precis som alla tidigare år.

Men squashfröna gror inte!! Nu har jag några krukor som stått i 3-4 veckor, inomhus, och inget tittar upp. Nu har jag stuckit ner frön från från andra påsar i krukorna så får jag se om de gror.
 
Nya, helt nya, erfarenheter... tyvärr.

Jag har försökt förodla squash och spaghettipumpa. Precis som alla tidigare år.

Men squashfröna gror inte!! Nu har jag några krukor som stått i 3-4 veckor, inomhus, och inget tittar upp. Nu har jag stuckit ner frön från från andra påsar i krukorna så får jag se om de gror.

Gamla frön?
 
Klippt ner rosorna på framsidan nu. Lånade ett par avloppshandskar på jobbet, tjocka och bra.
Köpte sommarblommor på lokala handelsträdgården. Kommer bli så fint i lådorna när (om) de växt till sig. Ha-begäret efter ett persikoträd är enormt. En Riga kostar 1000 kr, ett Frost 700. Var ska de bo om (när) jag köper? I söderläge har vi en stenig slänt så där går det inte. Tror ni de överlever vintern i kruka inne i växthuset? Zon 4
 
Nya, helt nya, erfarenheter... tyvärr.

Jag har försökt förodla squash och spaghettipumpa. Precis som alla tidigare år.

Men squashfröna gror inte!! Nu har jag några krukor som stått i 3-4 veckor, inomhus, och inget tittar upp. Nu har jag stuckit ner frön från från andra påsar i krukorna så får jag se om de gror.

Jag har också blandad framgång med årets squash- och pumpafröer, jag skrämde liv i ett av de sparade fröerna från den vanliga gröna squashsorten (satte nog 4 från början och några till i en andra omgång), men sedan hittade jag påsen med fröer till den vita så nu kommer där ett par till i alla fall.

Pumpa hade jag några fröer kvar från tidigare år som jag tryckte ner, men handlade givetvis två nya sorter också - de nya har grott utan protester men de gamla inte alls lika lättflirtade. (och det är ju egentligen tur mht hur mycket plats de tar och hur många sorter det hade blivit om allt hade grott O_o)
 
Jag har också blandad framgång med årets squash- och pumpafröer, jag skrämde liv i ett av de sparade fröerna från den vanliga gröna squashsorten (satte nog 4 från början och några till i en andra omgång), men sedan hittade jag påsen med fröer till den vita så nu kommer där ett par till i alla fall.

Pumpa hade jag några fröer kvar från tidigare år som jag tryckte ner, men handlade givetvis två nya sorter också - de nya har grott utan protester men de gamla inte alls lika lättflirtade. (och det är ju egentligen tur mht hur mycket plats de tar och hur många sorter det hade blivit om allt hade grott O_o)
Jag har satt nya fröer. Annars hade jag nog tagit det lugnare. Nu är jag mest arg...
 
Fick just mail från plantskolan att mina svindyra träd jag beställde är på väg. Nu hoppas jag att de kommer helskinnade fram, överlever på balkongen några veckor, och sen klarar etapp två, en dags biltransport till trädgården de ska stå. Och rotar sig snällt, såklart.

Eller de är väl inte svindyra egentligen, men det blev dyrt med frakt och allt. Tre träd, två buskar och en ros är det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 357
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 577
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 374
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp