Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Ligger efter… men nu har jag planterat om mina tomater. Ja alltså de är väl 7 cm höga :rofl: Får se om de överlever, isåfall har jag 17 st 100/1000 plantor.
Har ju inget växthus eller extra ljus. Bara fönster.
Har också sått blomsterlin som tittar lite upp nu, samt gyllenbär. Nu i helgen måste jag skärpa till mig o förså lite mer. Men har ingen inspiration faktiskt.
 
Här är det smått panik bland frösådderna. Gick banans och sådde ohemula mängder zinnia, aster, stockrosor, eterneller, you name it förra veckan. Tänkte mig kanske inte riktigt för när det gäller mängden fröer som åkte ner i jorden, men trodde framför allt inte att de skulle gro så fort :eek: Några ynka dagar senare hade det tittat upp typ en miljon små pigga bebisplantor. Hilfe! Än ligger snön tjock ute och någon utplantering är inte aktuell på minst ett par månader. Hur tänkte jag där?! (Troligtvis inte alls) Har ställt allt svalare och ljusare, får hålla tummarna att det bromsar in dem en liten aning. Ändå sådde jag senare än i fjol. Note to self: inga blommor före april, minst...
 
Nä jag har ingen aning om vad det är.
Vad tänker du alternativet till en allium är? Den har kommit upp den tid som allium kommer upp, luktar allium. Gräver du upp en och ser en lök så har du en klockren identifiering. Vill du veta exakt vilken allium det är, så är fb-gruppen Vilken växt ofta riktigt skarpa!
 
Vad tänker du alternativet till en allium är? Den har kommit upp den tid som allium kommer upp, luktar allium. Gräver du upp en och ser en lök så har du en klockren identifiering. Vill du veta exakt vilken allium det är, så är fb-gruppen Vilken växt ofta riktigt skarpa!
Jag vet inte, det var därför jag frågade. Ingen annan av mina allium har vare sig kommit upp eller luktar så starkt av lök.
 
Löktrav och penningört luktar också lök och är lite smågiftiga.

Ät aldrig något du inte är säker på! Identifiera först.
Håller med om det sista. Däremot stämmer ingendera på identifieringen som givits (strån som doftar lök).

Löktrav är giftig om den äta i stora mängder under lång tid. Tillägg: och är vanlig att plocka för föda denna årstid. Även vatten är giftigt i fel dos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp