Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Absolut men jag tror en blir less innan en kommit upp i sådan mängd! :D
Verkligen! Och örten har förväxt sig så den tappar matvärdet pga tråkig smak långt innan en kommer upp i några skadliga mängder. Även om en underhållsskördar ett bestånd för att kunna förlängaskördesäsongen går det inte att komma upp i några skadliga mängder som del av en varierad kost och med tanke på dess smakprofil med viss kryddighet så den inte direkt är god att använda i större mängder.
 
Började dagen tidigt, med att hämta en trailer och hämta ett lass bark och ett lass jord. Svettigt 😅! Lade bark på mitt projekt ”döda björnbärssnåret från helvetet nr 1” och fyllde nästan hela odlingslådan med jord 😊 💪. I morgon ska björnbärshelvetet nr 2 få markduk och bark på sig! Och så ska jag sätta potatis i krukor och kanske sätta något av det jag köpte i går (hosta, timjan, trädgårdsnäva m.fl.). Älskar att det äntligen är vår, så jag kan tillbringa de flesta av timmarna av min fritid ute i trädgården 😍.

Odlingslåda i förgrunden och bark mellan huset och planket i bakgrunden:

IMG_6412.jpeg
 
Jag rensade pallkragar idag inför kommande odlingssäsong och blev fundersam på vad som spirade i ena lådan där jag förra året odlade pumpa. VITLÖK! Tryckte ner vitlöksklyftor där vintern 2022/2022 men det blev ingenting. Förra året odlades det som sagt pumpor där och fanns inget spår av någon vitlök. Men nu! De har dessutom börjat bilda lökar, OERHÖRT pepp på detta! 🤓😁🥳
IMG_9292.jpeg
 
Idag såg jag till min förvåning att den första tomatplantan grott. Jag har för mig det brukar ta en vecka men den kom på 3-4 dagar. Hoppas på 100% grobarhet för jag har satt exakt det antal frön jag vill ha i plantor.
Löken jag sådde i slutet på januari-början februari ser fin ut. Fick så ny purjolök så den ligger lite efter de andra men den ser fin ut den med.
Har idag haft en vän hemma som har hjälpt mig tänka i trädgården. Jag ska ta hem en grävmaskin och gräva bort drivor av rötter från krikon, surkörsbär + en rad med vresros. Det lär gå på en slant men tänk att kunna börja jobba med marken istället för att gräva i 2 decennier *drömmer*.
 
Jag har två stora baljor, 65 liter, som jag haft gula änglatrumpeter i. Glömde dem ute i höstas och första frosten tog dem.

Nu funderar jag på vad jag ska ha istället. Änglatrumpeter är fina men så känsliga på hösten. De står på varsin sida av en liten trappa, vid trädgårdsgången.
Vad skulle kunna passa?

Är lite inne på hängvide, de borde väl klara sig året om ute? Zon fyra.
 
Har sått Törnrosas kjortel. Lite sent kanske men så är det. Men kan de bo ute? Har nu förstått att det är en krukväxt?
 
Haha, ventilerade min hängsälgidé för maken. Han tycker vi ska ha en hel allé med såna längs uppfarten, för "de var ju så söta" 😂
Lutar åt att vi kommer gräva ner två stycken på var sida om trappen istället. Baljorna får vänta på invånare.
 
Efter?? Mina har inte grott än...
(och såtid enligt fröpåsen är mars-halva april, så jag känner mig lugn - även om jag inte kommer ha ätklara tomater i början av juni)
De flesta brukar komma upp efter en vecka (för tomat) men är de lite äldre kan det ta upp till två veckor. I rumstemperatur ska tilläggas står de kallare tar det längre tid.

Jag sådde mina i måndags och de började komma upp igår men alla är inte upp ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp