Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Rensade växthuset i vintras kanske och slängde ut gamla grejer.

IMG_20240418_124841.jpg

Gräslöken hälsar att den visst inte alls var död :mad:
 
Jag har ett litet problem med ringblommor. Hade fina stora plantor i fjor sommar sen blev jag sjuk och dom plantorna fick stå kvar över vintern för orkade inte fixa. Nu är det miiiiiljoner med fröer i flisen runt pallkragarna och lika många miiiiiljoner med små självsådda ringblomme bebisar öööverallt 😅🙈🌱

ringblomma ftw i år 🤪
 
Måste omskola mina tomater. Jag har alltid gett bort plantor gratis till vänner och kollegor då jag känner mig små-aktig att vilja ha pengar för det. Hur gör ni? Om ni säljer, vad tar ni för pris? OM jag skulle få för mig att sälja några tänker jag kanske 20 kr?
 
Måste omskola mina tomater. Jag har alltid gett bort plantor gratis till vänner och kollegor då jag känner mig små-aktig att vilja ha pengar för det. Hur gör ni? Om ni säljer, vad tar ni för pris? OM jag skulle få för mig att sälja några tänker jag kanske 20 kr?
20 kr/st eller 3 för 50 har jag sålt små plantor för, då går de åt 😁 sen har jag varit dyrare också, men tycker det är enklare att sälja många billigt!
 
Såg att Hasselfors har kommit med ett pelleterat kogödsel utan torv. Det kanske vore ett alternativ. Lär ju knappast öka volymen jord, men ge bättre näring i den befintliga jorden. Läste att den kan vattnas ut.

I år är även första året jag testar biokol. Laddat bokashihinkarna med biokol i botten och hoppas det ska göra skillnad.
 
Jag har ett litet problem med ringblommor. Hade fina stora plantor i fjor sommar sen blev jag sjuk och dom plantorna fick stå kvar över vintern för orkade inte fixa. Nu är det miiiiiljoner med fröer i flisen runt pallkragarna och lika många miiiiiljoner med små självsådda ringblomme bebisar öööverallt 😅🙈🌱

ringblomma ftw i år 🤪

Då är vi två! :rofl:

Måste omskola mina tomater. Jag har alltid gett bort plantor gratis till vänner och kollegor då jag känner mig små-aktig att vilja ha pengar för det. Hur gör ni? Om ni säljer, vad tar ni för pris? OM jag skulle få för mig att sälja några tänker jag kanske 20 kr?

Jag hade gladeligen betalat om det är sorter jag är intresserad av. :) Men då kanske man får jobba lite på att nå folk som faktiskt vill ha tomaterna. Ett annat alternativ kan väl vara att hitta någon att byta med.
 
Ursäktar dålig bild. Någon som vet vad som är på bladen på vinbärsbusken? Menar dom bruna fläckarna. Borde jag ta bort bladen med det på? Ser att grannens gamla stora (och välskötta) buskar har samma på sina blad 🤔

DSC_6393.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp