Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Apropå pion, jag har en som står i ett buskage. Den kommer upp troget varje år, men har aldrig blommat under de 8 år jag bott här. Jag behöver hitta en ny plats till den. Men var?
 
Mina står i gassande sol morgon till kväll och verkar uppskatta det.
Alltså jo, jag vet mycket väl hur pioner vill ha det för att trivas. Pionens krav har jag koll på. Det var inte det som var min fråga. Frågan var var jag ska plantera dem. Har ju inte plats någonstans. Det är fullt överallt. Jag måste alltså skapa en plats. Men var passar det att ha en pion? Det vet jag inte.
 
Alltså jo, jag vet mycket väl hur pioner vill ha det för att trivas. Pionens krav har jag koll på. Det var inte det som var min fråga. Frågan var var jag ska plantera dem. Har ju inte plats någonstans. Det är fullt överallt. Jag måste alltså skapa en plats. Men var passar det att ha en pion? Det vet jag inte.
Jag hade kanske satt dom med daggkåpa, om du har det nånstans? Älskar den kombinationen, så fluffigt å fint ☺️
 
Det här ”15-18 grader och ljust efter groning” är ju helt omöjligt att uppnå för en annan som är ny på det här med odling. Förstår att folk skaffar sig odlingsrum och växtbelysning osv…
 
Jag hade kanske satt dom med daggkåpa, om du har det nånstans? Älskar den kombinationen, så fluffigt å fint ☺️
Jag har tagit bort min daggkåpa då den tog över för mycket i en liten rabatt. Och jag saknar fortfarande en plats till pionen. Orkar liksom inte gräva en ny rabatt, vilket är den största haken.
 
Någon som har lite input på hur kallt klarar sparrisknoppar som kommit upp? Har nästan 30 skott i varierande höjd, från en centimeter till 15 cm och vissa nätter har det varit -1. Ska de skäras av eller stå kvar? Värt att täcka vid en minusgrad eller först om det ska bli flera minus?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp