Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Första aubergineblomman och fler är på gång
1000011798.jpg
 
Jag är bekymrad för min sättpotatis har fortfarande inte kommit igång. Vad jag vet så har den inte utsatts för frost hos mig. Tyvärr kan jag inte vara helt hundra då jag haft den i farstun. Men där brukar vara flera grader varmare än ute och jag har haft koll på termometern. Jag köpte dem på nätet och fick leveransen flera veckor innan jag tyckte det var dags att börja förodla den. Det är typ 3 veckor sedan jag satte dem i brätten med jord.

Vad gör jag? Har allt gått åt helvete?
Om de inte är mjuka och slemmiga borde det inte vara någon fara. Står dom ljust?
 
Har blivit tvungen att plantera om nästan alla tomater. Jag har så svårt att avgöra hur mycket vatten de ska ha att väldigt många ruttnat :cry: Det är både i mjölkkartong och små krukor. Förstår inte hur jag ska göra annat än att ge mindre vatten men hur mycket är det då?? :arghh:
 
För att göra det hela ännu trevligare luktade jorden, eller förmodligen det pelleterade tomatgödslet som innehållet i ett dass. Fruktansvärt att hantera 😅
 
Provade att beställa perenner från Österrike, som kom fram idag, från Sarastro-Stauden. Var lite på vinst och förlust, för jag var osäker på hur bra de skulle klara transporten. Men det gick jättebra! Fina plantor i ordentlig jord, så de kommer klara sig fint på balkongen tills jag kan ta med dem till min trädgård om några veckor. Så de kan rekommenderas, de har enormt sortiment och många ovanliga sorter, beställde t ex en röllika från Bishkek (Kirgizistan) och ett rosa humleblomster från Island. Bra priser också.
 
Kan du inte lägga den i någon kruka då bara ovanpå jorden? Någon som redan har en kompis i sig typ en chili?
Om det bara vore en potatis. Men det är väldigt många potatisar.
Innan de grott behöver de inte speciellt mycket ljus, så inomhusljust räcker gott och väl (du bor knappast i kompakt mörker), däremot behöver de ha tillräckligt varmt.
Det är rätt kompakt mörker här. Jag får inte plats med brättena i mina fönster.
 
Det är rätt kompakt mörker här. Jag får inte plats med brättena i mina fönster.

Värme är viktigare än ljus för att få potatis att börja gro, är ju inte som de får nått ljus när man sätter den direkt i landet 1 dm under jordytan.

När jorden är tillräckligt varm så gror de. Är först när blasten börjar sticka upp ur jorden som de tillgodogör sig något ljus.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp