Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Det går rimligen. Dock tycker inte jag den ersätter spenat, utan mer att det är en annan bladgrönsak som jag tycker ger bättre skörd. Spenatrecept med mangold blir inte gott.

Oavsett det, tycker du inte om den så ska du såklart inte odla den.
Intressant att du har så specifika recept för mangold. Har du exempel?
 
Intressant att du har så specifika recept för mangold. Har du exempel?
Ja, istället för collard greens är den god, och istället för pak choi funkar den också.

Favoriten är ett eget recept som är en hybrid av southern collard greens och maque choux. Strimla rökt skinka/kassler och hacka en lök. Bryn i lite smör i en wok. Krydda med cajunkrydda och rökt paprika. Lägg i mangolden och slå på lite matlagningsgrädde och mjölk. Det ska inte bli en soppa, men så att det blir en ordentlig bottenskyla i woken. Brässera tills det gröna på mangolden är tillagat, men inte så länge att stjälkarna är helt mjuka. Mot slutet, tillsätt lite gumbo file och låt koka med 30-60 sekunder. Klart.

Om man har färsk majs kan man ha i majskorn innan mangolden. Eller om man har tomater kan man blanda i tärnade urkärnade tomater när det är klart.

Jättegott, räcker som middag om man gör ris eller majsbröd till. Eller båda, om man känner sig ambitiös.

Man måste nästan ha mangold, spenat blir för menlöst, vitkål fel smak, pak choi för mjuk och grönkål för torrt. Svartkål går till nöds, men det blir inte lika gott.
 
Senast ändrad:
Ok. Ja, då har jag ingen aning om hur jag ska använda den.
Eftersom du inte tycker om den, så finns det rimligen inget sätt du kan använda den. Hur man än gör så kommer den ju smaka mangold. Absolut enklast är att fräsa den i lite smör, och sen brässera klart i en skvätt vatten med lite salt och vinäger i.

Det funkar på i princip alla kålväxter tycker jag. Men det kommer ju smaka mangold, så gillar man inte den smaken är det inte gott.
 
Eftersom du inte tycker om den, så finns det rimligen inget sätt du kan använda den. Hur man än gör så kommer den ju smaka mangold. Absolut enklast är att fräsa den i lite smör, och sen brässera klart i en skvätt vatten med lite salt och vinäger i.

Det funkar på i princip alla kålväxter tycker jag. Men det kommer ju smaka mangold, så gillar man inte den smaken är det inte gott.
Jag vet inte vad brässera är.

Och vinäger är jag inte så förtjust i heller.
 
Jag vet inte vad brässera är.

Och vinäger är jag inte så förtjust i heller.
Som sagt, eftersom du inte tycker om smaken så tror jag inte det finns något sätt du kan tillaga mangold så att det blir gott för dig.

Jag vill förtydliga att jag absolut inte tror att något recept jag ger här passar för dig. Det var inte ett tips för dig. Du gillar ju inte mangold. Men det finns ju fler i tråden, andra kanske tycker om mangold.
 
Blommor är som skor, man kan aldrig ha för många 😉

Screenshot_20240501_200503_Chrome.jpg


Har ett blågull som står ner mot skogen, men vill ha fler, på andra ställen :up:
 
Glömde plantera sockerärtorna, fröna ligger kvar i vatten. Kan de ligga där tills imorgon eftermiddag? Eller måste jag ta upp och torka dem och blöta dem igen imorgon? 😅
 
Jag tycker den gör sig bäst i italienska recept.

Och collard greens på foderblad av alla olika slags kål är 🤤
Skulle säga att jag också använder mangold så! Mangold och parmesan, det är ju ändå italienskt.
Ja, istället för collard greens är den god, och istället för pak choi funkar den också.

Favoriten är ett eget recept som är en hybrid av southern collard greens och maque choux. Strimla rökt skinka/kassler och hacka en lök. Bryn i lite smör i en wok. Krydda med cajunkrydda och rökt paprika. Lägg i mangolden och slå på lite matlagningsgrädde och mjölk. Det ska inte bli en soppa, men så att det blir en ordentlig bottenskyla i woken. Brässera tills det gröna på mangolden är tillagat, men inte så länge att stjälkarna är helt mjuka. Mot slutet, tillsätt lite gumbo file och låt koka med 30-60 sekunder. Klart.

Om man har färsk majs kan man ha i majskorn innan mangolden. Eller om man har tomater kan man blanda i tärnade urkärnade tomater när det är klart.

Jättegott, räcker som middag om man gör ris eller majsbröd till. Eller båda, om man känner sig ambitiös.

Man måste nästan ha mangold, spenat blir för menlöst, vitkål fel smak, pak choi för mjuk och grönkål för torrt. Svartkål går till nöds, men det blir inte lika gott.
Det låter gott! Jag är dock vegetarian men det kan inspirera ändå.
 
Jag köpte en frilandshibiskus i kruka i höstas. den har stått ute på altanen över vintern.
Någon som vet när såna brukar komma igång på våren? Bara funderar på om den har frusit ihjäl i vinter eller om det är normalt att den tar tid på sig att komma igång på våren?
 
Glömde plantera sockerärtorna, fröna ligger kvar i vatten. Kan de ligga där tills imorgon eftermiddag? Eller måste jag ta upp och torka dem och blöta dem igen imorgon? 😅
Torka dom inte igen det kommer dom inte gilla. Du behöver inte blöta sockerärtor innan de sås, så slipper du riskera att glömma dom. Det är någon gammal grej från forntiden att man behöver blöda ärtor innan de ska sås, det behövs inte de blöts ju när du sår dom och vattnar på dom. Risken är att de ruttnar om du sedan lägger blöta frön i blöt jord.
 
Torka dom inte igen det kommer dom inte gilla. Du behöver inte blöta sockerärtor innan de sås, så slipper du riskera att glömma dom. Det är någon gammal grej från forntiden att man behöver blöda ärtor innan de ska sås, det behövs inte de blöts ju när du sår dom och vattnar på dom. Risken är att de ruttnar om du sedan lägger blöta frön i blöt jord.
Tack!! Nu glömde jag bort dem inatt så får se vad som händer 🙈🙈🙈
 
Va ute i trädgården när en tant gick förbi och sa att ibland när hon är lite stressad så gillar hon att gå förbi min trädgård för den är så avslappnande. Det är nog den finaste komplimang jag kunnat får för det är precis så jag vill att den ska kännas :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp