Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Ja man kan frysa mangold, såklart.

Jag har lite svårt att förstå hur man inte kan gilla mangold om man gillar spenat.

Jag tycker mangold är väldig tacksamt att odla, mycket bättre än spenat.
Ja, jag hade att skörda i slutet av december också. Annars är så här års kirskålen god att använda och växer i extrema mängder utan någon insats alls. :grin:
 
Ja man kan frysa mangold, såklart.

Jag har lite svårt att förstå hur man inte kan gilla mangold om man gillar spenat.

Jag tycker mangold är väldig tacksamt att odla, mycket bättre än spenat.
Minns att jag åt mangold i familjehemmet där jag var placerad för drygt 30 år sedan. Gillade det inte. Eller så är det bara stjälkarna som är äckliga.
 
Tips på växter jag kan ha i denna odlingslådan 🙌
20240501_183408.jpg


Tidigare år har jag haft dahlior men det vill jag inte ha i år.
På andra sidan lådan brukar jag ha krukor med sommarblommor.
På denna sidan om brukar det stå ett barbord och hitom det en murarbalja med en bambu.

Jag vill att odlingslådan förstärker känslan av 2 olika rum. Det är soligt läge och zon 1.

Längre bort på däcket brukar det stå en japansk lönn om det hjälper 🙈
Jag vill få till en riktigt hemtrevlig känsla.
 
Minns att jag åt mangold i familjehemmet där jag var placerad för drygt 30 år sedan. Gillade det inte. Eller så är det bara stjälkarna som är äckliga.
Jag tänker att smakupplevelser förändras mycket med åldern, så jag hade inte dömt ut en grönsak pga en upplevelse för mer än 30 år sedan. Finns många smaker jag både vuxit i och ur så att säga.

Ska du frysa den/ha den tillagad bör varken syra eller stjälk vara framträdande.

Mina barn gillar mangold men påstår att de inte gillar spenat. De äter dock spenat så länge de tror det är mangold. ;)
 
Jag har inte satt några tomater i år. Bor någon bukefalist nära Uppsala och har råååååkat sätta för många av någon god babytomat?
Jag har sått en aning för många tomater i vanlig ordning. 🙈
Kan kolla vilka sorter jag har om Enköping är tillräckligt nära Uppsala? 😁
 
Det går rimligen. Dock tycker inte jag den ersätter spenat, utan mer att det är en annan bladgrönsak som jag tycker ger bättre skörd. Spenatrecept med mangold blir inte gott.

Oavsett det, tycker du inte om den så ska du såklart inte odla den.
Ok. Ja, då har jag ingen aning om hur jag ska använda den.
 
Jag tror (med betoning på tror) att jag sått klart årets blomster..

1714583465708.jpg


Mestadels sommarblommor, men även en del akleja, riddarsporrar och röd solhatt.
Gissar att jag kommer drunkna i blommor senare, i sommar eftersom det mesta är bredsått 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp