Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Attans autocorrect. De har vuxit bra och med några spadar kan de kanske markberedning nästan lika bra som daikon. :rofl: :angel:
Nu klarnar det, Markus är antagligen en diakon. (Eller rättare sagt var antagligen en diakon.) :nailbiting: :rolleyes:

IMG_4823.jpeg
 
Självklart. Jag måste ha missförstått det fetade i citatet nedan.
Jag vet inte hur du tolkade mitt svar. Jag, som liksom du, har begränsat med ork att använda (om än på en annan skala) och tänker därför inte lägga ner jobb på att så/odla något annat än det jag vill skörda och använda. Dvs, jag har inga som helst planer på att lägga en säsong på att låta något annat växa i pallkragarna för att sedan kunna sätta rabarberna där.
 
Vattenbrist! Mina regnvattentankar har tömts för att slangen som är kopplad till tankarna hade ramlat ner på marken :arghh:

Hur sjutton ska jag göra för att det inte ska hända igen? Köpa najtråd så jag kan fästa slangen bättre? Eller kan jag använda något jag redan har för att slippa köpa något? Men vad?

(Har ju ytterligare en tunna längst bort i trädgården, men blir ju jobbigt att bära därifrån. Jag har också en grävd brunn men då måste jag antingen hinka upp vattnet eller bråka med min vattenpump.)
Kran eller något att stänga slangen med när den inte är i bruk?
 
Jag vet inte hur du tolkade mitt svar. Jag, som liksom du, har begränsat med ork att använda (om än på en annan skala) och tänker därför inte lägga ner jobb på att så/odla något annat än det jag vill skörda och använda. Dvs, jag har inga som helst planer på att lägga en säsong på att låta något annat växa i pallkragarna för att sedan kunna sätta rabarberna där.
Jag tolkade det som att du inte hade någon nytta av rabarber och därför inte ville lägga jobb på att förbereda för den.

Du kan också lämna det täckt och tomt två år om det funkar bättre för dig. Eller chansa på din metod om du är okej med att rabarbern står och stampar några år innan det blivit en jordmån den kan växa i. Menar bara att jag har noll avsikt att tvinga på dig något sätt att göra som inte passar dig.
 
Jag tolkade det som att du inte hade någon nytta av rabarber och därför inte ville lägga jobb på att förbereda för den.

Du kan också lämna det täckt och tomt två år om det funkar bättre för dig. Eller chansa på din metod om du är okej med att rabarbern står och stampar några år innan det blivit en jordmån den kan växa i. Menar bara att jag har noll avsikt att tvinga på dig något sätt att göra som inte passar dig.
Då missade du nog sista raden i mitt första inlägg om rabarbern:
Jag älskar rabarber och är rätt irriterad på att jag inte lyckas få dem att växa bra här, hur jag än bär mig åt...
 
Plötslig händer det. Årets första träd är planterat. Det är ett träd som jag följt sedan den var en liten nöt med grodd. Nu är det väl 3 år gammalt om jag inte minns fel. Moderträdet står i Oscarsparken i Örebro. Ofta benämns trädet felaktigt för kastanj men det är en hästkastanj, vilket är en helt annan art.

1000000231.jpg
 
Plötslig händer det. Årets första träd är planterat. Det är ett träd som jag följt sedan den var en liten nöt med grodd. Nu är det väl 3 år gammalt om jag inte minns fel. Moderträdet står i Oscarsparken i Örebro. Ofta benämns trädet felaktigt för kastanj men det är en hästkastanj, vilket är en helt annan art.

Visa bifogad fil 145639
Men så fint! :love: Jag skulle också vilja få in fler träd i trädgården
 
Men så fint! :love: Jag skulle också vilja få in fler träd i trädgården
Jag har som mål att plantera minst ett träd om året. Någon gång har det inte blivit av men sen har jag kompenserat året efter.

Jag har ett antal skogslönnar på tillväxt som också ska planteras ut i år.

Och så har jag ett gäng lindar som jag räddat som fröplantor från rabatter där de inte kunde vara kvar. De minsta är runt 5 cm höga. Den största är nog nästan 20 cm hög. Jag ska curla dem i krukor några år till innan jag planterar ut dem.
 
Har så låg luftfuktighet i växthuset. Ca 15-20%. Det känns som att det är alldeles för lågt? Kan jag göra nåt enkelt åt det?
 
kan man inte ha mer än ett bekymmer samtidigt?

jag har väl någon förhoppning om att rabarbern, eller vilka rötter som helst, kan hitta vägar mellan stenarna. På samma sätt som fruktträden vi har planterat där har gjort. Men jag har valt bort att gräva i jorden där för att det är ett alldeles för tråkigt och jobbigt arbete. Det "går" säkert men jag söker hellre andra vägar. Det är därför jag tänker lägga näring uppepå och hoppas att det ska bli bättre.

Men det är uppenbarligen ingen här som tror på min metod. Så då får det vara.

På fjärde året av att bygga bädd av komposterad hästgödsel, halm, hö, och odla sånt som squash och kål i det, så har den stenhårda backen hos mig flyttats nästan en meter ner. Kan köra ner hela armen i bädden nu, när jag skalade bort grässvålen sa det klonk (sand och sten).

Men det var inte rötterna som gjorde jobbet - det var mikrolivet! Mask och insekter och till viss del sork 😅.

Man kan inte slänga dit något som vill ha mycket plats för rötterna och tro att dom kan lösa det, om det inte är växter som är kända för att spränga jord med pålrötter (som daikon). Man får jobba med den jord man har, och med växterna.

Om du lägger på massvis massvis med organiskt material och ger det några år utan kartong så blir det mjukt. Med kartong lär det ta minst 1-2 år extra.
 
Jag har som mål att plantera minst ett träd om året. Någon gång har det inte blivit av men sen har jag kompenserat året efter.
Det har jag också!
Jag kan inte göra en skogsträdgård av min gamla vinterhage, men jag önskar mig en parkliknande trädsamling där så småningom.
Förra året satte jag både en rönn och en al - och båda lever i år :banana:
I år har jag satt några gran och tallplantor, men det "stora" jobbet ska bli att flytta in en syrénhäck.

Det är kul att skapa :heart
 
Jag har som mål att plantera minst ett träd om året. Någon gång har det inte blivit av men sen har jag kompenserat året efter.

Jag har ett antal skogslönnar på tillväxt som också ska planteras ut i år.

Och så har jag ett gäng lindar som jag räddat som fröplantor från rabatter där de inte kunde vara kvar. De minsta är runt 5 cm höga. Den största är nog nästan 20 cm hög. Jag ska curla dem i krukor några år till innan jag planterar ut dem.
Oj, hur stor tomt har du egentligen? Min hade blivit full ganska snabbt men det verkar vara ett roligt projekt för den som har plats ☺️
 
Är lite bekymrad över mina odlingar för mitt under denna sol-och-värmebölja har min vattenbrunn börjat krångla.... :arghh: Det känns som att det kan bli väldigt dålig avkastning på odlingen om jag slutar vattna nu. :( (för att inte tala om att mina högar med disk och tvätt växer... Jobbigt!!)

Jag testade förresten att sätta upp getingboatrapper på några olika ställen efter tips här, men 4 dagar senare hade de redan börjat bygga bon precis brevid två av atrapperna. :meh: Antingen har jag väldigt sällskapliga getingar eller så fattar de att det bara är papperspåsar... :angel::p Jag får helt enkelt fortsätta mina "slå ner getingbon-kvällsronderingar".
 
Oj, hur stor tomt har du egentligen? Min hade blivit full ganska snabbt men det verkar vara ett roligt projekt för den som har plats ☺️
6232 kvm. Cirka hälften är åker. En del av åkermarken är vattensjuk så den delen funkar inte riktigt till trädplantering.

I år är planen att plantera rätt många träd. Men lönnarna och klibbalarna är inte tänkta att stå för evigt. De ska tas bort så småningom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp