Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå tunnel så ska min komma i slutet på veckan! 😍 Ska bli så kul, och så skönt att vräka växter från huset. :sneaky:

Idag har jag bryggt näring till sommaren. En tunna med färsk hästskit och en med nässlor. Efter tips från Stefan Sundström också berikade med typ bokashiströ och melass. Blir spännande att vattna med i sommar. Jag har väl tidigare inte riktigt insett hur stort behovet av gödsling är. Nu kör jag på rejält på grödor och blommor och hittils märks det redan skillnad. :)

Vad blir det för tunnel? Själv velar jag orimligt mycket inför stundande köp...
 
:D:D

Min far bonden och trädgårdsinstruktören var en stor förespråkare av näring. Så ja ghar fått det inpräntat från tidig ålder. Mina odlingar har i princip dränkts med hästgödsel. Trädgårdslandet toppdressas med gödsel varje vår.

Jag lägger hästgödsel i botten av krukorna med sommarblommor . En skopa i botten av squashens planteringsgropar osv osv.

Om du inte äter väldigt mycket mediciner så är ditt eget guldvatten verkligen guld värt.
https://www.guldkannan.se/sv-SE
När dottern gick på potta så sköljde vi den med vatten och tömde allt ut vid altandörren. Aloha-rosen som står där blommade in i december det året :D
 
:up: Just det, de är väl mest ute på natten/kväll... Bilder med blixt kan funka men i så fall helst någon bild i dagsljus också som jämförelse för färgerna. :)
De här är nya.
1590398403788.png
 
:crazy: Jag hade knappt klarat att köra en bil på den där vägen...
Jag försöker alltid missa sniglar när jag cyklar, och tycker det är lite sorgligt när man ser påkörda... Förstår ju att sniglar är ett stort problem (som vi verkar slippa här), men jag vill ändå inte döda dem. Jag brukar slänga ut de från tomten och in i skogen, eller på gödselstan :)
 
Jag försöker alltid missa sniglar när jag cyklar, och tycker det är lite sorgligt när man ser påkörda... Förstår ju att sniglar är ett stort problem (som vi verkar slippa här), men jag vill ändå inte döda dem. Jag brukar slänga ut de från tomten och in i skogen, eller på gödselstan :)
Jag är inte rädd för mycket, men sniglar ger mig kalla kårar. Oavsett art.
 
Mina plantor växer från mig inomhus så jag hoppas kunna ta ut denna veckan 😅 Ena gurkan har två frukter som blommar och flera små på G. Den andra gurkan som jag trodde jag dödade vid omplantering växer som bara den! Även paprikorna börjar få knopp. Ska ställa ut allihop sen för att börja vänja dom på att vara ute inför att flyttas ut helt.
 
:D:D

Min far bonden och trädgårdsinstruktören var en stor förespråkare av näring. Så ja ghar fått det inpräntat från tidig ålder. Mina odlingar har i princip dränkts med hästgödsel. Trädgårdslandet toppdressas med gödsel varje vår.

Jag lägger hästgödsel i botten av krukorna med sommarblommor . En skopa i botten av squashens planteringsgropar osv osv.

Om du inte äter väldigt mycket mediciner så är ditt eget guldvatten verkligen guld värt.
https://www.guldkannan.se/sv-SE
Ja jag är också uppvuxen med ganska riklig gödsling med höstgödsel men det har liksom inte gått in i mitt huvud vilken vård om omsorg växterna vill ha? Har tänkt lite mer, survival of the fittest... Det är inte en taktik som ger en säker, god och stor skörd. :rofl: Men det hjälper sannerligen att titta på Gardeners World och få en aha-upplevelse hur personer med fina trädgårdar och grönsaksland faktiskt tar hand om sina växter. :idea: Mängden gödsling, omplantering, beskärning och rätt läge börjar verkligen gå upp för mig. Och det är kul! Det kuligaste är ju att det finns goda tillgångar här med nässlor, hästgödsel och ett enormt vallörtsbestånd. Gratis är gott. :d

Jag har dock också köpt speciell tomatgödsel i pelletsform. :angel: Skulle ha hönsgödsel men den var slut. Låter smidigt med pellets tänkte jag? Tänkte plantera varje tomat med lite tomatgödsel och hästgödsel i botten, täcka med hösilage/gräsklipp och sedan vattna med näringslösning regelbundet. Har nördat youtubevideor om framgångsrik tomatodling och tänker ta till mig tipsen och göra mitt bästa, istället för att lämna det mesta åt vädret och slumpen. :)
 
Ja den var sannerligen klurig. Dock drar den åt brunt vilket bör vara kännetecken för spansk skogssnigel. En svart skogssnigel kan faktiskt vara vit, men enligt litteraturen vad jag kan se aldrig brun.
Om du vill plocka upp en och fota undersidan kan det tydligen vara en skillnad. Ljus krypsula = spansk, svart/mörk krypsula = svart skogssnigel. Detta kan dock variera men en generell skillnad.

Mängden sniglar på vägen känns bekant - vi har fått in spanska sniglar via en deponi med säkerligen trädgårdsjord från ett villakvarter. Det kryllar av sniglar på grusvägen på kväll och natt framförallt. Det brukar det inte göra med de svarta, de undviker sådana torra miljöer mycket mer är min erfarenhet.

DOCK förekommer hybrider mellan arterna samt med röd skogssnigel... I svåra fall med märklig färgsättning så krävs anatomiska undersökningar eftersom arterna i övrigt är så lika utseendemässigt.
 
@Chili Jag känner också att det skulle vara kul att förstå mer exakt när och hur vill vilka växter ha mer gödning av vilken sort, och när riskerar det att bli för mycket som bara ger bladmassa men mindre av hårdvalutan. Hittills kör jag på gehör, eller rättare sagt tar vad jag har för stunden - hästgödseln går numera i princip helt åt till egen jordförbättring vilket känns jättebra med kretsloppstänket. Men hönsgödseln borde jag bli bättre på att nyttja till rätt saker vid rätt tillfälle.

Min standardgödning är annars guldvatten och nässelvatten när jag kommer ihåg det. Det grämer mig lite när jag måste spola bort urin på toaletten och slösa bort den resursen från det lilla och mycket lokala kretsloppet. Men till vattningen i växthuset är jag lite orolig för att det ska lukta illa, där har jag mest nyttjat Biobact. Nu med blommande citronträd så får inget förstöra den underbara doften.
 
@Chili Jag känner också att det skulle vara kul att förstå mer exakt när och hur vill vilka växter ha mer gödning av vilken sort, och när riskerar det att bli för mycket som bara ger bladmassa men mindre av hårdvalutan. Hittills kör jag på gehör, eller rättare sagt tar vad jag har för stunden - hästgödseln går numera i princip helt åt till egen jordförbättring vilket känns jättebra med kretsloppstänket. Men hönsgödseln borde jag bli bättre på att nyttja till rätt saker vid rätt tillfälle.

Min standardgödning är annars guldvatten och nässelvatten när jag kommer ihåg det. Det grämer mig lite när jag måste spola bort urin på toaletten och slösa bort den resursen från det lilla och mycket lokala kretsloppet. Men till vattningen i växthuset är jag lite orolig för att det ska lukta illa, där har jag mest nyttjat Biobact. Nu med blommande citronträd så får inget förstöra den underbara doften.
Ja, det är väl kanske på gränsen till extremt nördigt men också kul. :angel: Summa summarum så kan man inte kontrollera alla komponenter i odlingen och därför kan man ju inte heller garantera ett visst resultat bara för att man gödslar med exakt de proportioner och mängder växten vill ha. Men detta roar ungefär samma nerv som tycker det är kul med hästarnas utfodring - man får leka vetenskapskvinna, koka små brygder, måtta och mäta och greja med olika burkar. Min häst kan ju typ leva på bark och mossa så jag får ta ut min fodringscraving på växterna istället .:laugh:

Det som kanske är mest intressant känner jag är om olika gödning har stora skillnader. Om man främst gödslar med en sort kanske man missar vissa näringsämnen. Jag har inte tänkt så noga på det innan, hästgödsel innehåller väl allt liksom? :p

En tanke som flugit upp är att tomatexperter tipsar om lite aska (en msk per planta) när man slutplanterar dem, ihop med annan gödning. Det är ju känt att aska innehåller tungmetaller, men detta är något man gödslat med i små mängder sedan gammalt. Nu är biokol jättepopulärt men jag tycker det är svårt att hitta information om tungmetallinnehållet kan tänkas vara samma som i aska? Efter träet förbränns syrefritt med biokol borde det ju främst vara kolets molekyler som förändras men tungmetallinnehållet borde vara samma som i vanligt kol/aska? Ändå pratas det inget om det, vad jag upplever, och är inte heller något som är lätt att hitta vid snabb googling?
 
Här äter alla vi vuxna mediciner, så vi behöver få barnets kiss om vi ska göra guldvatten. Hon vägrar, än så länge.
Jag ska dock göra i ordning en kisshink eller ett dass åt mig ute, så att jag slipper springa in hela tiden. Vore ju fantastiskt att kunna sluta med medicinerna och kunna använda kisset.
 
Just när det gäller pallkragar och vattning försöker jag ha överseende med det i åtanke att alla måste få vara nybörjare någon gång :crazy: jag tycker pallkragar är som svarta hål när det gäller vatten, det torkar ju ut på nolltid...
Ja, absolut! Men det här rörde alltså förodlade grödor i krukor i ett fönster.
Jag gör dumma nybörjarmisstag varje dag. Förra sommaren planterade jag exempelvis tomat och potatis med någon meters mellanrum och fick brunröta i hela landet...
 
En tanke som flugit upp är att tomatexperter tipsar om lite aska (en msk per planta) när man slutplanterar dem, ihop med annan gödning. Det är ju känt att aska innehåller tungmetaller, men detta är något man gödslat med i små mängder sedan gammalt. Nu är biokol jättepopulärt men jag tycker det är svårt att hitta information om tungmetallinnehållet kan tänkas vara samma som i aska? Efter träet förbränns syrefritt med biokol borde det ju främst vara kolets molekyler som förändras men tungmetallinnehållet borde vara samma som i vanligt kol/aska? Ändå pratas det inget om det, vad jag upplever, och är inte heller något som är lätt att hitta vid snabb googling?
Att aska är bra till tomater förvånar mig inte. Man vill ju ha fosfor och kalium och den är iallafall rik på kalium logiskt bör det även finnas fosfor.
Angående tungmetaller så är det ju sådana som funnits i bränslet och tungmetaller finns i allt levande. Det som händer i askan är att man koncentrerar upp dem där på precis samma sätt som med andra mineraler. Lite aska bör, i min värld, därför inte vara värre än annan gödsel eftersom du automatiskt får en utspädningseffekt ner till normala nivåer.
 
Ja, det är väl kanske på gränsen till extremt nördigt men också kul. :angel: Summa summarum så kan man inte kontrollera alla komponenter i odlingen och därför kan man ju inte heller garantera ett visst resultat bara för att man gödslar med exakt de proportioner och mängder växten vill ha. Men detta roar ungefär samma nerv som tycker det är kul med hästarnas utfodring - man får leka vetenskapskvinna, koka små brygder, måtta och mäta och greja med olika burkar. Min häst kan ju typ leva på bark och mossa så jag får ta ut min fodringscraving på växterna istället .:laugh:

Vem vet, snart kanske det blir årliga jordanalyser i samma omfattning som hö- och maskprov? Jag dristade mig att skicka iväg en fråga till ett Eurofinslabb om de skulle kunna kolla förekomst av trista ämnen i jorden - framför allt då kreosotrester - efter den elstolpe som äntligen har avlägsnats från min odlingslåda för (f n) dahlior och ettåriga blommor. Jag har läst att det är typ ingenting som löses i vatten eller kan spridas men stolpen har ju stått där ett antal år så några flagor eller rester har väl krupit ner i marken ändå. Och kreosot klingar ju inte särskilt bra i förhållande till saker att äta.

Nu tänker jag ändå om jag gräver bort ett ordentligt skikt i närheten där den stod och sedan vräker på och fyller upp med brunnen hästgödsel så borde riskerna minskas ordentligt på några års sikt? Men ska jag våga odla något ätligt där i någon framtid (vilket jag gärna skulle vilja/behöva nyttja utrymmet till) så skulle det kännas bättre att ha gjort ordentliga mätningar. Analysen skulle gå lös på ett par tusen så inte helt orealistiskt. Men det blir blommor där i år också i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
5 856
Senast: Youmeoh
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 220
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 772
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp