Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver inte vattna idag,regnet står som spö i backen,undrar om det ska ta livet av mina nyplanterade jordgubbsplantor så jag får köpa nya för 3e gången
 
Planterat lite här hemma, två sorters basilika, persilja (krus + slät) dill, två sorters chili spenat, mangold och sallad. Sattes i torsdag, och basilika, mangold samt ena chili sorten har redan tittat upp :bump:
Odlar inne pga brist på balkong. Tänkte köpa någon tomat planta och lite andra kryddörter någon dag med, lyckas aldrig driva upp oregano eller timjan från frö så kör på färdiga plantor (och igår ska jag inte ta död på dom).

Köra samtidigt omplantering av diverse krukväxter samt tog sticklingar, mina fönsterbrädor är fulla :nailbiting:
 
När tomaterna börjar bli en del av inredningen är det dags att börja tänka på utplantering. 🤣 Tyvärr kommer just dessa få vänta iaf en vecka till 🙈
IMG_20200523_165926.jpg
 
Idag har jag gjort klart bönspaljén och slängt ut bönorna. Det får bära eller brista men det funkar inte att ha dem inne längre. När det var klart fick jag inspiration och tog tag i ett dåligt samvete, det igenväxta jordgubbslandet. Precis när jag rensat klart den första 5e delen och skulle plantera ner plantorna igen så öppnade sig himlen.
Rätt nöjd med att ha fått mer gjort än förväntat. Trodde max att bönorna skulle komma ut inte att spaljén skulle bli klar eller att det skulle gå att rensa
 
Kastar mej in i tråden med en kanske lite märklig fråga.

Förra året hängde jag en del i trädgårdstråden och jag är ganska säker på att det delades ett recept på långpannekaka med bär, i det här falletvinbär. Maräng på toppen med vinbär i. Nån som känner igen det eller kanske t.o.m. har receptet? 😀
Vill ha det nu tills bärsäsongen drar igång och jag hittar det inte 😔
 
Dagens mordoffer blev hela 105 stycken och det känns redan nu som att jag förlorar kriget mot sniglarna.
Gah. Jag hittar en ny storts sniglar i en ny del av gräsmattan. Inga mängder men fler än jag tycker känns lugnt.

Tidigare år hade kommit från bäckravinen och varit ljusbruna. Nu hittar jag mörka sniglar som är i den övre, torrare delen av trädgården. Livrädd att det ska vara spanska sniglar. Har varit förskonad hittills.
Ett par satt på en hundskit utanför pannrummet. Har inte sett sniglar vara intresserade av skit tidigare.
 
Kastar mej in i tråden med en kanske lite märklig fråga.

Förra året hängde jag en del i trädgårdstråden och jag är ganska säker på att det delades ett recept på långpannekaka med bär, i det här falletvinbär. Maräng på toppen med vinbär i. Nån som känner igen det eller kanske t.o.m. har receptet? 😀
Vill ha det nu tills bärsäsongen drar igång och jag hittar det inte 😔

Jag sökte på ingredienserna, och så visade det sig att det var jag som hade lagt in receptet. :laugh: I alla fall det jag hittade från förra sommaren, kanske finns fler.

Men när jag blev påmind så kom jag ihåg att jag faktiskt hade bakat denna i fjol med gott resultat. Här kommer delar av inlägget i repris:

"Just syrligheten i vinbären och sötman i marängen är en fullträff (jag tog dock mindre socker just i marängen)

En kaka som för mig andas barndomsminnen och sommar och fika i trädgården med gårdens nyplockade bär. Min mor gjorde denna återkommande.

Botten:
60 g smör
5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 ½ dl socker
2 ½ tsk bakpulver
4 äggulor
2 dl mjölk
2 msk vatten (kokande)

Marängtäcke:
4 äggvitor
4 dl socker (enligt originalreceptet, kan minskas till strax under tre)
3 dl röda vinbär, färska eller frysta

Gör så här:
1. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 185 grader.
2. Smält smöret och koka vatten (mer än du behöver).
3. Blanda de torra ingredienserna.
4. Tillsätt äggulorna.
5. Tillsätt mjölk, 2 msk av det kokande vattnet och det smälta smöret. Rör om till en jämn smet (det behöver inte vispas) och häll i långpannan.
6. Grädda 15 minuter.

7. Marängtäcke: Vispa äggvitorna till ett hårt fast skum.
8. Tillsätt socker lite i taget under vispning. Vispa en stund så det blandas riktigt och blir en vitt och slätt.
9. Blanda i vinbären i marängsmeten.
10. Ta ut kakan ur ugnen när 15 minuter gått och bred på marängtäcket. Grädda ytterligare 5-7 minuter (använder du frysta bär får du lägga på några minuter). Marängen ska börja få lite färg när den är klar. Låt kallna och skär i lagom stora bitar. Kakan går att frysa."
 
Eftersom jag är en "grym" ägare till mina odlingar, så hivas idag alla tomatplantor -aka djungeln- brutalt ut i växthuset :devil:
Temperaturmässigt ser vädret helt okej ut framöver, så det borde de överleva. De börjar närma sig ohanterligt stora nu och fläker ut sig åt alla håll och kanter här inne :nailbiting: Evt hivar jag ut paprikorna också, om de kolar vippen gör det inte så mycket, för i år är de allmänt peckliga tycker jag och växer inte på sig i nån vettig takt.

Gurkor och meloner får däremot vara inne i stugvärmen ett tag till, tillsammans med blomkålen, purjon och diverse blomsterodlingar.

I landet blir det också vitlök, gul lök, morötter, rödbetor, brytsockerärtor, spritärtor och givetvis 2 sorters potatis. Det mesta är i backen och resten åker ner idag.
 
Eftersom jag är en "grym" ägare till mina odlingar, så hivas idag alla tomatplantor -aka djungeln- brutalt ut i växthuset :devil:
Temperaturmässigt ser vädret helt okej ut framöver, så det borde de överleva. De börjar närma sig ohanterligt stora nu och fläker ut sig åt alla håll och kanter här inne :nailbiting: Evt hivar jag ut paprikorna också, om de kolar vippen gör det inte så mycket, för i år är de allmänt peckliga tycker jag och växer inte på sig i nån vettig takt.

Gurkor och meloner får däremot vara inne i stugvärmen ett tag till, tillsammans med blomkålen, purjon och diverse blomsterodlingar.

I landet blir det också vitlök, gul lök, morötter, rödbetor, brytsockerärtor, spritärtor och givetvis 2 sorters potatis. Det mesta är i backen och resten åker ner idag.
Jag har fortfarande tomater och gurkor kvar i sina krukor och tråd. Men de står på altanen.
Såfort jag vågar ska jag plantera ut. Är skapligt ttrött på att ha dem inomhus.
 
Jag sökte på ingredienserna, och så visade det sig att det var jag som hade lagt in receptet. :laugh: I alla fall det jag hittade från förra sommaren, kanske finns fler.

Men när jag blev påmind så kom jag ihåg att jag faktiskt hade bakat denna i fjol med gott resultat. Här kommer delar av inlägget i repris:

"Just syrligheten i vinbären och sötman i marängen är en fullträff (jag tog dock mindre socker just i marängen)

En kaka som för mig andas barndomsminnen och sommar och fika i trädgården med gårdens nyplockade bär. Min mor gjorde denna återkommande.

Botten:
60 g smör
5 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
2 ½ dl socker
2 ½ tsk bakpulver
4 äggulor
2 dl mjölk
2 msk vatten (kokande)

Marängtäcke:
4 äggvitor
4 dl socker (enligt originalreceptet, kan minskas till strax under tre)
3 dl röda vinbär, färska eller frysta

Gör så här:
1. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 185 grader.
2. Smält smöret och koka vatten (mer än du behöver).
3. Blanda de torra ingredienserna.
4. Tillsätt äggulorna.
5. Tillsätt mjölk, 2 msk av det kokande vattnet och det smälta smöret. Rör om till en jämn smet (det behöver inte vispas) och häll i långpannan.
6. Grädda 15 minuter.

7. Marängtäcke: Vispa äggvitorna till ett hårt fast skum.
8. Tillsätt socker lite i taget under vispning. Vispa en stund så det blandas riktigt och blir en vitt och slätt.
9. Blanda i vinbären i marängsmeten.
10. Ta ut kakan ur ugnen när 15 minuter gått och bred på marängtäcket. Grädda ytterligare 5-7 minuter (använder du frysta bär får du lägga på några minuter). Marängen ska börja få lite färg när den är klar. Låt kallna och skär i lagom stora bitar. Kakan går att frysa."

Tack snälla du! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
6 472
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 236
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 781
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp