Träna drag oavsätt varför...

KopparbergsEmme

Trådstartare
Jag har sökt, men inte hittat så mycket, eller det jag vill ha fram!

Jag funderar på att träna lite drag med min BC tik för träningens skull, inte för hon skall dra 120kg. Alltså inget överdrivet utan kanske att hon drar ett bildäck i slutändan i sin Nomesele 2 ggr i veckan.

Hur börjar jag?
Hon väger 16 kg +/-
Jag förstår att jag måste börja vänja henne med att det finns något bakom henne, men vad och vilken vikt?
Jag skulle säkert kunna få henne att dra ett bildäck men de känns lite väl tungt att börja med. Dessutom är hon 17 månader så hon är inte 'super vuxen' än, så jag vill inte gå på för hårt av den anledningen också..

Hon har dragit en tom barnspark en gång, jag märkte tydligt att det tog på henne mycket mer än en vanlig promenad (vi turades om att dra/skjuta på sparken) och då är inte en tom barnspark på bra före speciellt tung...
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

Kedjor har jag fått rekommenderat. De "nyper" inte fast lika lätt som bildäck, + att du kan reglera vikten genom att hänga på olika många kedjor. FUnkar även i terräng då hunden får träna sig att lyfta benen lite samtidigt som den drar.
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

Bygg en liten "sulky" som knappt väger något alls (av bambu? eller annat lätt material), och sen kan du lägga till vikter med tiden. Var försiktig, ta det långsamt...
Sedan ska du vara mycket försiktig med underlaget, trasiga trampdynor är inte kul!
Ett kul sätt att träna utan vikter är att springa i grusgropar/sandtag/grustag eller vad det nu heter, haka på du också så blir du skitstark:D
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

Ryggsäck/Klövjeväska har samma effekt, annars så tycker jag att kedjor är ett bra alternativ.

Vad det gäller vikten så skulle jag börja med låt säga 20% av hundens kroppsvikt, sen beror det ju på om det är något på hjul/medar eller om det är något med högre "släpfaktor". Något på hjul kan ju naturligtvis vara tyngre.
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

En undran bara då jag tänkt träna drag med min ena i muskelbyggande/aktiverande syfte.

Ni säger att man ska hänga kedjor efter en nomesele, men den har ju dragfästet bak vid svansen och för mig känns det som totalt fel dragvinkel om det ska dras något som släpar på marken :crazy: vill ha upp fästet på det som ska dras någon dm.
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

Köp en sådan sele då? Kolla på björkis (googla får du träff) och på den som heter dragsele nordisk för pulka/vagn
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

En undran bara då jag tänkt träna drag med min ena i muskelbyggande/aktiverande syfte.

Ni säger att man ska hänga kedjor efter en nomesele, men den har ju dragfästet bak vid svansen och för mig känns det som totalt fel dragvinkel om det ska dras något som släpar på marken :crazy: vill ha upp fästet på det som ska dras någon dm.

Men en riktig hundsläde har ju också fästet väldigt lågt?
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

KL

Nu har jag inte kunnat hållit mig...

Nomesele, med en bit spårlina och en bit gummi lina.
I änden har jag haft ett litet vedträ på 180g som har fört oljud.
Detta ahr hon på väg till jobbet 'dragit' i intervaller. Sammanlagt ca 10 min.
 
Sv: Träna drag oavsätt varför...

Ryggsäck/Klövjeväska har samma effekt, annars så tycker jag att kedjor är ett bra alternativ.

Vad det gäller vikten så skulle jag börja med låt säga 20% av hundens kroppsvikt, sen beror det ju på om det är något på hjul/medar eller om det är något med högre "släpfaktor". Något på hjul kan ju naturligtvis vara tyngre.


Som min vovva som väger 16 kg skulle alltså kunna börja med 3 kg utan att de blir för mycket (att hon tar skada)?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 087
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Jealle
·
Hundträning Hejsan! Nu när vi har fått bukt med allergi problemen :love: tänkte vi börja med ett nytt projekt, nämligen att få henne att dra...
Svar
4
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·
H
Övr. Hund Hittills har jag använt ett bildäck när jag tränat drag med min hund, haft vikter i det och sedan gått eller sprungit bakom. Något som...
Svar
10
· Visningar
4 899
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp