Bukefalos 28 år!

Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

H

hop

Hittills har jag använt ett bildäck när jag tränat drag med min hund, haft vikter i det och sedan gått eller sprungit bakom. Något som jag börjat tröttna på. Då jag blir tröttare snabbare än hunden!

Har därför ett tag letat efter en hundsläde, men det verkar svårt att hitta en begagnad släde som inte är för tung för en ensam hund att dra. och 5000 kr känns lite magstarkt, då jag inte vet om det kommer funka bra med min hund än.

Hittade denna spark däremot, som enligt tillverkarna kan användas till hundrace downhill. Tror ni att det skulle kunna funka? eller är det en absurd tanke? Det känns som den borde kunna funka bra med tanke på dess låga vikt (6 kg), och att den verkar vara stadig, sen positivt för min del för att den tar liten plats (dvs lättare att förvara för mig som bor i lägenhet) och lagom pris (2000 kr).

Åsikter och synpunkter önskas!!! :bow:

Bild-203.jpg


Hemsida: http://www.kickbike.se/
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Kan inget om hunddrag men är det inte lika bra (och billigare) att bara dra på sig ett par skidor?
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Njae, problemet där ligger i att jag inte kan åka skidor. :o
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Ser fullständigt livsfarlig ut!
Kolla in här www.draghundsport.se där finns beskrivningar och ett forum du kan ställa frågor på.
Linkörning med skidor är perfekt med en hund.

tillägg:
Ser att du inte kan åka skidor, jag tror att det är lättare att åka skidor än att ta sig fram levande med den där "saken"
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Man måste inte kunna åka skidor för att åka bakom något. :D
(jag vet, snowboard bakom bil hehe, går som faaaen :angel:)
Men jag kan inte åka en meter med varesej skidor eller snowboard själv.

Köp små trick skidor, är lagom att hålla reda på.
Borde bli betydligt billigare :P
Annars finns ju snowracer eller pulka:angel:
*tänker tillbaka, ajg som liten bakom min älskade shettis:D)
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Jag tror det går jättebra jag. Jag kör mycket drag med "vanlig" spark och det är superkul. Sätt dock inte fast hunden i sparken utan ha dragbälte på dig som om du åkte skidor, då riskerar du inte att hunden drar iväg med sparken om du välter och ramlar av.

Problemet med sparken och även den där tingesten, är ju att den har medar som är rätt smala. Det krävs ett rätt hårt underlag för att det skall funka bra. Hos mig på "landet" finns bra grusvägar att köra efter där det inte går mycket trafik, men det är något du bör tänka på. Var du ska köra alltså. Det går fort nämligen, ohyggligt fort.... Ganska skönt att slippa fundera över mötande, korsande vägar osv utan bara kunna blåsa på.

Ha så kul!
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

kl

vad har ni för hundar som ni tränar drag med? har ni bara 1 hund till att dra en människa på vad-det-nu-kan-vara?

min springerspaniel kille har jag fått att dra mig på min gamla cykel, men den är stulen nu och så är det lite fel årstid för att cykla :p
skulle vara roligt att testa nåt annat färdmedel.
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

kl

vad har ni för hundar som ni tränar drag med? har ni bara 1 hund till att dra en människa på vad-det-nu-kan-vara?

min springerspaniel kille har jag fått att dra mig på min gamla cykel, men den är stulen nu och så är det lite fel årstid för att cykla :p
skulle vara roligt att testa nåt annat färdmedel.


Ja det är en hund som skall dra en människa, därav problemet med att många slädar jag sett skulle bli för tunga, eller för att dem nya jag sett kostar från 5000 kr och uppåt, vilket känns som lite stort för att "prova på", vet ju inte riktigt egentligen vad han tycker om att facktiskt dra "på riktigt", tror iofs att han kommer tycka det är latjolajban, men ifall...

Det är förresten en blandning mellan Schäfer och Siberian husky. 30 kg.
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

ok!
ja är det en blandning med husky i så lär den gilla att dra :)

har du dragsele till antar jag? jag undrar om man kan prova med en vanlig sele (som sitter vågrätt över bröstet och sen runt bröstkorgen, finns även två ringar på vardera sida och en i mitten) för att prova om han ens gillar att dra? känns onödigt att köpa dragsele förrän man vet om han gillar det :)

du har ingen händig svetsare som kan göra en liten kälke åt dig? kanske i aluminium, det är ju väldigt lätt!


hur är huskys till temperamentet?
 
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

ok!
ja är det en blandning med husky i så lär den gilla att dra :)

har du dragsele till antar jag? jag undrar om man kan prova med en vanlig sele (som sitter vågrätt över bröstet och sen runt bröstkorgen, finns även två ringar på vardera sida och en i mitten) för att prova om han ens gillar att dra? känns onödigt att köpa dragsele förrän man vet om han gillar det :)

du har ingen händig svetsare som kan göra en liten kälke åt dig? kanske i aluminium, det är ju väldigt lätt!


hur är huskys till temperamentet?

Ja, alltså vi har dragit en hel del däck. Så egenligen tror jag inte att han inte skulle tycka om att dra i maxfart, egentligen handlar det nog mer på om jag vågar maxa med en spark utan broms, det är mycket energi i honom!

Nej, jag tänkte låta honom dra i halsbandet :angel:. Givetvis har jag en dragsele! (nome) ;)

Nu kan jag iofs tillägga att jag och sambon kommit fram till att vi ändå ska försöka bygga en fyrhjuling till honom, så jag har en ordentlig broms ifall han inte skulle stanna på kommando. Kom på att det skulle innebära begränsade ytor att träna på med en spark (då jag inte vill ha så mycket trafik ifall han inte skulle lyssna till Stanna).
Men det kommer nog ta en stund innan vi kommer på en lösning som inte innebär att vagnen blir för tung för honom.

Som svar på din fråga om hur huskys är till beteendet så kan jag bara utgå från min hund, och eftersom han är blandras så har han även temperament från schäfer. Skulle därför rekomendera dig att läsa i en av de många trådar som har publicerats här på buke där folk berättat om sin huskysar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som håller på med drag! Kan den här funka?

Fungerar inte en vanlig snowracer då? Den får du väl för ett par hundra i en coop-butik, kan du sitta och styra där bakom hunden :D


Jag har åkte snowracer efter husky men då var jag visserligen liten.. men kul var det!

Senast åkte jag snowracer efter galen shetlandsponny !
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 657
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 527
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
8 629
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp