Träna en skrämd hund att dra

Erikaa

Trådstartare
Hejsan!

Nu när vi har fått bukt med allergi problemen :love: tänkte vi börja med ett nytt projekt, nämligen att få henne att dra. Tyvärr hände en olycka för ca 2 år sedan med drag grejerna som resulterade i att hon blev väldigt skrämd så vi måste börja om helt från början.. Eftersom att hon tycker om att arbeta så vet jag att hon skulle trivas med att dra och jag är villig att lägga ner så mycket tid som behövs! :D

I nuläget så håller jag på att vänja henne med dragselen. Hon bryr sig inte om det när det sitter på henne, det är innan som det är jobbigt. Så jag har gjort så att jag sätter på henne selen, vi busar, tränar lite trick träning och lite lydnadsmoment och har allmänt roligt. Vi tar en paus, jag plockar av henne selen och vi gör ingenting i ett par minuter innan jag sätter på henne selen och vi börjar med det roliga igen.

Är det rätt eller fel? Ni får gärna komma med synpunkter på hur ni hade gjort det hela. Och sedan, hur ska jag fortsätta när hon inte längre reagerar negativt på selen? Är det en bra ide att sätta på koppel efter henne som släpar lite grann så att hon vänjer sig med att ha något bakom sig eller ska man göra något helt annat?

Och nu, innan hon kan ha selen, kan jag börja ta promenader med vagnen hon ska dra (släden när det kommer snö) när vi ska ut på en vanlig promenad, eller ska jag vänta helt tills hon är van med selen så att man tar ett steg i taget? Hon behöver ju inte ha selen om jag ska gå med vagnen ändå.

Förlåt om det blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår och är villiga att hjälpa till! :)

Mvh Erika
 
Sv: Träna en skrämd hund att dra

Till att börja med så hade jag fortsatt med selen och lagt till att gå en liten bit efter "buset". Bara några steg första gången och sen utöka efter hand.

Sen hade jag delat av det där med vagn/skrinda/pulka och tagit det för sig själv tills du märker att hunden känner sig bekväm med det. Alltså ingen dragsele på hunden. Du drar föremålet, eller någon annan som går en bit bakom i början kanske. Speciellt om du märker att hon är besvärad om du själv drar föremålet. Minska lite på avståndet efterhand som du märker att hon inte bryr sig om att något rör sig bakom.

När ovanstående funkar. Så ta på henne selen och gör om samma sak med föremålet. Bind sen fast något lätt (t ex ½ L flaska med vatten i) och du drar fortfarande föremålet, så nånting lite tyngre tills du är på samma tyngd som föremålet. När allt detta funkar kan du koppla ihop föremålet med selen som hon då har på sig.

Det är viktigt att du går väldigt sakta fram så att hunden inte känner något obehag. Mycket skoj, beröm och godis, använd gärna klicker som du brukar använda det vid träning. Hela tiden positivt, kommentera aldrig ett bakslag, bara gå tillbaks ett par steg och ta det lugnt.
 
Sv: Träna en skrämd hund att dra

Min generella inställning till träning av hundar (och hästar) är att man ofta kommer längst genom att göra så liten affär som möjligt av saker när det gäller att vänja djuret vid nya grejor. Att göra som du gör med selen funkar säkert, men det talar ju också om för hunden att selen är något speciellt, eftersom du beter dig annorlunda när den är med.

Jag tror att jag hade haft på selen på varenda promenad sju dagar i veckan, men för övrigt inte behandlat hunden på något särskilt sätt när selen var på. Den hade fått bli en del av den dagliga rutinen.

När det sedan är dags att gå vidare tror jag det är minst lika viktigt att du är mentalt förbereds och kan agera med lugn och pondus som att hunden tränat på olika sätt. Hundar kollar ju generellt hur flockledningen reagerar och det spelar in i deras eget agerande.

En övning jag kan tänka mig kan vara bra för att vänja hunden vid släpande linor mm är spårning. Jag kör en del viltspår med mina och de är helt obrydda att gå fram i spåret trots att de ibland trasslar in sig och linan i diverse buskar och måste tas loss. Vill man inte köra viltspår "på riktigt" kan man ju göra ett spår av korv tex.
 
Sv: Träna en skrämd hund att dra

Tack så mycket för att ni svarat och jag måste säga att det har gått väldigt bra! Hon bryr sig knappt om selen längre, jag använder den varje morgonpromenad samt sätter på den i tid och otid, och det fungerar fint! Jag tänker att det är dags att börja med de du sa, dpmatte om att ta med vagnen utan sele, men det är också något som jag känner att jag vill ha hjälp med till en början.. Men det ska verkligen bli spännande att se hur det går! :D

Förövrigt så spårar vi redan regelbundet och just det fungerar super bra, hon blir inte alls störd av linan på något vis men till 'vardags' när man promenerar kan jag se att hon tycker att det är obehagligt om något släpas bakom henne så det kommer krävas lite träning!
 
Sv: Träna en skrämd hund att dra

Det låter bra såhär långt. Hoppas det fortsätter så. Ta det lugnt så kommer det säkert att fungera med mycket tålamod.

Jag har varit med och lärt väldigt många hundar att dra både vagn och annat. Vissa har man bara kunnat sätta på selen och koppla till vagnen allra första gången, andra har fått träna med selen i någon vecka och sen som jag har beskrivit för dig. Mina hundar har gått i enkelspann, tvåspann, fyrspann och 16spann och 32 spann. Då har de dragit olika sorters vagnar. Just nu håller jag på med weight pulling med de hundar jag har nu. De drar kedjor och det skramlar verkligen, men ingen bryr sig som väl är.

När jag skrev flaska så menade jag plastflaska, t ex PETflaska med lite vävtejp virad om för annars håller den inte. Gå på gräsmatta första gången så hörs den inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 081
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 208
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp