Träna inför försäljning

Jag tror du missuppfattar TS? Eller så har jag missuppfattat något?

Som jag fattar det:
Säljare sägen att hästen är frisk, men måste ha råkat göra något i hagen strax innan/samma dag som den ska åka och är då halt (tex stuka/vrickat sig)
TS låter hästen vila, hästen blir ohalt.
TS sätter igång hästen, hästen blir halt.
TS tar ut veterinär.

Jag ser inge direkt fel i detta. Att prova låta hästen vila om man misstänker att hästen stukat sig/vrickat sig är val ganska normalt?
Exakt så. Man jag kan ju aldrig veta om jag missbedömde ohältan och att hon i själva verket aldrig var ohalt. Det är väl där mitt misstag ligger. Hon är ju inte blockhalt direkt, utan en liten hälta som inte syns så lätt.
 
Jag tror du missuppfattar TS? Eller så har jag missuppfattat något?

Som jag fattar det:
Säljare sägen att hästen är frisk, men måste ha råkat göra något i hagen strax innan/samma dag som den ska åka och är då halt (tex stuka/vrickat sig)
TS låter hästen vila, hästen blir ohalt.
TS sätter igång hästen, hästen blir halt.
TS tar ut veterinär.

Jag ser inge direkt fel i detta. Att prova låta hästen vila om man misstänker att hästen stukat sig/vrickat sig är val ganska normalt?
Nej man väntar inte i 6 veckor på detta. Är man inte duktig på att se hältor så är det mkt möjligt att hästen inte alls varit ohalt. Man kollar med ul så det inte finns skador om man misstänker att hästen har vrickat sig.
 
Nej man väntar inte i 6 veckor på detta. Är man inte duktig på att se hältor så är det mkt möjligt att hästen inte alls varit ohalt. Man kollar med ul så det inte finns skador om man misstänker att hästen har vrickat sig.
Så alla som inte är duktiga på hältor ska du ut veterinären ett par ggr/år för att kolla så inte hästen är halt eftersom man själv kanske missar hälta? :confused:
Jag har aldrig hört någon ta ut veterinär för ultraljud om man tror hästen vrickat sig, utan man har provat vila först, om inte hästen är svullen eller jätte halt, då tar man ju såklart ut veterinär direkt.
 
Så alla som inte är duktiga på hältor ska du ut veterinären ett par ggr/år för att kolla så inte hästen är halt eftersom man själv kanske missar hälta? :confused:
Jag har aldrig hört någon ta ut veterinär för ultraljud om man tror hästen vrickat sig, utan man har provat vila först, om inte hästen är svullen eller jätte halt, då tar man ju såklart ut veterinär direkt.
Jag har gjort det 😅🙈

Men då hade jag varit hästägare i knappt tre veckor och min gamla dam vrickade sig rätt illa i hagen efter en rejäl repa. Iof, helt ärligt så hade jag nog reagerat exakt likadant nu flera år och hästar senare. Hellre ta ut en gång för mycket än en gång för lite.
 
Nej man väntar inte i 6 veckor på detta. Är man inte duktig på att se hältor så är det mkt möjligt att hästen inte alls varit ohalt. Man kollar med ul så det inte finns skador om man misstänker att hästen har vrickat sig.
Det är möjligt att jag hade tagit ut veterinär om skadan hade skett när hon var hos mig. Nu skedde den hos säljaren, jag fick en film och frågan om vi skulle skjuta på transporten eller om de skulle köra som planerat. Jag valde att få hem henne. Vid urlastning hemma slet hon sig från transportören som till sist lyckades fånga henne och leda henne till sin hage. Väl där gick hon först inte att fånga, utan jag fick locka med havrehink. Hon sprang ganska obehindrat så jag tänkte att vrickningen/stentrampet eller vad det nu varit inte var så farligt och att hon ändå skulle vila i hagen. Jag byggde upp en mindre hage för att inte behöva jaga runt så mycket för att få tag på henne. Ägnade veckorna åt att komma nära henne och kunna borsta och lyfta hovar. Det var definitivt inte läge att åka till en veterinär för att ultraljuda.
 
Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.

Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst? :(

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?

Jag tycker synd om din import :(. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.

Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.

Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.
 
Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.

Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst? :(

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?

Jag tycker synd om din import :(. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.

Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.

Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.
Instämmer till 110% :heart
 
Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.

Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst? :(

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?

Jag tycker synd om din import :(. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.

Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.

Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt, utan bara sunt, att man inser att man tagit sig vatten över huvudet och då väljer att sälja en häst som är för svår.

Där tycker jag TS har en bra plan; fixa hästen så att den blir frisk (om det går), skicka den på tillridning/utbildning och sedan sälja den. Är den så pass skadad att det inte går så blir de andra alternativen relevanta (iaf så jag tolkar TS).

TS ville ha en trygg och okomplicerad tanthäst, och har fått en häst som hon inte ens kan leda. Hon vet inte heller hur hon ska få den att bli hästen hon ville ha. Att det är en import tycker jag inte har med saken att göra alls. Är det fel så är det fel, oavsett om hästen är från Polen eller gården på andra sidan vägen.
 
Min häst som jag köpte i Sverige var heller ingen dans på rosor i början, precis. Han steppade runt, vände och stack när man red och slet sig och stegrade när man försökte lasta. Hovslagaren hade problem att sko då han reste sig och inte stod stilla. Jag hade ridit och hanterat honom många gånger i det förra stallet och då var han inte sådan alls. Miljöombytet blev alltså väldigt tufft för honom. Det tog nog närmre ett år innan han helt slutade skena iväg och gick att sko och lasta helt utan problem hos mig.

Vill bara säga att ibland tar det (väldigt) lång tid för hästar att landa ordentligt. Men man måste ju kunna hantera dem på ett rimligt sätt under tiden också, så jag förstår TS frustration.
 
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt, utan bara sunt, att man inser att man tagit sig vatten över huvudet och då väljer att sälja en häst som är för svår.

Där tycker jag TS har en bra plan; fixa hästen så att den blir frisk (om det går), skicka den på tillridning/utbildning och sedan sälja den. Är den så pass skadad att det inte går så blir de andra alternativen relevanta (iaf så jag tolkar TS).

TS ville ha en trygg och okomplicerad tanthäst, och har fått en häst som hon inte ens kan leda. Hon vet inte heller hur hon ska få den att bli hästen hon ville ha. Att det är en import tycker jag inte har med saken att göra alls. Är det fel så är det fel, oavsett om hästen är från Polen eller gården på andra sidan vägen.
Men ja! Man måste inte alls orka eller försöka till sista andetaget. Och väljer man att avliva så får andra respektera det eller ta hästen själva.
 
Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.

Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst? :(

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?

Jag tycker synd om din import :(. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.

Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.

Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.
Jag förstår inte varför det är relevant om jag köper en till häst eller inte, eller om jag gör det i dag eller om ett halvår. Den jag har är inte den jag vill ha. Varför ska jag då lägga den tiden som det kan ta för att jobba med hennes problem (år enligt exemplet) när jag inte har kunskap eller erfarenhet av problemhästar. Vad har ni med att göra om jag har råd eller tid att ha två hästar uven månad eller ett halvår, eller vad jag har för planer för att lösa det?
 
Jag måste bara svara i denna tråden på ett inlägg du gjort i en annan tråd.

Du skriver i den andra tråden att du ska åka och kolla på en annan häst som är till salu. När en annan person frågar hur du ska lösa det med att ha en halt ohanterbar häst samt en ny inköpt häst. Så svarar du att den halta hästen, som hela denna tråden handlar om. Ska säljas, skänkas eller få somna in. Allt detta inom 1 månad efter du köpt ny häst? :(

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det kan lätt ta månader innan man ens vet varför en häst är halt. Din har redan varit halt i minst 6 veckor innan du tog ut veterinär och du skriver nu, den ska vara borta från dig inom en månad efter du köpt ny häst?
Samt att du ska kolla på häst inom några dagar?

Jag tycker synd om din import :(. Jag kan förstå hon är skrämmande när hon är rädd för saker, sliter sig osv men du har ändå ett ansvar gentemot henne och hennes tillvaro.

Jag hoppas detta inte låter hårt och okänsligt men min import var rädd för en massa saker den första månaden han var i Sverige.
Han slet aldrig sig men kunde kasta sig om du lyfte en hand snabbt. Var rädd och stel när man skulle ta på grimman. Var bakskygg vid saker som att lägga på täcke, sadel, schabrak och jag visste han hade körts med sele samt sett honom sadlas osv utan problem i Polen.
Så jag gjorde ingen affär av det utan bara låtsades som det regnade. Han blev snabbt bättre och blev den lugna, trygga häst som säljaren sålt.

Nu menar jag inte att du ska behålla denna hästen om ni inte trivs men du måste ju ge henne en chans och försöka fixa hennes hälta.

Det är ju jättemysigt - för dig - att du slet på med din häst och tycker att det var värt det. Många sliter på och tycker i slutänden INTE det är värt det. Det kanske inte alls blir en solskenshistoria utan en av de vi kan läsa här där folk tröttnar på hästeriet, slutar och inte orkar ta upp det. Det är märkligt att kvinnligt dominerade sysselsättningar ska domineras av tvång och måsten, hur en ska göra och vad som är "fult" att göra.

Samma sak med hästhållning. Det är FINT att hålla på att dutta som ett småbarn med en massa IKEA påsar, hinkar med ditt och datt, slattar och skvättar med vitaminer och mineraler och lök och vitlök och fan och hans förbannade moster. De som istället valt en professionell hästhållning med bädd, veckomockning, lösdrift och andra hållbara och vettiga lösningar - de får många gånger skit för att de egentligen inte orkar med att ha häst, att hästhållningen är förkastlig etc.

Sluta skamma andra för att de väljer att se saker annorlunda än du. Du får hålla på med din hästhållning precis hur du vill, men sluta lägg en massa skuld på andra utifrån dina egna värderingar.
 
Jag förstår inte varför det är relevant om jag köper en till häst eller inte, eller om jag gör det i dag eller om ett halvår. Den jag har är inte den jag vill ha. Varför ska jag då lägga den tiden som det kan ta för att jobba med hennes problem (år enligt exemplet) när jag inte har kunskap eller erfarenhet av problemhästar. Vad har ni med att göra om jag har råd eller tid att ha två hästar uven månad eller ett halvår, eller vad jag har för planer för att lösa det?
Klart att du ska skaffa en till häst om du har tid och råd! Det hade jag också gjort i din situation om jag hade haft möjlighet😊👍
 
Jag förstår inte varför det är relevant om jag köper en till häst eller inte, eller om jag gör det i dag eller om ett halvår. Den jag har är inte den jag vill ha. Varför ska jag då lägga den tiden som det kan ta för att jobba med hennes problem (år enligt exemplet) när jag inte har kunskap eller erfarenhet av problemhästar. Vad har ni med att göra om jag har råd eller tid att ha två hästar uven månad eller ett halvår, eller vad jag har för planer för att lösa det?

Har sagt det förr och säger det igen, men emfas:

Att ha häst ska vara kul.
 
Har sagt det förr och säger det igen, men emfas:

Att ha häst ska vara kul.
Japp! Jag har valt att hålla på med hästar för att JAG tycker det är kul, inte för att jag vill syssla med någon form av välgörenhet för hästar eller människor. Jag väljer alltså att lägga ned en stor del pengar och tid för att få ha egen häst och inte bara rida på ridskola (vilket jag dessutom fortfarande gör två gånger i veckan). Min idé med att köpa egen häst var ju att få rida mer och kunna lägga upp träning och ev tävling efter min vilja och naturligtvis också att få en djupare relation till en och samma häst och få pyssla och sköta om den. När nu varken ridning eller relation riktigt fungerar med hästen jag köpte väljer jag att inte ha kvar henne. Detta hade jag nog kommit fram till oavsett hältan eller inte, så hältan är bara en liten komplikation i planen att inte ha kvar henne.

Och för hennes skull ska hon inte behöva vara kvar i en situation som hon uppenbarligen inte trivs i med en ägare som hellre önskar sig något annat. Kanske är det för mycket spring i stallet (ridskola, många barn med föräldrar och hundar och diverse annat bihang), hästar som kommer och går för lektionsverksamhet, bilar, transporter och leveranser runt stallet. Hon verkar däremot trivas i skog och mark (har aldrig visat stresstendenser på våra utepromenader, blir inte rädd för diverse träd, stubbar, stenar, djur, vattendrag etc när vi har varit ute. Har inte kunnat gå på en sådan promenad på ett tag, tyvärr. Att gå och beta på stor yta gillar hon också. Så jag kommer leta efter någon som har stora hagar, litet stall med minimalt med spring, eller kanske lösdrift med kompisar som har tid, vilja och kunskap att lära henne att bli trygg och som kanske inte har ridning som mål (om hältan visar sig vara kronisk). Pengar är inte här mitt mål, jag har redan räknat bort de pengar som hon kostade i inköp och transport hit till förlustkontot.

När det gäller min plan angående ekonomi och tid så kommer det att lösa sig. Förutom att jag klarar en period med två hästar finns även andra planer, tex medryttare till den ridbara hästen jag ev. köper eller något annat upplägg som innebär avlastning. Att ha en medryttare, som kanske kan träna och tävla, var min plan från början för att inte behöva stå helt själv, men det har ju inte varit ett alternativ på hästen jag har.
 
Jag förstår inte varför det är relevant om jag köper en till häst eller inte, eller om jag gör det i dag eller om ett halvår. Den jag har är inte den jag vill ha. Varför ska jag då lägga den tiden som det kan ta för att jobba med hennes problem (år enligt exemplet) när jag inte har kunskap eller erfarenhet av problemhästar. Vad har ni med att göra om jag har råd eller tid att ha två hästar uven månad eller ett halvår, eller vad jag har för planer för att lösa det?

Du har helt rätt, det har ingen annan något med att göra. Hur du väljer att lösa situationen med din häst är inte en fråga om moral. Jag tror det kan vara helt rätt att köpa en annan häst så du får lite distans från den här situationen.

Det var ju inte riktigt samma situation men vi har precis sålt just en sån här häst som är lite klurig att omplacera, hälsohistorik, snäll men kan inte hanteras av vem som helst pga. sto med integritet, provridning ej aktuellt då den varit avställd med föl. Vi såg till att få henne ohalt och rehabbade i 6 månader, och nu när annonsen skulle ut så sattes pris därefter och vi skrev ut "problemen med henne". Fick avvärja en hel del intressenter där det direkt hördes att det int skulle bli bra, men vi hittade ett hem som var perfekt för just denna hästens behov (erfaren person, team runt sig, kamrat är fysio och de ska samarbeta, kunde riskera den köpepenningen för ett kul sidoprojekt). Det jag vill säga är att det kanske inte är lätt att omplacera en häst som din, men jag tror definitivt det finns ett hem till henne om ni hittar orsaken till hältan (på häst av kallblods/halvtung-typ som är halt lågt kanske det är värt att kolla för hovbroskförbening?) och prislappen är rätt. :)
 
Jag har aldrig skrivit att hon ska behålla hästen eller slita på i månader. Men att låta en skadad häst somna in på grund av att man köper en ny, känns för mig lite tråkigt. För det är exakt så jag tolkade inlägget.
Att låta den somna in pga skadan inte går att fixa, det är en annan sak. Sen ska det vara roligt att ha häst, så klart! Men det är ändå levande djur och tycker man har ett visst ansvar när dem är dåliga.

Men visst jag ska inte lägga min hästhållning eller värderingar på Ts.
 
Jag har aldrig skrivit att hon ska behålla hästen eller slita på i månader. Men att låta en skadad häst somna in på grund av att man köper en ny, känns för mig lite tråkigt. För det är exakt så jag tolkade inlägget.
Att låta den somna in pga skadan inte går att fixa, det är en annan sak.

Det finns inget som säger att man som ägare inte får avliva en häst utan att en veterinär sagt att de bedömer att den bör avlivas. Detta är en häst (som TS inte ens sagt om den ska tas bort eller ej) med ett beskrivet problembeteende, som är halt, och som rent krasst inte är värd så mycket pengar. Att ta bort en sådan häst är ett sätt att säkerställa 1. Att den inte lider 2. Att den inte säljs vidare till ett möjligt värre öde om nästa person inte heller fixar att hantera den 3. Att den inte skadar någon.
Och det är inte upp till dig eller mig, som inte ens sett hästen, att avgöra vad som är rätt att göra med den eller ej.
 
Jag har aldrig skrivit att hon ska behålla hästen eller slita på i månader. Men att låta en skadad häst somna in på grund av att man köper en ny, känns för mig lite tråkigt. För det är exakt så jag tolkade inlägget.
Att låta den somna in pga skadan inte går att fixa, det är en annan sak. Sen ska det vara roligt att ha häst, så klart! Men det är ändå levande djur och tycker man har ett visst ansvar när dem är dåliga.

Men visst jag ska inte lägga min hästhållning eller värderingar på Ts.
Och jag tolkade svaret som TS gav i den tråden att hon kommer lösa det på något sätt, inget som vi egentligen behöver bry oss om.
 
Jag har aldrig skrivit att hon ska behålla hästen eller slita på i månader. Men att låta en skadad häst somna in på grund av att man köper en ny, känns för mig lite tråkigt.

Eller så är det två skilda saker kanske. Rimligen. En kanske inte ser någon framtid med aktuell häst, kanske inte är otroligt säljbar i skadat skick - ett bra ansvar är väl då att ta bort hästen istället för att skänka bort eller omplacera etc.

Det finns faktiskt ingen plikt att en MÅSTE hålla på som en iller. Jag hade t ex inte orkat med att köra eviga hältutredningar utan försäkringsskydd (import uppenbart halt vid riskens övergång), för att ändå till slut hamna vid avlivning utan livförsäkring.

Jag tror det hade varit att göra ridsporten en tjänst att sluta rosögt tro att allt är en novell ur Min Häst.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 066
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: noble art
·
Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 571
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 911
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp