Träna med hund, vad och hur?

SusieQ

Trådstartare
Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är såld. Jag tänkte då träna med vår ena hund. Våra hundar är rena sällskapshundar och vardagslydnaden sitter bra, men det kunde ju vara kul om det blev lite mer än så. Den av våra hundar jag tänkt mig träna är en smått överaktiv 4-årig dobermannhane (eftersom den andra hunden är husses hund och hon helst inte lyder mig om husse är i närheten, dock tror jag att hon hade varit lättare att träna).

Testat lite träning med hunden, som att sätta honom gå iväg 20 - 30 m och sedan kalla in honom. Det funkade bra, men är kanske inte så imponerande. Han uppskattar dock mina taffliga försök till att lära honom små tricks (vacker tass, med båda tassarna även om han helst bara använder vänster och att krypa) och gör sitt bästa att förstå även om det blir fel och han är okoncentrerad ibland.

Jag har aldrig under min tid med häst eller andra djur varit något fan av att ge godis till djuret, men vet att många gör det vid träning med hund, är det bättre eller riskerar jag att bli en "godisautomat"? Han är godistränad innan på jourhemmet han var innan han omplacerades hos oss.
Vad skulle ni träna och hur?
Ska man ha godis eller bara beröm och lek?
Hur tillrättavisar man på bästa sätt?

Jag är rörelsehindrad och kan inte springa eller använda båda händerna, så inget som kräver att jag måste röra mig fort. Vi har dock stora ytor att vara och träna på i trädgården och på fält bredvid.
Och nej, jag förväntar mig inte att han ska bli lydig á la polishund och kunna all världens tricks. Vi ska bara sysselsätta oss och ha roligt och på köpet få mer lydnad och sammanhållning (är mest sambon som haft hand om hundarna hittills).
Snälla kom inte med en massa pekpinnar om att om man inte vet vad man sysslar med ska man låta bli eller att jag ska gå hundkurs, jag är inte helt ovan att träna djur, har tränat både häst och katt (katten kan inkallning och ett par andra enkla kommandon inget avancerat) innan dock inte hund.
Sambon hjälper mig givetvis om det behövs.
Hjälp och pepp tack!
 
Åh..då hade jag valt att spåra på fält!!!!
Ju mindre vegetation desto större utmaning för hunden. Här kan du också tydligt se om hunden följer spåret. Gör lite vinklar på det som utmanar. Börja lätt med rakare spår, kanske i en båge som inte är så långa. Lägg lite godis i. Utveckla det därifrån allt eftersom ni lär er.
Jag är själv inget fan av att röra mig snabbt så spår är min favvo. Det går lugnt och fint och det är kul att se hur hunden arbetar med sina sinnen. Och det ger mer än vad man tror i mental stimulans!
Behövs inte så mycket för att spåra. En sele och en lina. Inga större summor :)
 
Lite dumma frågor på det..
Hur lägger man spår och hur långt ska det vara?
Fattar hunden att den ska spåra av sig självt? Han är som sagt överaktiv och koncentrationen är inget vidare
 
Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är såld. Jag tänkte då träna med vår ena hund. Våra hundar är rena sällskapshundar och vardagslydnaden sitter bra, men det kunde ju vara kul om det blev lite mer än så. Den av våra hundar jag tänkt mig träna är en smått överaktiv 4-årig dobermannhane (eftersom den andra hunden är husses hund och hon helst inte lyder mig om husse är i närheten, dock tror jag att hon hade varit lättare att träna).

Testat lite träning med hunden, som att sätta honom gå iväg 20 - 30 m och sedan kalla in honom. Det funkade bra, men är kanske inte så imponerande. Han uppskattar dock mina taffliga försök till att lära honom små tricks (vacker tass, med båda tassarna även om han helst bara använder vänster och att krypa) och gör sitt bästa att förstå även om det blir fel och han är okoncentrerad ibland.

Jag har aldrig under min tid med häst eller andra djur varit något fan av att ge godis till djuret, men vet att många gör det vid träning med hund, är det bättre eller riskerar jag att bli en "godisautomat"? Han är godistränad innan på jourhemmet han var innan han omplacerades hos oss.
Vad skulle ni träna och hur?
Ska man ha godis eller bara beröm och lek?
Hur tillrättavisar man på bästa sätt?

Jag är rörelsehindrad och kan inte springa eller använda båda händerna, så inget som kräver att jag måste röra mig fort. Vi har dock stora ytor att vara och träna på i trädgården och på fält bredvid.
Och nej, jag förväntar mig inte att han ska bli lydig á la polishund och kunna all världens tricks. Vi ska bara sysselsätta oss och ha roligt och på köpet få mer lydnad och sammanhållning (är mest sambon som haft hand om hundarna hittills).
Snälla kom inte med en massa pekpinnar om att om man inte vet vad man sysslar med ska man låta bli eller att jag ska gå hundkurs, jag är inte helt ovan att träna djur, har tränat både häst och katt (katten kan inkallning och ett par andra enkla kommandon inget avancerat) innan dock inte hund.
Sambon hjälper mig givetvis om det behövs.
Hjälp och pepp tack!

varför inte passa på att lära hunden lite praktiska saker. Typ släcka lampan, hämta den tappade vanten, o.s.v. :)

Jag tycker att olika sorters beröm vid olika tillfällen är det som passar bäst. Vid stillsam inomhusträning kanske en godis lämpar sig bättre än att kasta boll t.ex.
Det beror lite på hunden om man blir en godisautomat eller inte. Vissa blir så godissugna att dom inte kan fokusera, likaväl som en del blir alldeles för uppe i varv av leksaksberöm.
 
Lite dumma frågor på det..
Hur lägger man spår och hur långt ska det vara?
Fattar hunden att den ska spåra av sig självt? Han är som sagt överaktiv och koncentrationen är som en valps.
Alla hundar kan spåra så den fattar själv.
Stick ner en pinne där du börjar spåret. Se till att inte trampa runt och sätt doft i närheten av spåret bara. Så ta gärna ett stort kliv från vägen till spårets början framtill dit du vill sätta ner pinnen. Vid pinnen kan du lägga ett par godisar. Sen trampar du iväg en liten bit och lägger lite godisar md jämna mellanrum i spåret. . Mosa ner fötterna ordentligt i spåret.
Ta ett kort spår i början på några meter bara. Sen hämtar du hunden. Var noga med att inte korsa eller trampa i ditt nylaggda spår.
Visapå hunden pinnen och godisarna och låt honom sen ostört få söka sig rätt. Han belönar sig själv när han kommer rätt och hittar goisarna. Du kan ge honom ett lugnt, låg berömmande med rösten "bra" när han är rätt.

Finns mycket videos på nätet på olika spår om du vill veta mera.
Lyck till :)
 
tack får prova senare idag.:)
En dum fråga till,vad ska man ha för godis? tittade på leversnittar från Sjöbogården, men läste på nätet att de var gjorda i Asien och innehöll en massa skit. Har haft minituggben klippta i mindre bitar som egentligen är till katten (fast det är hundgodis till minihundar egentligen). Det är dock inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta med dem.
 
Jag brukar använda sista skalken på osten, puts från köttbitar och liknande som supergodis, annars är leversnittar, torrfoder för katter och mjukost på tub smidigt att belöna med som matbelöning.

Jag vill tipsa om boken "spårhunden och lukterna" från SWDI. Den tar upp spår från grunden och upp till hur svår nivå som helst, är du det minsta lik mig kommer du bli helt fascinerad över hur fantastiska näsor de har! Då är det kul att ha en svårighetsstegring även om det bara ska göras för "skojs skull".

För att träning ska vara trevlig för alla parter är faktiskt belöningarna jätteviktiga. Vad som är en bra belöning varierar så klart mellan individer, men det finns ett stort värde i att hitta så många olika sätt att belöna sin hund som man bara kan. Kamplek, jaktlek, noslek, brottning, klappar, godis, fritt fram till en spännande doft, bada i diket osv osv. Det finns massor av bra bloggar och texter på nätet om belöningsutveckling.

Det finns en massa insiprerande videor på youtube om du söker på "omvänt lockande" och "Doggie Zen". Det är två bra "baskunskaper" som är bra att hunden förstår då de underlättar både vardag och träning väldigt mycket.
 
Jag tror du hade haft en stor behållning av att gå en klickerkurs. När hunden är inklickad och "inkörd på tänket" kan du få den att göra massor med saker genom ren shapingträning och du behöver i princip inte röra en fena. De lite överaktiva hundarna är lättare att träna på det här viset än de som är lata. Shapingträningen innehåller inte några bestraffningar, utan allt bygger på hundens vilja att jobba för en belöning. Om inte hunden är väldigt förarvek så kan det nog bli knepigt med tillrättavisningar när du är rörelsehindrad, de lär sig rätt kvickt att hålla sig precis utom räckhåll för bestraffningen och om du inte kan erbjuda en riktigt häftig belöning som kompensation så lär det minska hundens samarbetsvilja med dig. Så jag hade sparat det till senare, det är inte säkert att det behövs ändå när hunden tränas på annat sätt.
 
Jag har aldrig under min tid med häst eller andra djur varit något fan av att ge godis till djuret, men vet att många gör det vid träning med hund, är det bättre eller riskerar jag att bli en "godisautomat"? Han är godistränad innan på jourhemmet han var innan han omplacerades hos oss.
Vad skulle ni träna och hur?
Ska man ha godis eller bara beröm och lek?
Hur tillrättavisar man på bästa sätt?

Där har du något bra att börja med! Kolla vilka belöningsformer hunden uppskattar. Bra belöning är den belöning hunden vill jobba för. Sedan om det är en godisbit, en leksak, muntligt beröm, klappar från dig eller att få springa runt själv och leka hejvilt, det varierar från hund till hund. Mina egna fungerar absolut bäst med godisbelöning, men jag har tränat in leken med dem för att kunna variera belöningsformerna, har även upptäckt att vissa godisar är godare än andra, så de får de godaste godisarna när de gör något extra bra och tråkigare godis vid "standardgrejer".

Vad menar du med att bli en "godisautomat" och vad är det du vill undvika med detta? Hunden kommer självfallet lära sig "gör jag såhär så får jag en godis", men för egen del ser jag ingen skillnad på det och "gör jag såhär får jag leka". Belöning som belöning, skitsamma bara hunden är glad tänker jag.

Sedan är Milosaris inlägg superbra. En klickerkurs är absolut något jag rekommenderar. Hojta till här i forumet om du vill ha hjälp från någon att hitta kurser/instruktörer! Jag själv fick helt annat sätt att se på hundarna efter att ha läst på mer om klickerträning och fått ett "klickertänk", där jag belönar beteenden jag vill ha samt i absolut möjligaste mån försöker förhindra att hunden alls får möjlighet att "välja fel" och göra ouppskattade saker. När jag väl fått in det tänket och fått ett hum om hur jag skulle träna så blev hundägandet en miljon gånger roligare, hundarna lärde sig saker extremt mycket bättre (allt från tricks till att gå fint vid hundmöten och komma på inkallning), vi fick öht mycket bättre relation och tja, att läsa på om klickerträning och försöka förstå tänket bakom, det är utan tvekan det bästa jag gjort när det gäller hundrelaterade saker (förutom att köpa själva hundarna då ;) ).
 
Din brukshund kommer förmodligen inte vara lika hyperaktiv när han får börja använda hjärnan och spåra lite :up: Kommer gå superbra. Massa beröm och aldrig bestraffning. Gör han fel så är det med all sannolikhet du som förklarar fel för honom. Fattar han bara vad han ska göra kommer han koncentrera sig, det kan jag lova. I övrigt har du fått många superbra tips här. Lycka till! Och uppdatera oss gärna :)
 
Vi ska bara sysselsätta oss och ha roligt
Håll fast vid den tanken så kommer det att bli jättebra.

Belöna hunden när det går som du tänkt dig; då får du en hund som vill försöka förstå vad du är ute efter och prova sig fram till att göra rätt för att få en belöning igen. Tänk på din timing, så att du är snabb att förstärka precis det du vill ha. All belöning är bra; visa att du blir glad när det blir rätt - skratta och tjoa, beröm, brottas, ge godis, lek, kasta boll, pussar och kramar - allt som du märker att hunden uppskattar. Här hos oss är vattenlek den belöning som uppskattas mest.

När det inte går som du tänkt dig; så fundera. Kan du du visa tydligare vad du vill? Missförstod hunden dig? Börjar den bli trött och okoncentrerad och behöver en paus? Ha överseende med tillfälliga motgångar, låt det vara ok att det blir fel ibland och behåll framför allt lusten att våga prova sig fram. Blir det tokigt så skratta bort det och låt hunden prova igen och belöna när den lyckas. Öka alltid kraven stegvis så att hunden har bästa möjliga chans att lyckas. Befäst det den kan, blanda in nya moment att prova på och förstärk självförtroendet med att backa till de befästa momenten. Träna hellre kort och koncentrerat med bra resultat. Sluta när det går bra, så förväntningarna är på topp inför nästa gång.

Som andra har nämnt; spår är super. Uppletande är också kul. Alla nosövningar är krävande och stimulerande och uppskattas av hunden.

Ni kommer att ha så kul. :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 201
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp