Träna ovan häst

majasvensso2004

Trådstartare
Jag håller på att rida en häst som från början förklarades som ”okomplicerad” men som tydligt är väldigt är väldigt ovan och har inte blivit riden på många månader då ägaren tröttnat helt. Hon har karaktär som alla andra hästar, väldigt envis men snäll. Hon är dock så pass ovan att hon inte travar mer än kanske 1 minut på ett en timmes pass innan hon totalvägrar. Hur går man tillväga och vad kan man göra för olika övningar? Alla tips mottages!
 
Min T hade problem med frammåt andan när jag red in honom. Det visade sig på så sätt att han tex började trava men saktade av efter hand och tryckte det var jobbigt med tex skänkeln. Jag tror att det på honom var en kombo av ovana och lite dålig balans.

Jag jobbade honom mycket på töm och löstravade/lösgalopperade mycket så att han fick in vanan och förståelsen för mina rösthjälper utan att behöva balansera upp ryttare också. Det blev långsamt bättre när han hittade sin egen balans och jag kunde hjälpa till bättre med rösten även vid ridning.

Jag tänker att du behöver ta reda på varför den stannar. Förstår den inte? Har den ont? Är utrustningen obekväm? Gör du något som den tolkar som stopp?

Sen kan man jobba utifrån det.
 
Jag håller på att rida en häst som från början förklarades som ”okomplicerad” men som tydligt är väldigt är väldigt ovan och har inte blivit riden på många månader då ägaren tröttnat helt. Hon har karaktär som alla andra hästar, väldigt envis men snäll. Hon är dock så pass ovan att hon inte travar mer än kanske 1 minut på ett en timmes pass innan hon totalvägrar. Hur går man tillväga och vad kan man göra för olika övningar? Alla tips mottages!

Hur gammal är hästen och hur mycket har den blivit riden innan den ställdes av? Att rida en häst som inte är i kondition och inte har muskler i en timme åt gången låter väldigt mycket om jag nu uppfattar dig rätt att den rids en timme per gång? Beror ju naturligtvis på hur länge den varit avställd, hur stor hage den gått i och hur mycket utevistelse den har haft. Travar den utan ryttare t.ex. vid longering? Det kan vara så att hästen blir trött av de långa passen och inte har muskler eller kondition att trava med ryttare just nu. Vad säger ägaren?
 
Tycker en timmes pass låter helt galet när man håller på att sätta igång en häst. Särskilt om den är ovan. Jag har aldrig upplevd det där med "envishet" i hästar, så med att "alla andra hästar" skulle vara så känner jag inte igen alls. Jag jobbar utifrån principen att det skall vara roligt för hästen att umgås med mig, så även träning är skoj och skapar nyfikenhet.
 
Ja, här börjar dem ju med ett schema med tex 5 min uppsutten skritt första dagen med utökning gradvis vartefter första veckan för att kanske lägga in några minuter trav andra veckan och på liknande sätt öka på tills hästen orkar gå ett normalt pass. Och då handlar det ju om hästar som varit ur ridskoleverksamheten ett litet tag pga hälta eller sjukdom.
 
Jag håller på att rida en häst som från början förklarades som ”okomplicerad” men som tydligt är väldigt är väldigt ovan och har inte blivit riden på många månader då ägaren tröttnat helt. Hon har karaktär som alla andra hästar, väldigt envis men snäll. Hon är dock så pass ovan att hon inte travar mer än kanske 1 minut på ett en timmes pass innan hon totalvägrar. Hur går man tillväga och vad kan man göra för olika övningar? Alla tips mottages!
Vad säger din tränare?

Jag blir lite ledsen, att ungdomar idag tror att alla facit finns på internet. Ibland måste man ta hjälp av folk och prata med människor in real life, som ser häst och ryttare in action, så att säga. :heart
 
Vad säger din tränare?

Jag blir lite ledsen, att ungdomar idag tror att alla facit finns på internet. Ibland måste man ta hjälp av folk och prata med människor in real life, som ser häst och ryttare in action, så att säga. :heart
Har inte någon runt om mig som är häst intresserad och bor inte direkt i ett samhälle, så jo, detta kan ibland vara ett bra svar
 
Tycker en timmes pass låter helt galet när man håller på att sätta igång en häst. Särskilt om den är ovan. Jag har aldrig upplevd det där med "envishet" i hästar, så med att "alla andra hästar" skulle vara så känner jag inte igen alls. Jag jobbar utifrån principen att det skall vara roligt för hästen att umgås med mig, så även träning är skoj och skapar nyfikenhet.
Nu hade ju jag ingen koll på hästar vid detta laget… var inte sur på mig, var sur på ägaren istället som sket i allt.
 
Har inte någon runt om mig som är häst intresserad och bor inte direkt i ett samhälle, så jo, detta kan ibland vara ett bra svar
Det finns tränare, som hjälper till på distans om man skickar filmer. Det finns även tränare som kommer på hembesök. Det är sällan gratis att hålla på med hästar, varken om man rider på ridskola, har egen häst, eller sköter en annans häst. :heart
 
Jag håller på att rida en häst som från början förklarades som ”okomplicerad” men som tydligt är väldigt är väldigt ovan och har inte blivit riden på många månader då ägaren tröttnat helt. Hon har karaktär som alla andra hästar, väldigt envis men snäll. Hon är dock så pass ovan att hon inte travar mer än kanske 1 minut på ett en timmes pass innan hon totalvägrar. Hur går man tillväga och vad kan man göra för olika övningar? Alla tips mottages!
Googla igångsättning häst efter lång vila så hittar du upplägget. Och det handlar inte om timpass som det tycks vara nu.

Sen får du också ha med dig träningsvärk, hur muskler påverkas vid rörelse…etc.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 548
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp