Bukefalos 28 år!

Träna skydd med tuff hundras.

Blandrastik

Trådstartare
Vi satt ett gäng och fikade utanför hundklubben när de kom en ny kille dit som skulle träna skydd.
So far so good, han som är ansvarig för skyddssektorn har gnällt högljutt över att ”ingen länge är intresserad av skyddet”. Ur bilen släpper killen ut två hundar, en, enligt utsago, renrasig Ovtjarka och blandis, Ovtjarka-Schäfer, en sk bergsschäfer .
Genast var diskussionen igång, är det lämpligt att träna skydds med en sådan skarp ras?
”En träning och tävlingsform, precis som alla andra” Sa någon.
”Helt j*vla befängt” så någon annan.
För mig är den optimala skyddshunden ändå malle eller schäfer, annars får man ju inte tävla, och det klart, mallen är knappast nån hamster, men för mig handlar det ändå om att man vet vad man har i snöret.

Vad tycker ni?
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

När jag gick IPO-kursen så fick jag för mig att man var tvungen att gå igenom både praktik och en teori gför att erhålla en licens för att överhuvudtaget få träna skydd. Licensen gäller ekipaget så har man två hundar måste man ha två licenser. Det är väl bara hundar av bruksras som får träna och tävla skydd? Det borde ansvarig på brukshundsklubben veta.
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Vad är syftet att träna hundar i IPO om dem inte kan tävlas eller användas som tjänste hund ..
Oseriöst av klubben som tillåter detta..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Jag trodde Rottis, och aven andra raser, kunde tavla?

Alla hundar som kategoriseras som brukshund i Sverige får tävla skydd. Och nej, man behöver inte licens för att träna skydd. Däremot för att tävla i det.

Tycker att det verkar oerhört skumt att en blandras och en renrasig ovtjarka (?) är välkomna in i skyddshundsgruppen sålänge det inte visar sig att det är någon form av väktare som ska ha dem. Kan väl tycka att det är rätt puckat att börja träna skydd med en sådan hund iof. Som bäddat för problem. Vad ska de göra? Träna angrepp? Jag har mycket svårt att tro att en sån hund inte går ur hand, de är totalt oföriga. Dessutom måste de vara urusla tävlingshundar.
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Och nej, man behöver inte licens för att träna skydd. Däremot för att tävla i det.

När jag gick IPO kursen var vi tvungna att visa upp oss (hund + förare) för tränaren för att få fortsätta för att börja med skyddet. Blev man godkänd så kunde man även söka licensen. Så du har helt rätt att licens behövs inte för att träna. Men däremot måste man vara godkänd av tränare för att få träna skydd på BK.
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Äsch! "Busk-skydd" kan alla oavsett ras, målsättning, kunskap osv träna. ;)

Pratar vi dock IPO träning som genomförs på en klubb så är ännu inte den figgen - eller den gruppen för den delen - skapad som skulle lägga tid och energi och "slitage" på figgen/figgarna på en dylik blandras.
Som "skyddsansvarig" på en klubb är det inte heller "intressant" att bygga "olämpliga penisförlängare" till någon som vill känna sej tuff! :grin:

Sedan handlar 99.8% av IPO't om kamplust/leklust och har INGET med skärpa eller försvar att göra!
Många, många, många sporthundar jobbar enbart med sin kamp och lägger MÖJLIGEN lite "allvar" bakom bevakningarna, men inte ens det är något "krav".

Hela sporten IPO är ju lite av en "teknik-gren"!
Domaren tittar på hur hunden biter, hur den agerar i kampen, hur "behandlar" figgen i skulen osv osv.
Dessutom måste hunden kunna spåra på ett väldigt "exakt" vis och visa upp ett lydnadsprogram med både apportering och hopp...

Så att bara komma till en klubb och "vilja köra skydd" är sällan varken populärt eller resultatgivande.

/Swat
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Vad är syftet att träna hundar i IPO om dem inte kan tävlas eller användas som tjänste hund ..
Oseriöst av klubben som tillåter detta..

De som tyckte att det var ok, tyckte att det var en träningsform som alla andra.
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Då får väl de som tycker det är OK ställa upp som figgar också.;)
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Jag tycker att det är en tränings&tävlingsform men som inte är som alla andra. Man måste veta vad det är man har i kopplet när man kör igång skyddsträning. Men vet man det och axlar ansvaret för det så ser jag inga problem med att träna skydd.

Sedan tillhör jag dem som anser att det är förlegat att endast hundar av bruksras har tillåtelse att vara med och tävla. Det borgar bara för en otrolig mängd olämplig hemmaträning. Renrasigt, genomfört MH och för grenen lämplig hund, hade räckt långt om man håller fast vid licenskravet.

Det sista ska jag villigt erkänna att det färgas av att jag har sett rent skitmaterial till hundar inom bruksraserna som tränar skydd och vet hundar som inte tillhör dem som skulle göra utmärkt ifrån sig i skyddet.

Själv har jag lekt lite med skyddsärmarna med min egen hund när de ändå har legat framme på träningen (tränar privat och där hålls även skyddsträning) och min hund har tyckt att det har varit jätteroligt. Men lägga all den tiden på träning och sedan inte få tävla och få bekräftelse utvärdering på sitt arbete. Det gör jag bara inte
 
Senast ändrad:
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Sedan handlar 99.8% av IPO't om kamplust/leklust och har INGET med skärpa eller försvar att göra!
Många, många, många sporthundar jobbar enbart med sin kamp och lägger MÖJLIGEN lite "allvar" bakom bevakningarna, men inte ens det är något "krav".

En sanning med modifikation. IPO är precis som vilken gren som helst baserad på moment. Moment går många gånger att lära in även om hunden har diverse brister. Det är fel att säga att IPO inte har med skärpa eller allvar att göra, allt beror på vad du har i snöret. Har du dock en hund med gott om kamplust kan du komma långt, men det är knappast unikt för IPO:t. Du kommer långt med de egenskaperna i svenskbrukset också...inklusive skyddet ;)
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Visst KAN du köra IPO med en hund med mycket skärpa/försvar och lite kamp, men det resulterar ofta i sämre bett, mer "hysterisk" kamp - dvs inte lugn/tung kamp osv. - vilket ger sämre poäng.

Men... Har man en hund som egentligen inte "räcker till" och ändå vill köpa skydd/IPO så går det självklart rent praktikst att bygga momenten på annat vis...

Sedan känner jag personligen inte en enda dressör som anser att det är vettigt att bygga något arbete - bruks/tjänst - på för mycket aggression.

Kampen "håller längre" och ger jämnare resultat.

/Swat
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Visst KAN du köra IPO med en hund med mycket skärpa/försvar och lite kamp, men det resulterar ofta i sämre bett, mer "hysterisk" kamp - dvs inte lugn/tung kamp osv. - vilket ger sämre poäng.

Men... Har man en hund som egentligen inte "räcker till" och ändå vill köpa skydd/IPO så går det självklart rent praktikst att bygga momenten på annat vis...

Sedan känner jag personligen inte en enda dressör som anser att det är vettigt att bygga något arbete - bruks/tjänst - på för mycket aggression.

Kampen "håller längre" och ger jämnare resultat.

/Swat

Nu vet jag inte riktigt vad det är du diskuterar. Först skriver du med stora bokstäver att IPO:t absolut inte har med skärpa eller allvar att göra och yrkar på att det skulle vara unikt för IPO:t att jobba med i huvudsak kamplust. Än en gång vill jag poängtera att det gäller alla grenar. Kamplust går ju egentligen nästan att direktöversätta till "kämparglöd" , en hund som har hög kamplust har inte per automatik ett fullt, fast och tryggt bett. I IPO:t är det egentligen ingen idé att ge sig på att försöka tävla med en hund som inte har ett naturligt riktigt bra bett. Visst kan du med träning förbättra ett sämre bett, men det blir ändå inte riktigt samma resultat.

Jag kan med handen på hjärtat säga att min tik har ett RIKTIGT bra bett. Det är hårt, djupt och väldigt tryggt, generellt sett har hon mycket kamplust också. Jag har dock sett hundar med långt större kamplust och sämre bett.

Visst är det dock skillnad på betten om hunden blir sur än om den bara använder sin kamplust. De blir inte mindre djupa, men morrande eller rusk kan förekomma ja. Du kanske inte menar att hög kamplust= per automatik är ett bra bett. Men du får det att låta så när du skriver och jag vill förtydliga att så är det inte.

Jag känner inte heller många dressörer som bygger sitt arbete på mycket aggression/skärpa eller allvar. Det är dock inga uteslutna bitar i IPO träningen. Man måste ju inte ta till ytterligheter. Det är en ganska stor skillnad på att som du skriver "jobba med mycket agrression" och att använda sig av de egenskaperna för att få till ett moment om det nu skulle behövas. Kort och koncist: Är hunden inte någon form av väktarhund utan används till tävling är skärpa och allvar bitar som man sällan behöver röra runt i.
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Det jag ville betona med mitt inlägg var att "Träna skydd medtuff hundras" är ett ganska sällsynt förekommande fenomen...
Att majoriteten som tränar skydd gör detta med KAMPlusten som grund.
(Några fd OG'n är väl iof av en annan åsikt, men..)

Det behövs inte läggas in en allvar i momenten om hunden har "nog" med kamp (är min erfarenhet).

IPO't är ju en tekniksport där det inte bara gäller att "göra ett fasttagande", utan detaljer i bettet/kampen/koncentrationen osv bedöms.

Så om någon kommer med en "häftig" KO-blandras och vill "köra IPO", så blir det genast lite "mindre matcho" om personens första uppgift blir att "leka" med hunden med en trasa medan bett/kamp osv diskuteras.

Till skillnad mot om man börjar diskutera aggression/skärpa/"attityd" osv som viktiga egenskaper...

Nu är hela diskussionene eg. ganska ovidkommande då jag har EXTREMT svårt att tro att någon seriös träningsgrupp ens skulle lägga tid på en blandras, men...

/Swat
 
Sv: Träna skydd med tuff hundras.

Ok, men då är vi överens. Ja KO:n får ju inte ens starta i varken IPO eller skydd, så jag vettetusan vad det ä för mupp som har fått för sig att han ska träna detta med sin hund. *Ser en puckosnubbe framför mig som tycker att skydd är att hetsa hunden på gubbe med ärm*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp