Trängselskatten och förseningsavgiften

Är 500 SEK en rimlig förseningsavgift?

  • Ja

    Röster: 2 2,4%
  • Nej

    Röster: 81 97,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    83

Blue

Trådstartare
I Stockholm och Göteborg (andra ställen också?) så har vi trängselskatt. En kostnad för att köra förbi, eller igenom, vissa delar av städerna. Ofta 7-22 kr, En kostnad som så småningom dyker upp i form av en faktura. Om man betalar denna försent så tillkommer en avgift om 500 kr. En faktura på t.ex 9 kr blir då istället 509 kr. Det en mångdubbelt högre förseningsavgift än vad privata företag lagligen får ta ut.

Förseningsavgiften är en viktigt del av ekonomin för systemet som helhet och finansminister Magdalena Andersson har avvisat en sänkning av förseningsavgiften med att vi då måste införa generella höjningar av trängselavgifter eller att finansiera systemet genom ökad upplåning.

Vilka slår denna tilläggsavgift hårdast mot, ur exempelvis ett klassperspektiv? De som har bra koll på sin ekonomi eller inte? Är det rimligt att en unikt hög straffavgift ska vara en inbyggd del för att kunna finansiera systemet? Borde privata företag kunna ta ut liknande förseningsavgifter?
 
Borde privata företag kunna ta ut liknande förseningsavgifter? Ja, det tycker jag absolut.

Det var kanske en dåligt formulerad fråga. Om en faktura på 3 miljoner inte betalas i tid så tycker jag att 500 SEK + dröjsmålsränta låter snällt mot personen eller företaget som är sen med inbetalningen. När det däremot handlar om ett ensiffrigt belopp, och det kostar ca 100 kr för oss skattebetalare att skicka ut fakturan, så tycker jag inte att förseningsavgiften om 500 SEK är rimlig. Det enda sättet att inte förlora pengar i det senare fallet är att räkna med att en viss procent är sena med att betala in avgiften.

För mig blir det ett rent "pray on the weak"-system. Jag har ingen direkt fakta om vilka grupper som oftast missar att betala fakturan. Men jag skulle gissa på att det främst inte är välbärgade och svenskfödda personer som med enkelhet lätt kan navigera autogirogodkännanden m.m.
 
Varifrån har du fått uppgiften om att det kostar 100 kronor för oss skattebetalare att skicka ut fakturan? Enligt Transportstyrelsen är den genomsnittliga kostnaden 2 kronor per beskattad passage och 2,20 kronor per pappersfaktura.

edit. De siffrorna var visst från 2014. Men jag tror knappast att kostnaden stigit till 100 kronor sedan dess.
 
Jag har betalat denna extraskatt en gång. 11 kronor till 511 kronor. Det har gjorts lite extra krångligt att undvika dessutom jämfört med andra betalningar.

Gillar inte att det blir såna extrema påslag för små förseningar. Bör absolut inte bli regel för privata företag heller. Själv får man vackert lägga på 60 kronor och dröjsmålsränta på sina obetalda fakturor.
 
@Blue Jag valde att enbart kommentera frågan som gällde privata företag. Och när det gäller just företag så menar jag att de borde kunna göra det, så länge det står tydligt i köpvillkoren. Privata företag är väl egentligen en annan tråd, men frågan ställdes :) .
CSN är ett annat exempel, de tar ut 450:- i påminnelseavgift.

Tycker jag att avgiften är rimlig när det gäller just trängselavgifter, alltså små eller relativt små belopp som faktureras från en myndighet? Nej, inte särskilt, faktiskt.
 
Jag tycker också att avgiften är helt vansinnig i proportion till skulden. En gång fick jag aldrig fakturan med posten, det första brev som kom var det med påminnelseavgiften. Det hjälpte inte att överklaga och påpeka att deras första brev inte kommit fram till mig. Efter det har jag trängselavgiften på e-faktura.
 
Förutom att det är en helt oproportionerligt stor summa, så tycker i alla fall inte jag att det känns rimligt att man bygger den sortens system på att de ska finansieras av en avgift som man borde jobba för att ingen ska behöva betala in. Är det så många som missar sina betalningar kanske man borde se över systemet?
 
z
Jag tycker också att avgiften är helt vansinnig i proportion till skulden. En gång fick jag aldrig fakturan med posten, det första brev som kom var det med påminnelseavgiften. Det hjälpte inte att överklaga och påpeka att deras första brev inte kommit fram till mig. Efter det har jag trängselavgiften på e-faktura.

Det hände oss också. Det är inte alltför ovanligt att PostNord slarvar bort brev för oss, men det är få bortslarvade brev som blir så dyra som 500 kronor.

Tack och lov kunde man få det i Kivra, så nu ska i alla fall just det inte hända igen.
 
Det kommer direkt till min internetbank, så jag ser inte riktigt problemet. Det är i princip omöjligt att missa. Idag tror jag de allra flesta har internetbank så det är bara att anmäla så man får fakturan dit.

Sedan kan man tycka illa om systemet med "trängselskatt" som skall betalas även när man lämnar trängseln i Gbg, och omröstningen de hade i Sthlm, men det är en annan diskussion.
 
Det kommer direkt till min internetbank, så jag ser inte riktigt problemet. Det är i princip omöjligt att missa. Idag tror jag de allra flesta har internetbank så det är bara att anmäla så man får fakturan dit.

Sedan kan man tycka illa om systemet med "trängselskatt" som skall betalas även när man lämnar trängseln i Gbg, och omröstningen de hade i Sthlm, men det är en annan diskussion.
Sist jag kollade var det inte möjligt att få efaktura, men det kanske har ändrats?

Edit : Yes, nu fanns det möjlighet även om jag personligen inte kan använda det. Funkar bra med Kivra också. Och hade funkat med fysiskt brev också, om bara leveranssäkerheten till vår postlåda från PostNord var bättre.
 
Sist jag kollade var det inte möjligt att få efaktura, men det kanske har ändrats?

Edit : Yes, nu fanns det möjlighet även om jag personligen inte kan använda det. Funkar bra med Kivra också. Och hade funkat med fysiskt brev också, om bara leveranssäkerheten till vår postlåda från PostNord var bättre.
Jo, jag loggade in på internetbanken nu och kollade. Senaste gången jag fick var 4 jan och det står "aviserad via E-faktura". Detta är på Swedbank.
 
Sist jag kollade var det inte möjligt att få efaktura, men det kanske har ändrats?
I Göteborg har det varit möjligt från att trängselskatten infördes.

Problemet här/där är ju de som kanske gör en passage högst sporadiskt. Första gången behöver man ju i princip få sin pappersfaktura för att då få förslaget att lägga det som e-faktura. Få personer tänker nog "nu passerade jag en trängselstation, bäst jag går in och lägger in att jag vill ha det som e-faktura". Kommer då den där första, som då är på typ 9kr, bort i posten, då är ju 500kr helt orimligt. För de som rutinmässigt kör i avgiftsbelagda områden och månatligen får en faktura på några hundra, då är det ju rent slarv om man missar betalningen, man vet ju att den ska komma sas och borde då sakna fakturan om man valt pappersfaktura och då är en avgift, vilken som, rimlig.

Sen bakgrunden till storleken på straffavgiften och trängselavgifterna som fenomen kan man ju dock verkligen diskutera.
 
Det kommer direkt till min internetbank, så jag ser inte riktigt problemet. Det är i princip omöjligt att missa. Idag tror jag de allra flesta har internetbank så det är bara att anmäla så man får fakturan dit.

Sedan kan man tycka illa om systemet med "trängselskatt" som skall betalas även när man lämnar trängseln i Gbg, och omröstningen de hade i Sthlm, men det är en annan diskussion.
Men för en annan som åker på ställen med trängselskatt ungefär vartannat år känns det helt orimligt att behöva lägga in alla ställen som har trängselskatt som e-faktura för att inte missa någon. Vissa gånger är man inte ens säker på om det är avgift det tillfället man passerar, alltså vet man inte om man ska efterlysa en faktura eller om det är lugnt. Under en period passerade vi bron i Motala ett flertal gånger men det var inte varje gång vi fick en faktura. Nu är det tre år sedan vi passerade den senast, så att lägga in den som e-faktura känns rätt onödigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp