Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Jösses, här åker man bort över en helg och tråden hinner både byta namn och få flera nya medlemmar! Vad förvånad jag blev, men positivt överraskad! Särskilt roligt känns det med alla nya användare här, men även namnbytet var väl på tiden kan jag tycka. Bra initiativ @Trollunge!

Jag har i alla fall varit iväg på bröllop i Yorkshire över helgen och ätit ungefär fyra gånger så mycket som jag gör på en vanlig helg. Det blir lätt så när helgen i fråga innehåller såväl 2 x 4h bilkörning, grillfest, hotellfrukostar och ett 15 timmar långt bröllopsfirande :p Vi hade i alla fall väldigt väldigt trevligt, även om själva bröllopet kändes lite långt och utdraget emellanåt. Var uppe på rummet och tog igen oss lite runt 20 ungefär, då hade vi redan varit igång i 10 timmar och inte ens hunnit fram till första dansen än... :p Gud vad glada vi var då över att vi bokat rum på samma ställe som bröllopet hölls!

Nu är vi tillbaka och jag äter en mycket märklig "middag" i form av tomatsoppa, oliver och Pringles :rofl: Så går det när den vanliga aptiten är som bortblåst! Ser fram emot att återgå till det vanliga livet imorgon. Planen för veckan är som följer:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, benpass på gymmet.
Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Torsdag: 6 km transportpromenad, PT-pass.
Fredag: 6 km transportpromenad, HIIT-pass på gymmet.
Lördag: Någon slags styrketräning, beroende på vad det blev med PT:n tidigare i veckan.
Söndag: Vila
 
Nej jag menar inte att andra här pratar på ett sjukt sätt, men sånt här brukar inte vara bra att omge sig med när man har din problematik.
Då är det nog bättre att du ser till att förklara för din psykolog och strider för bättre behandling.
Av det du skriver här är du ju solklart jättesjuk oavsett vikt.
Ja det kan du ha rätt i. Jag inser att jag är på väg tillbaka in i anorexin i en ganska snabb takt, jag vet ju att om jag inte bryter den här trenden kommer jag hamna på den där undervikten igen och det vill jag inte. Men mina tvång och min ångest är ofta starkare än rädslan för sjukdomen. Jag vill ju äta, väldigt gärna men jag vågar inte, står inte ut med vad det innebär. I mina tankar äter jag för mycket nu, och minsta lilla extra leder till övervikt i mina tankar, att jag äter för mycket nu enligt ätstörningen går ju inte ihop sig med att dietisten sa att jag är i svält igen.

Jag blir ledsen när min psykolog förminskar mina problem så som hon gör och jag har inget större förtroende för henne, hon kan inget om ätstörningar och jag kan nästan mer om KBT än hon, dessutom säger hon att min behandling på behandlingshemmet är gammal och är felaktig trots att dom jobbar enligt KBT-E som är den nyaste behandlingen för ätstörningar och att det jag lärt mig av min bästa kontakt i öppenvården också är fel. Hon går emot det jag lärt mig och mamma tycker att jag borde byta, både för att hon inte tar mig på allvar och för att hon kastar bort allt jag lärt mig och kräver att jag ska göra totalt tvärtom. Men jag tror inte det finns någon annan och jag vågar inte ta upp det med henne, jag ska ge henne en eller ett par gånger till och se hur det går. Samtidigt kan dom veckorna utan riktig hjälp kunna leda till att jag går ner mig mer.

Jag känner ju av att jag inte mår bra fysiskt, är ofta yr, har svårt att andas av minsta lilla ansträngning, så pass att jag knappt får luft alls, är svag i kroppen och idag när jag gick en längre runda började det göra ont i hjärtat. Så bra är det ju inte.

Jag kanske måste våga kräva annan hjälp men sen tänker jag att jag inte har tid eller ork med det när skolan börjar imorgon. Jag tänker liksom att det kommer få saker att vända.

Förlåt för långt klago inlägg över situationen som gjort att det här och några få utvalda är dom enda som jag kan prata med. Men du har antagligen rätt i att man kanske påverkas mer än man tror av det man läser.
 
Kom iväg och sprang en 3 km runda, halvvägs öppnade sig himmelen :meh: Nåja sprang gjorde jag iaf även om det inte var en superimponerande runda :up: Fixade träningsplan i Endomondo, målet är att kunna springa 5km i hyfsat tempo. Även knallat en 7 km runda med hunden.

Avinstallerade dessutom appen som används för att köpa mat i kylen på jobbet, nu är det slut på kexchoklad och Delicato-bollar så fort jag blir trött. Imorgon blir det kvarg med granola som får hänga med till jobbet! Jag kan omöjligt äta frukost, är alltid sjukt illamående på morgonen, sen slår det till vid tio och jag blir vrålhungrig. Det är då Delicato dyker upp i bilden :D No more!
 
Kostintag under all kritik som finns. Motion; Små hundpromenader, 30 min Bodyattack (typ low impact) och 30 min Cx (core) sen promenad på ca 3 km hem. Och stopp för godisköp på Ica...fast det blev inte såååååå mycket.
Men, ändå.
Imorgon är det Jam igen, men inte denna roliga releasen utan den skitreleasen vi haft nu i lite mer än 2 månader och som jag är mer än lovligt less på.
 
Sedan träningsvärken började klinga av i fredags kväll har jag toklängtat efter måndagens styrketräning.

Natten till idag spenderades dock sittandes i vår urusla soffa (först amning och sedan allergianfall med 4 timmars toknysande, därefter amning igen..) och i eftermiddags när jag skulle hjälpa sonen med skorna så small det helt enkelt till i ländryggen. :arghh:

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan inte böja mig framåt en mm så om det inte sker ett under inatt kommer jag inte kunna styrketräna, att ens hämta vikterna blir en omöjlighet. :down:

Funderar på om jag ska använda min träningstid till en försiktig promenad och ett riktigt hett bad istället. Ev basta. Vad säger ni andra? Jag vill ju inte missa spinningen på onsdag också. :crazy:
 
Tränat ikväll som vanligt på söndagar :) Körde helkropp. Hade tänkt springa lite på bandet efter men det blev för sent så vi fick lov att äta kvällsmat och lägga oss. Upp på jobb och dagis i morgon igen!

Utöver träningen har jag klättrat upp och ner för stegar och balanserat på takläckt i några timmar ihop med maken :p Ett steg närmare ett tak iallafall! Fortsätter i morgon efter jobbet. Vi har även gått en promenad. Ungarna fick rida varsinn häst och hunden sprang med :)
 
Har varit lite försiktig med träningen i helgen eftersom jag har lite småont i halsen. Igår blev det en promenad på fem km med shettisen och sonen fick rida hel rundan eftersom dottern var väldigt snuvig och fick stanna hemma. Blev lite småimponeradav ungen som pallade rida så långt med tanke på att han bara är 2,5 år! :cool:
Idag joggade jag fem km i lite lugnt tempo.
 
Sedan träningsvärken började klinga av i fredags kväll har jag toklängtat efter måndagens styrketräning.

Natten till idag spenderades dock sittandes i vår urusla soffa (först amning och sedan allergianfall med 4 timmars toknysande, därefter amning igen..) och i eftermiddags när jag skulle hjälpa sonen med skorna så small det helt enkelt till i ländryggen. :arghh:

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan inte böja mig framåt en mm så om det inte sker ett under inatt kommer jag inte kunna styrketräna, att ens hämta vikterna blir en omöjlighet. :down:

Funderar på om jag ska använda min träningstid till en försiktig promenad och ett riktigt hett bad istället. Ev basta. Vad säger ni andra? Jag vill ju inte missa spinningen på onsdag också. :crazy:

Låter som något diskbråck/ryggskott? Har du haft det förr? Kolla 1177 men har för mig att lugn rörelse är rekommenderat så promenad ex går ju bra då! Krya på dig!
 
Helgens träning blev en salig blandning av gymnastik och styrka.
I lördags blev det mycket hopprep, handstående och blandade ryggövningar. :)
Igår körde jag olika styrkeövningar, till exempel denna:

https://www.instagram.com/p/BYAwYBglY3n/?taken-by=frida_Lundahl

Efter passet blev det löpning 2 km. :wtf:

Mina axlar har krånglat ett bra tag nu, speciellt den vänstra. Kan inte räta ut armen ordentligt för det är något som tar emot i axeln. På fredag ska jag till läkaren igen och då blir det troligtvis kortisonspruta. Jag som är så spruträdd :crazy::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Sedan träningsvärken började klinga av i fredags kväll har jag toklängtat efter måndagens styrketräning.

Natten till idag spenderades dock sittandes i vår urusla soffa (först amning och sedan allergianfall med 4 timmars toknysande, därefter amning igen..) och i eftermiddags när jag skulle hjälpa sonen med skorna så small det helt enkelt till i ländryggen. :arghh:

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan inte böja mig framåt en mm så om det inte sker ett under inatt kommer jag inte kunna styrketräna, att ens hämta vikterna blir en omöjlighet. :down:

Funderar på om jag ska använda min träningstid till en försiktig promenad och ett riktigt hett bad istället. Ev basta. Vad säger ni andra? Jag vill ju inte missa spinningen på onsdag också. :crazy:
Om du har haft det tidigare, så du vet att det är någon liten muskel som krampar och drar ihop området och inte ryggskott, tycker jag du kan ta flera promenader på jämnt underlag. Brukar ordna det för mig.
Om du har något liniment eller liknande kan det vara bra att smörja på innan promenaden, kolla bara om det aktiva ämnet är ok för amning på janusinfo om du ammar. Undvik om du kan roterande rörelser någon dag.
Tror du det kan vara ryggskott så tror jag inte korta promenader kommer förvärra det, dock kan du behöva mer hjälp än så om det ska bli bra.
 
Helgens träning blev en salig blandning av gymnastik och styrka.
I lördags blev det mycket hopprep, handstående och blandade ryggövningar. :)
Igår körde jag olika styrkeövningar, till exempel denna:

https://www.instagram.com/p/BYAwYBglY3n/?taken-by=frida_Lundahl

Efter passet blev det löpning 2 km. :wtf:

Mina axlar har krånglat ett bra tag nu, speciellt den vänstra. Kan inte räta ut armen ordentligt för det är något som tar emot i axeln. På fredag ska jag till läkaren igen och då blir det troligtvis kortisonspruta. Jag som är så spruträdd :crazy::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Gilla på träningen, inte kortisonsprutan. :crazy:
 
Blev ett lugnt benpass igår. Var som sagt funktionär lördagnatt och kom i säng 03. Kände mig lika krabbis igår som efter en krogkväll fast jag inte drack en droppe. Börjar nog bli gammal:angel:

Idag blir det rygg (och triceps):banana: mina favoriter:heart
 
Sammanfattar min vecka med tre styrkepass, promenad varje dag utom lördag (känns konstigt att vi promenerade i den vackra parken i Polanica i Polen i måndags) och fyra ridpass. Nöjd med veckan :)

Den här veckan är planen tre rena styrkepass med lite löpning efter i alla fall något av dom och ett rent löppass. Sen blir det väl promenader mer eller mindre varje dag och ridning. Ska vara med på mitt livs första hoppträning på lördag :nailbiting: Jag har islandshästar och dressyrar helst och tränar gångarter så jag har aldrig haft någon ambition att hoppa. Men äldsta hästen är jäkligt duktig och tycker det är superkul så jag får försöka hänga med bara :p Om inte annat är det bra styrketräning och roligt att göra olika saker. Det är fantastiskt att ha en sådan allsidig ras :love:

På söndag har min islandshästförening KM. Jag har bestämt mig för att inte tävla för första gången på många år, men barnen ska få vara med i barnklassen på varsin häst så jag ska dit ändå och så ska jag vara funktionär. Kommer kännas konstigt men jag behöver en paus. Ska prova på Gaedingakeppni i september som är en annan tävlingsform för islandshästar. Det ska bli roligt :)

Idag började jag dagen med vovvepromenad och på lunchen ska jag ta en dressyrpass med äldsta hästen. Ikväll ska vi fortsätta med taket för i morgon åker maken på kurs och är borta från tidigt i morgon till sent på onsdag så jag är ensam med barn och djur.
 
Låter som något diskbråck/ryggskott? Har du haft det förr? Kolla 1177 men har för mig att lugn rörelse är rekommenderat så promenad ex går ju bra då! Krya på dig!
Nja alltså det är säkert ett ryggskott. Iom min överrörlighet har jag oftast minst en låsning i ryggen. Sedan graviditeten och den extra påfrestningen har jag låsningar vid nästan varenda korta från nacken och ner till rumpan (det är ju stört o övligt att få tag i en kiropraktor under sommaren..) sittsovandet i soffan blev visst sista spiken i kistan. :(

Det känns något bättre nu så länge jag gör allt långsamt så jag har hopp om att spinning på onsdag ska funka
 
Jag har hängt i vikttråden men kan ju hoppa över hit, det är ju betydligt trevligare med alla på samma ställe.
Jag slutade röka under våren och gick upp i vikt och började ta tag i det 1/6. Det hände inte mycket i juni, mest på grund av att jag fortfarande var röksugen en hel del. I slutet på månaden släppte det och jag "började om" den 1/7 och hoppade in i vikttråden den 18/7.

18/7 -2 kg
26/7 -3,4 kg
27/7 -4,6 kg
1/8 -3,7 kg
4/8 -4,6 kg
7/8 -4,9 kg
9/8 -5,3 kg
16/8 -5,7 kg
21/8 -6 kg eller -7,3 kg men misstänker att vågen stod snett, -6 är betydligt rimligare.

Oavsett, -6/-7 kg är ungefär halvvägs till målet så det känns kanon!
 
Tror att jag ramlar in i den här tråden också om det är okej. Försöker gå ner några kilon. Eller snarare hantera att jag numera inte kan äta hur som helst utan att gå upp i vikt. Det har tagit några års frustration att inse att åldern tar ut sin rätt. Ämnesomsättningen är helt klart lägre numera och allt fett verkar lägga sig på magen. :crazy:

Har inte speciellt mycket till karaktär heller. :)

Men jag försöker åta så nyttigt som möjligt och rör mig rätt mycket. De senaste två åren har jag börjat löpträna. Springa har jag aldrig gjort tidigare. Snarare har jag tyckt aktivt illa om det. Men man kan tydligen ändra sig.

Nu har jag precis sprungit en mil! :) Och är himla nöjd med mig själv.
 
@TeamLundVer Fy vad jobbigt med ryggen! Ganska exakt samma sak hände min sambo i somras. Det gäller att röra, röra, röra på sig så ta du den där lugna promenaden. Min sambos rygg blev bättre på bara 2-3 dagar just för att han höll igång och rörde på sig så mycket smärtan bara tillät (det tar längre tid att bli bra ju mer stillasittande man är har jag förstått det som(. Dag 5 sprang han några kilometer i långsam mak och sen var han igång som vanligt igen i princip. Håller tummarna att det snabbt blir bättre för dig med!
 
Sådärja! Exakt en vecka utan något tillsatt socker. Inget jätteutmaning till vardags men helgmaten, helgsnacket och utematen har ju blivit lidande helt klart. Igår åt jag middag hos en kompis och efter maten tog hon fram Lindts creme brulee-choklad (bästa!) som alla mumsade i sig men jag avstod.

Det kanske är inbillning men jag måste säga att jag tycker mitt humör känns stabilare och likaså min hunger. Har inte lika mycket cravings eller tendens till att överäta lika mycket som vanligt. Igår när vi åt vattenmelon utbrast min sambo "Gud, vad söt den här är! Nästan FÖR söt!" och sen såg han helt chockad ut och tittade upp sa "Men...! Är det för att... vi slutat äta annat socker?! Sa jag precis att en vattenmelon var för söt?!" :D Tror den dock var ovanligt söt, för jag är tveksam till om smaklökarna förändras så mycket på en vecka ;)

Dagens träning blir en powerwalk med en kompis om en stund!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 497
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 101
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 362
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp