Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Swat

Trådstartare
Jag tillhör den kategori personer som aldrig kommer ut på tävlingsbanan för att jag är alldeles för djäkla petig/självkritisk/feg...

Jag har en äldre hund som jag mycket väl skulle kunnat tävla i både lydnad och bruks.... Men aldrig kommit ut på banan med!!

Jag har en yngre hund som även den sköter sej bra, som har fin motivation och som säkerligen skulle kunna göra bra ifrån sej, men... Nej då...

Som nyinflyttad har jag redan varit nere på BK och "visat upp mej" och gått med i en träningsgrupp som skall träffas en gång i månaden och filma våra framgångar... Men...
Jag skulle vilja ha fatt i någon som kan se mej lite som ett "projekt" :D Som kan hjälpa mej höja mitt självförtroende och knuffa mej uppåt vad gäller träning med tävlingsbanorna som mål...

Men...Var hittar man en såda person? :)

Jag är ingen nybörjare, utan har goda kunskaper inom både hundar och träning...och kan lätt motivera och inspirera andra... Men när det gäller mej själv så är jag så kritisk att det nästan blir löjligt...

Någon som har nåra bra tips?


/Swat
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

:D Ja det kan ju vara bra!! ;)

Jag bor strax utanför Knivsta, ca 3 mil fr Uppsala.

Är dock beredd att röra lite på mej, så 5 mil enkel resa är helt ok för kvalitativ träning!

/Swat
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

jag bor i stockholm, och här finns ett ställe som heter Dog Planet. De har någonslags "hund ägar-coaching". vet inte riktigt vad det innebär. Men du kan ju kolla in deras hemsida, dogplanet.se :)
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Det bästa är att tävla. Då får du på "kritiken" vad du måste träna mer på och vad som duger. Det finns ingen anledning att stå och nöta för LKL1 och appellen som inte kräver så mycket. Gör bort de två första lydnadsklasserna och appellen och sen kan du börja nöta och vara självkritisk. Ibland kan man hitta inoff lydnadstävlingar, men det är onödigt om ni kommit så pass långt.
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Tack för tipset!

Jag söker dock en ren tävlings-coatch! :)

De som arbetar på DogPlanet är säkert duktiga, men det är inte riktigt vad jag söker!

/Swat
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

jag är väldigt priskåt så jag har en naturlig sporre i det. men annars så tycker jag att helgkurser är otroligt peppande! prata med din klubb om inte de har lust att hyra en toppinstruktör för en helg. är ni många som vill vara med så blir det inte heller så dyrt. och som brandgul säger, man är som allra mest träningssugen precis efter en tävling. då vet man vad som funkar och vad som inte funkar (om man inte som min hund kör med överraskningstekniken, dvs nollar de "säkra" momenten).
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Ja visst är det så enkelt!! ;) Eller....?

Jag VET att det "bara" är att anmäla sej och köra på...'
Men när det inte fungerar då?
När jag redan är min egen största kritiker som alltid vill ha mina moment liiiite bättre HELA TIDEN!

Det är ungefär som att säga till någon att
Jag jämför mej ALDRIG med de andra som ställer upp i Appellen eller Lkl1, jag jämför mej med SM vinnarna eller WM deltagarna!
Jag VET att det varken är realistiskt eller juste vare sej mej eller hunden, men så fungerar jag!

Så... Någon som är duktig, har tävlingserfarenhet och som vill ha ett litet "sidoprojekt" som min mentor vore kalas!! ;)

/Swat
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Problemet är att du aldrig kommer iväg på tävling och då kan du ha hur många tior som helst som ingen ändå får se. Om man jämför sig med SM-vinnare så ärligt, hur mycket är en klassvinst i LKL1 värt??? Ingenting. Det är en ren formalitet som bara ska klaras av. Jag skulle aldrig lägga så mycket vikt vid att göra en perfekt tävling i ettan så jag aldrig ens kom iväg... Är det nerverna för dig som spökar som egentligen är problemet?
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Vilket JÄTTE bra tips!

Skall kolla om det finns fler som är intresserade av en intensiv helg!! :)

/Swat
 
Sv: Tränings-coatch? "Någon som sparkar mej i rumpan"

Tyvärr är jag fullt medveten om att tior på träningsplanen är lika värdefulla som nollor på träningsplanen :grin: Dvs det finns ingen objektiv bedömning!

Jag är ingen tävlingsmänniska! Med tidigare hundar har jag tävlat både lydnad och bruks och aldrig varit mer nervös än att jag fokuserat mej lite extra. (Så jag undviker inte tävlandet för att jag "fegar" ur eller blir tok-nervös).

Jag skall kontrollera om inte tipset från Cillamuffins kan vara ett steg framåt för mej! :)

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Passade nyss en bekants hund några dagar. Hunden i fråga är en omplacering på ca 3 år. Matte är jätte ambitiös och trots att vi tränar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 075
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp