Träningsplanering och uppföljning, träningsdagbok?

farin

Trådstartare
En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna.
Men det är så svårt! :o:D

Dels är utmaningen att jag tränar mot flera olika mål och i olika grenar. Varje gren för sig är kanske inte så svår (jo, ibland...) men de påverkar ju varandra och jag behöver själv på ihop helheten. Med valpen som snart är unghund så kommer vill jag även få med en mer genomtänkt vardagslydnadsträning och även den påverkar annan träning tänker jag. Så det här med att hitta mål, delmål, bryta ner moment till färdigheter och sätta lagom kriterier och utvecklingssteg i dem - hur tänker och gör ni?

Sen är en utmaning att hinna/orka dokumentera! Det får inte bli för tungrott för då blir det inte av. Men det måste vara tillräckligt detaljerat för att jag ska kunna se hur vi går framåt, eller inte går framåt om det är så. Att bara räkna träningspass räcker inte för det jag vill få ut av det.

I nuläget har jag dels en whiteboard hemma där jag skriver upp månadens fokus för respektive hund på.
Sen har jag en träningsbok (en vanlig skrivbok) där jag börjat med att skriva upp årets mål med hundarna (de stora målen). Därefter har jag gjort en årsöversikt där jag skrivit in större händelser, typ MH, och där jag fyller på med datum för bokade träningar och kurser för instruktör. Efter det har jag månadens fokus (samma som på tavlan hemma) och sedan gör jag en plan för veckan när den är på gång. I sin enklaste form är veckoplanen bara vad som är planerat, t ex specialsök måndag, rally tisdag, lydnad fredag. Vissa veckor har jag även skrivit upp vad jag tänker att jag ska träna på respektive pass.
När träningen är genomförd skriver jag kort om vad vi gjort och försöker få med någon utvärdering om hur det gått. Det jag saknar är att jag inte får med mina kriterier/utvecklingssteg på ett tydligt sätt, vilket innebär att jag ibland fastnar på samma nivå för länge, ibland tar för stora steg och jag vet inte riktigt var vi är i träningen... Det händer att jag filmar ett moment/en träning men det är sällan. Och de gånger jag gjort det använder jag mig inte av filmerna på något bra sätt för att utvärdera/planera framåt.

Så - hur gör ni andra? Jag vill höra allt om detaljplanering, översiktlig planering, vad fungerar för er, vad fungerar inte?
 
Jag är absolut inte så strukturerad som jag skulle önska kanske jag ska inleda med, men gillar ämnet! Går alltid in med goda intentioner, är sämre på att fullfölja :D

Med unghunden är ju tanken att vi ska satsa på fler och för mig nya grenar, så har verkligen behövt göra en superbasic, långsiktigt planering med vilka moment/skills som krävs för startklass, klass 1 osv och bryta ner i delar. Utifrån den listan gör jag en månadsplanering med teman. Nästa steg är att faktiskt gå tillbaka till den planeringen i slutat av varje månad för att checka av och vidareutveckla, utöver utvärderingen inför och efter varje pass. Har tidigare haft svårt att få en översikt och långsiktighet, så jag hoppas månadsplanering ska hjälpa mig att hålla mig till en plan och inte dutta planlöst i allt möjligt!

Tycker att filma är svårslaget hjälpmedel. För att se om jag faktiskt håller på mina kriterier, var jag behöver förenkla om hunden inte klarar av det jag ber om och ofta inse hur jävla dålig timing jag själv har :p Väldigt utvecklande! För någon med mer erfarenhet är kanske inte filmen lika nödvändig, men jag skulle inte alls komma lika långt utan. För mig är det en del av utvärderingen att titta på filmen samma dag efter träningen, ibland gör jag det under paus i träningen också för att kunna peta i detaljerna direkt om det är något vi inte klarar av.
 
Jag är dålig på att planera upp träningen och kör ofta på känsla, eftersom jag oftast tävlar i flera grenar så brukar det bli att jag finslipar innan tävling i just den grenen.

Själva utvärderingen gör jag efter tävling, hur blev det, vad blev bra, vad behöver vi träna mer på?

I lydnaden som kräver mest gjorde jag förra året en veckoplanering på 5-10 minuters pass varje dag där jag hade fokus på olika delar och körde sen hela moment eller program ett eller två pass i veckan. Sen kör jag mycket fotgående på promenader och på träning så jag la inte in så mycket på de korta träningspassen.

Ex:
Måndag: Ingångar 5 x 3, fjärr x 3, spring in i ruta 1 x 5
Tisdag: Apportingångar 5 x 3, stegförflyttningar x3, hopp över hinder x 5 (fokus ingång)
Onsdag: Ingångar 5 x 3, fjärr x 3, ställande x 5, rak fotsträcka 20 m x 5
Torsdag: Ingångar 5 x 3, fotgående vinklar 5 höger, 5 vänster, läggande x 5
Fredag: Apportingångar 5 x 3, Spring in i ruta 1 x 5, fjärr x 3
Helg: Programträning hela moment

Det här var i klass 1 och jag la vikten vid ingångar och apportingångar så vi har en tendens att förlora poäng på sneda sitt, jag gjorde ingen utvärdering av hur det gått utan bockade bara av att jag gjort det och jag tyckte vi gjorde framsteg på nån vecka. Jag kommer köra liknande inför årets klass 2 bara det smälter undan såpass att jag kan träna lite ute. Sen kanske det inte passar alla men Nessie har inget emot att nöta flera repetioner i taget.

Mitt mål är oftast tävling, där gör jag ju sen också utvärderingen. Jag är oftast inte klar för tävling när vi startar i första klassen eller i en ny klass utan jag anmäler en bit fram och oftast är vi inte helt klara utan tävlingen blir mer en checkpoint på hur vi ligger till. Har anmält Nessie till en klass 2 tävling i början av april och där är väl målbilden att hon förhoppningsvis ska fatta vad vittringen går ut på då det är ett helt nytt moment för oss. Även om vi skulle nolla så blir jag nöjd om hon iallafall letar efter rätt pinne.
Tay planerar jag att testa rallylydnad på och där är egentligen enda önskemålet att han ska kunna fokusera på mig större delen av banan trots ny miljö och störning. Beroende på hur det går på första tävlingen så lägger jag upp nytt mål efter det. För mig är tävlingarna en träningsmöjlighet och ett sätt att se om vi gått framåt, jag kan vara supernöjd på en tävling där vi kommer sist och jag har även varit ganska missnöjd på tävling där vi haft nästan full pott och pallplats så sjäva resultatet är gansla oväsentligt för utvärderingen.

I lydnaden tittar jag på vilka moment vi behöver kunna, vad kan hon redan och lägger tonvikten på det vi behöver förbättra. Sen så är det så att hunden gör en klockren ruta och kan rutan så ser jag ingen anledning att köra mer ruta det passet utan belönar massor och går vidare till andra moment.
Nessie är det ganska lätt med, där kan man bara repetera tills man nött in det hon behöver kunna. Hon är dessutom ganska obrydd även när det blir fel utan försöker och försöker tills det blir rätt. En annan hund kanske man behöver köra färre repetioner med och lätta upp träningen genom att lägga in lätta saker den kan och gillar att göra för att belöna upp träningen. Jag tillämpar också olika belöningar beroende på hur "rätt" det blev, okej utförande = godis, bra utförande = godis + muntligt beröm, perfekt utförande = godis, tjo och lite bus och det gör ju att jag belönar mycket mer än när man eftersträvar att få till det perfekt och bara belönar det. Min hund är inte dum, hon är nöjd med en godis men hon vill ju ha full jackpot på belöningarna och blir bättre och bättre med en positiv attityd även med det här systemet.
 
Jag är absolut inte så strukturerad som jag skulle önska kanske jag ska inleda med, men gillar ämnet! Går alltid in med goda intentioner, är sämre på att fullfölja :D

Med unghunden är ju tanken att vi ska satsa på fler och för mig nya grenar, så har verkligen behövt göra en superbasic, långsiktigt planering med vilka moment/skills som krävs för startklass, klass 1 osv och bryta ner i delar. Utifrån den listan gör jag en månadsplanering med teman. Nästa steg är att faktiskt gå tillbaka till den planeringen i slutat av varje månad för att checka av och vidareutveckla, utöver utvärderingen inför och efter varje pass. Har tidigare haft svårt att få en översikt och långsiktighet, så jag hoppas månadsplanering ska hjälpa mig att hålla mig till en plan och inte dutta planlöst i allt möjligt!

Tycker att filma är svårslaget hjälpmedel. För att se om jag faktiskt håller på mina kriterier, var jag behöver förenkla om hunden inte klarar av det jag ber om och ofta inse hur jävla dålig timing jag själv har :p Väldigt utvecklande! För någon med mer erfarenhet är kanske inte filmen lika nödvändig, men jag skulle inte alls komma lika långt utan. För mig är det en del av utvärderingen att titta på filmen samma dag efter träningen, ibland gör jag det under paus i träningen också för att kunna peta i detaljerna direkt om det är något vi inte klarar av.
Smart med en långsiktig plan med ingående moment och månadsplanering.
Kan absolut vara värt att testa för både valp och vuxen hund här! Om inte annat för att se om det är så där övermäktigt mycket som jag tror att det är med valpen... (Varför det nu skulle vara mer med henne än med den nu vuxna hunden??)
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 832
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp