Bukefalos 28 år!

Träningstips till min 05:a

Jate Volim

Trådstartare
Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få överskådliga svar.
Här är en video på min treåring som hon ser ut idag. http://s538.photobucket.com/albums/ff346/Vanima88/Beata/

Detta är 3:e ridpasset efter sommarvilan så jag är faktiskt riktigt nöjd. Hon växlar mellan att vara "het" (om man nu kan säga det om en treåring) och att vara en riktig surmärr :devil:
så det vi har jobbat mest med är att hitta en ärlig bjudning. (När hon är "het" får jag ju ingen ärlig bjudning, det enda hon bjuder till då är att hitta på jävelskap:devil:)

Jag är medveten om att hon går i en form bakom hand, ibland mkt bakom hand men det är självklart ingenting som jag forcerar eller ens uppmuntrar utan helt och hållet en form som hon valt själv. Den ska jag arbeta bort så småningom men så länge hon inte är helt stadig i sin bjudning vill jag inte börja bråka med henne om vart hon har huvudet.

Annars så är hon känslig i munnen men vågar ta ett mjukt stöd, hon bär sig själv. Jag tycker att hon har bra grundtrav, det KÄNNS att man kan rida fram väldigt mkt utav den så småningom. Galoppen är bättre än traven utan ryttare på så jag hoppas mkt på den i framtiden. (Den ser ni ju dock inte på filmer eftersom underlaget (blött) inte tillät galopp idag). Hon har mkt bra balans och verkar inte ha särskilt svårt för någonting än så länge. Mkt orädd, stundtals dumdristig men accepterar det mesta trots allt. Hon tar att man går på henne med spöet om det behövs, kan bli lite sur (syns på videon ngn liten kick) men som sagt hon accepterar det.

Vad gäller mig själv så ser jag (liksom hon) sommarfet ut :o :crazy: men jag har skyddsväst under också. (Skyller lite på den). Det känns bortsett från extrahullet som att jag är ganska lagom på henne. Jag sitter inte optimalt i den sadeln för markarbete men ska snart byta. Sadeln är skön, ligger bra och har extremt bra bockstöd :) Men nu ska den alltså bytas ut framöver för att enbart användas när det är stora risker för hennes mördarsprång (vid hoppning och ute i naturen).

Jag borde hålla händerna mer ihop (en olat jag lagt mig till med för att få fram näsan på unghästarna är att bredda handen.) och inte luta mig framåt. Skänkeln glider också bakåt men det antar jag är för att kompensera överlivet? Ska jobbas bort!

Kommentera det ni ser, ris och ros men var konstruktiva. Ge även tips på vad ni tycker att vi ska öva på, både sådant som jag behöver träna och som hästen borde träna på. Gärna övningar och annat skoj som jag kan testa på. Just nu är hon ju inte igång så vi kan inte göra allt för ansträngande övningar ännu, men de kan man iofs spara tills senare :)

Mkt tacksam för konkreta och ärliga svar! :banana:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Jag tycker att din häst ser jättetrevlig ut, rör sig trevligt i traven. Lugnt och balanserat. Dock föredrar jag att rida de yngre i ett högre tempo så att de verkligen kommer framåt både i bjudning och till bettet. Hästen ska lära sig att den ska gå FRAMÅT och inte gå i ett på gränsen till undertempo. När hästen blir äldre och starkare kan du kräva av den att gå i ett lugnare tempo men eftersom att det är fram till bettet som gäller nu så måste den ridas framåt.

Att den går bakom lod är du medveten om och vad jag kan se är att de stunder din häst går i rätt lod har du dina händer stilla. Med andra ord trillar nosen in när du flackar och fipplar med tyglarna. Du måste ha dina händer stilla, de ska knappt inverka något alls i hästens mun så för att komma åt lodproblemet så måste du fixa till dina händer! Även att rida framåt här och bjuda med händerna kommer också att ta bort lodproblemet.

Din sits är som redan påpekat, framåtlutad med bakåtdragna skänklar som kan vara en anledning till dina ostadiga händer. försök hitta balansen, ha tyngden i hälarna, räta upp dig (tråd som drar upp dig från huvudet) och ha fjädrande armbågar ovanför/framför höftknölarna. Det är inte förrän du hittat balansen i din sits som händerna kommer stabiliseras.

Ang. hästen vet jag inte vad du behöver träna på eftersom jag inte kan se så mycket utifrån filmen men mycket frambjudningsövningar är alltid bra (som ska komma utan ständig skänkling) och dem får du genom att rida ute mycket. Hitta sträckor som går att trava och galoppera på så att hästen bara kan rulla på, hitta sin balans och även bygga upp nyttiga muskler samtidigt som du kan fokusera på din sits!

Lycka till!
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Jag tycker att din häst ser jättetrevlig ut, rör sig trevligt i traven. Lugnt och balanserat. Dock föredrar jag att rida de yngre i ett högre tempo så att de verkligen kommer framåt både i bjudning och till bettet. Hästen ska lära sig att den ska gå FRAMÅT och inte gå i ett på gränsen till undertempo. När hästen blir äldre och starkare kan du kräva av den att gå i ett lugnare tempo men eftersom att det är fram till bettet som gäller nu så måste den ridas framåt.

Tack! Jag vill också ha ett lite bättre grundtempo att utgå ifrån och vi jobbar ständigt med detta. (Blir bättre för varje gång.) Dock är hon inte så mkt riden så hon växlar mellan att vara unghästslö och superallert och full av bus. Det är svårt att hitta ett bra mellanting. Jag tror det enda som kommer att hjälpa riktigt bra är att ge sig ut i naturen.

Att den går bakom lod är du medveten om och vad jag kan se är att de stunder din häst går i rätt lod har du dina händer stilla. Med andra ord trillar nosen in när du flackar och fipplar med tyglarna. Du måste ha dina händer stilla, de ska knappt inverka något alls i hästens mun så för att komma åt lodproblemet så måste du fixa till dina händer! Även att rida framåt här och bjuda med händerna kommer också att ta bort lodproblemet.

Din sits är som redan påpekat, framåtlutad med bakåtdragna skänklar som kan vara en anledning till dina ostadiga händer. försök hitta balansen, ha tyngden i hälarna, räta upp dig (tråd som drar upp dig från huvudet) och ha fjädrande armbågar ovanför/framför höftknölarna. Det är inte förrän du hittat balansen i din sits som händerna kommer stabiliseras.[/QUOTE]

Jag tror också på att handen blir ostadig pga framåtlutat överliv och bakåtdragen skänkel. Detta är ngt jag ska ta itu med omedelbart. Saken är den att jag har testat såväl att länga som kort lädrena och inget har blivit direkt bra. Långa läder var definitivt ingen hit :crazy: vilket man kanske kunnat ana i en hoppsadel. Ska nu byta sadel just för min sits skull. Jag behöver hitta en sadel som placerar mig i lod så att balans och tyngdpunkt hamnar i bäckenet och inte i överlivet. Då tror jag också att handen kommer lite av sig självt. Sedan har jag inte suttit på annat än unghästar eller ens ridit en lektion senaste året så självklart har man lagt sig till med lite olater. Mamma hjälper mig mkt men det är ju ändå lätt att bli hemmablind.

Ang. hästen vet jag inte vad du behöver träna på eftersom jag inte kan se så mycket utifrån filmen men mycket frambjudningsövningar är alltid bra (som ska komma utan ständig skänkling) och dem får du genom att rida ute mycket. Hitta sträckor som går att trava och galoppera på så att hästen bara kan rulla på, hitta sin balans och även bygga upp nyttiga muskler samtidigt som du kan fokusera på din sits!
Lycka till!

Här är vi helt överens. Dock är hon inte riden ute ännu, det är som sagt tredje passet efter betet och hon är lite loj av sin stora mage men ack så full av glädjerus dess imellan. Men ngn eller ett par veckor till på banan sedan blir det nog skog och mark för nästan hela slanten.

Tack så jättemkt för dina tips och observationer. Det är såå tacksamt att få utomståendes synpunkter på saker och ting ibland :)
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Det vore jättekul ifall någon mer ville ta sig tid att kika på videon. Det är alltid trevligt att få lite kritik :)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Jag missade denna tråd, men har ju svarat i den andraredan :idea: Blir ju konstigt att kopiera över det nu, men jag kunde svarat här istället:o

Moderator får ju gärna flytta över mina två svar.
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Ja, men jag har ju läst ditt svar ändå :) Tack än en gång.
Kommer du på ngt att tillägga så kan du ju göra det här :idea:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Träningstips till min 05:a

Puttar tråden lite då jag fortfarande är intresserad av en och annan kommentar :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Lisasliv
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: josqla
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp