Bukefalos 28 år!

Trafikregler

Idag när jag kom till en kund, så hade besöket han hade pratat om att han cyklade till jobbet och då hade kunden visat denne en film, som jag också fick se. Den var väldigt grafiskt och otäck. Händelsen utspelade sig utomland. Det stod en parkerad taxi vid trottoarkanten, det kommer en ung tjej på en vespa/moppe, väger är flerfilig, så utanför henne är det en buss.
Precis när hon ska passera taxin (och har bussen bredvid sig), då öppnar taxichauffören dörren, så hon kör in i den och kraschar rakt in under bussen, som kör över henne med bakhjulet så hon dog omedelbart. Bussen stannar och ut kommer chaufför och passagerare, men taxichauffören bryr sig inte utan prioriterar sin kund.
Stackars tjej, hon hade inte räknat med att dö så.

Det gjorde att man får en tankeställare, det var då jag tänkte att även om jag har rätten på min sida som oskyddad trafikant, så är inte det värt risken att sätta livet på spel för det. Håller avstånd till parkerade bilar, så man inte råkar ut för det tjejen med moppen gjorde, och väntar hellre vid övergångsställen att folk ska stanna, än att gå ut framför och någon inte stannar.
Nja, jag vill helst dö naturligt och inte via någon olycka för att hävda att jag hade rätt, man har trots allt bara ett liv och visst folk kommer troligen alltid vara idioter oavsett århundrade.
Jo, det var de väldigt noga med redan i körskolan, man får bara inte öppna en bildörr utan att titta i backspegeln och döda vinkeln först, det kan alltid komma en cyklist. (det liksom pirrar obehagligt när man cyklar förbi bilar vid restauranger som det kan vara folk i) Det är helt vansinnigt. Vilken vidrig människa den taxichuffören var. Likaså med högersvängar, man kan bara inte svänga höger utan att se om man mosar en cyklist i döda vinkeln, någon körskollärare sa att idealt skulle man in så nära kanten på vägen att ingen kunde komma in innanför bilen (ingen aning om det är enligt reglerna) den glömmer jag ibland, känns som att det inte är lika vanligt med cyklister på gatan nu. (börjar kännas som att de borde lånat ut den körskoleläraren i viss omfattning till andra körskolor, han måste ha varit bra)
 
Senast ändrad:
Det är så jag alltid har agerat och därför har jag klarat mig undan olyckor nästan helt med undantag av en påtänd dåre som valde att inte stanna för lämna företräde utan valde att placera sin minibuss rätt i bakhjulet på min 11-bil. Svenskt stångjärn mot koreansk pappkartong, min fick lite avskavd färg bara på fälgen, hans gick av på mitten och vek sig bakom hytten och fick åka flakbärgare till skroten. Han hade tur, hade jag kommit nån halvsekund tidigare hade hans bil inkl. han själv troligtvis varit skrot och rullat ner för 3 meter slänt och hamnat på åkern.
Ja, många gånger klarar man sig på det. Inte illa att köra bilar med kvalité och säkerhet främst. Därför jag börjar fundera på att skaffa en volvo privat också.
 
Jag hade en klasskompis som råkade ut för samma sak. Ja han dog inte, men var borta några månader från skolan.
Usch och fy, tur för honom att han klarade sig, kan inte ha vart roligt det där. Minns för något år sedan omkom en elev på ett fordonsprogram när denne stått på trappsteget längst ner på en lastbil och tappat balansen och ramlat ner framför lastbilen, som körde över den. :crazy:
 
Jo, det var de väldigt noga med redan i körskolan, man får bara inte öppna en bildörr utan att titta i backspegeln och döda vinkeln först, det kan alltid komma en cyklist. (det liksom pirrar obehagligt när man cyklar förbi bilar vid restauranger som det kan vara folk i) Det är helt vansinnigt. Vilken vidrig människa den taxichuffören var. Likaså med högersvängar, man kan bara inte svänga höger utan att se om man mosar en cyklist i döda vinkeln, någon körskollärare sa att idealt skulle man in så nära kanten på vägen att ingen kunde komma in innanför bilen (ingen aning om det är enligt reglerna) den glömmer jag ibland, känns som att det inte är lika vanligt med cyklister på gatan nu. (börjar kännas som att de borde lånat ut den körskoleläraren i viss omfattning till andra körskolor, han måste ha varit bra)
Ja, men sen är det säkert några som är lite ouppmärksamma som inte tänker sig för och vips är olyckan ett faktum.

Påtal om högersvängar, jag ogillar att svänga höger med lastbilen över en hårt trafikerad cykel/gångbana, för vår sikt är så kass. Var inte kul när jag var i Köpenhamn och skulle svänga höger, man visste att det kommer cyklar, men jag såg dom inte, skitläskigt att veta att dom är där någonstans, men jag ser dom inte.
 
Kom och tänka på den här tråden när jag läste om den här tragiska olyckan som visar hur oerhört illa det kan gå när man inte följer trafikreglerna. Enligt artikeln uppger polisen att det inte fanns något övergångsställe vid platsen. http://www.expressen.se/nyheter/spadbarn-dog-efter-bilolycka-i-gavle/

Huuuuu!
Den typen av olyckor tänker jag ofta på, och är förvånad att de inte händer oftare. Jag vet inte hur många gånger jag sett föräldrar knuffa barnvagnen framför sig ut i vägen, utan att ens lyfta blicken för att kolla av trafiken. Även på ett övergångsställe är det ett fruktansvärt risktagande tycker jag. :(

Barnvagnarna syns dessutom ofta sämre än människor, de flesta är i dova färger och har inga reflexer (varför har de inte massor av reflexer, de borde banne mig vara varseltäckta!), plus att de är lägre...
 
Huuuuu!
Den typen av olyckor tänker jag ofta på, och är förvånad att de inte händer oftare. Jag vet inte hur många gånger jag sett föräldrar knuffa barnvagnen framför sig ut i vägen, utan att ens lyfta blicken för att kolla av trafiken. Även på ett övergångsställe är det ett fruktansvärt risktagande tycker jag. :(

Barnvagnarna syns dessutom ofta sämre än människor, de flesta är i dova färger och har inga reflexer (varför har de inte massor av reflexer, de borde banne mig vara varseltäckta!), plus att de är lägre...

Jag har under flera år sett många män göra så men väldigt sällan kvinnor. Tycker det är skitläskigt och kan inte låta bli att undra över om de är lika omdömeslösa när det gäller annat angående barnet.

Reflexer är bra, men de syns ju bara när man lyser på dem på rätt sätt (tänker på ungdomar som använder vägen bakom min parkering som cykelväg till skolan och sitter på cyklar som bara har reflexer i hjulen vilket inte syns i mina baklyktor på bilen), jag tycker att man ska ha lampor av något slag. Själv har jag smålampor som går att köpa på Rusta eller Clas Olsson. I stallet har jag en reflexväst med lampor.
 
Jag har under flera år sett många män göra så men väldigt sällan kvinnor. Tycker det är skitläskigt och kan inte låta bli att undra över om de är lika omdömeslösa när det gäller annat angående barnet.

Reflexer är bra, men de syns ju bara när man lyser på dem på rätt sätt (tänker på ungdomar som använder vägen bakom min parkering som cykelväg till skolan och sitter på cyklar som bara har reflexer i hjulen vilket inte syns i mina baklyktor på bilen), jag tycker att man ska ha lampor av något slag. Själv har jag smålampor som går att köpa på Rusta eller Clas Olsson. I stallet har jag en reflexväst med lampor.

Jag ser definitivt kvinnor göra det också, men jag har inte tänkt på om det möjligen är vanligare med män.

Ja, reflexer är inte hela lösningen men med tanke på hur svårt folk verkar ha att göra sig synliga så vore det nog en bra början med något passivt ändå. Annars måste man ju både slå på lampan och byta batteriet ibland... :cautious:

Både jag och hunden har reflexväst såhär års, plus reflexer om benen och en pannlampa på mig och en lampa om halsen på hunden. Jag tror ju knappast att folk bryr sig mindre som sina barn än jag gör om min hund, så att det inte bara dräller av reflexer och lampor på dem kan jag inte förstå. Så gott som alla har väl åtminstone åkt bil (eller buss) och vet hur totalt osynlig man blir i mörkret inifrån ett fordon...

Väldigt suddig bild, men nog syns reflexerna i alla fall:
fRu3MvN.jpg



Jag mötte en cyklist häromdagen som var totalt osynlig i mörkret, tills vi var jämsides. Då såg jag att hon faktiskt hade en lampa fram, men att den var vinklad ner i cykelkorgen fram på styret. Den var tät/klädd i något tyg eller något sådant, så inget ljus kom igenom. Det syntes en väldigt tydlig ljusring nere i korgen, så hur hon själv kunde missa att den var riktad så begriper jag inte...

Det här är en läskig årstid överlag. Folk blir väldigt osynliga på hösten, när det är mörkt och lerigt och murriga färger överallt.
 

Liknande trådar

Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 713
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 883
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 581
Senast: TinyWiny
·
Äldre Äntligen en artikel som tar upp något som många cyklister inte verkar förstå - ska de ha företräde vid ett övergångsställe så måste de...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 834
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp