Bukefalos 28 år!

Trafikregler

Det är pga. den helt idiotiska och livsfarliga "zebra-lagen" dom försvinner. Den lagen skulle aldrig ens varit påtänkt för det har aldrig tidigare varit så mycket olyckor på övergångsställen pga. att gångtrafikanterna bara klivit rätt ut för "JAG har ju rätt". Undrar om dom tyckt beslutet varit så bra när dom ligger i ambulansen sen? Jag vet iallafall vad blåljusfolket tycker om just det missfostret till lag.
Aha, jo det är säkert så. Synd att ha en lag som tar bort övergångsställen.

Jo jag håller med lite där, jag var inte heller så förtjust i den och det händer mig ofta att folk släntrar ut utan att titta alls från platser som ligger många meter från övergångsstället. Eller att folk står och pratar i grupper vid övergångsstället med en fot i vägen och när som helst kan vandra över, men blir förvånade om man stannar. Förra veckan stod jag förresten still och väntade på en dam som stod vid övergångsstället och pratade i mobiltelefon, efter ett tag såg hon mig och backade. Hon såg ju verkligen ut som att hon skulle över. Synd att det fungerade soso för det var nog en bra idé egentligen, om folk hade tittat bara och markerat.

(Btw har jag hört talas om övergångsställen, obevakade, över 70 vägar, det är ju helknäppt av dem som ritat dit dem. Om de finns. Samtidigt som det är lika knäppt att ha en busshållsplats vid en 70-väg utan övergångsställe till den. Ugh, över och undergångar är kanske för dyra, hastighetssänkning kanske ignoreras ändå.)
 
Aha, jo det är säkert så. Synd att ha en lag som tar bort övergångsställen.

Jo jag håller med lite där, jag var inte heller så förtjust i den och det händer mig ofta att folk släntrar ut utan att titta alls från platser som ligger många meter från övergångsstället. Eller att folk står och pratar i grupper vid övergångsstället med en fot i vägen och när som helst kan vandra över, men blir förvånade om man stannar. Förra veckan stod jag förresten still och väntade på en dam som stod vid övergångsstället och pratade i mobiltelefon, efter ett tag såg hon mig och backade. Hon såg ju verkligen ut som att hon skulle över. Synd att det fungerade soso för det var nog en bra idé egentligen, om folk hade tittat bara och markerat.

(Btw har jag hört talas om övergångsställen, obevakade, över 70 vägar, det är ju helknäppt av dem som ritat dit dem. Om de finns. Samtidigt som det är lika knäppt att ha en busshållsplats vid en 70-väg utan övergångsställe till den. Ugh, över och undergångar är kanske för dyra, hastighetssänkning kanske ignoreras ändå.)

Finns ett övergångsställe i Abisko som är på en 70-väg (90 före och efter) så visst finns dom. I Jukkasjärvi har trafikverket storsatsat och gjort vägen mer trafiksäker. Det resulterade i två övergångsställen på en 60-väg. Egentligen en 80-väg men "stumpen" där övergångsställerna är har satts ner till 60. Alla är obevakade.
 
Jo jag håller med lite där, jag var inte heller så förtjust i den och det händer mig ofta att folk släntrar ut utan att titta alls från platser som ligger många meter från övergångsstället. Eller att folk står och pratar i grupper vid övergångsstället med en fot i vägen och när som helst kan vandra över, men blir förvånade om man stannar. Förra veckan stod jag förresten still och väntade på en dam som stod vid övergångsstället och pratade i mobiltelefon, efter ett tag såg hon mig och backade. Hon såg ju verkligen ut som att hon skulle över. Synd att det fungerade soso för det var nog en bra idé egentligen, om folk hade tittat bara och markerat.
Jag som ju är urgammal fick lära mig i skolan (och tidigare ändå) att vara uppmärksam i trafiken, vänta tills det blev fritt från fordon innan jag gick över vägen, cykla på vägrenen eller precis intill rännstenen osv. Det behövs inte speciellt mycket intelligens för att förstå vad som annars kan hända men många skiter tydligen i vad som kan hända och bara klampar på. Är man oskyddad trafikant så svider det rejält även om man har rätten på sin sida.

Sen att vissa trafikkonstellationer är helt uppåt väggarna galna beror på att den som ritat skiten knappast kan ha körkort eller ens kan cykla och i grannstaden finns två särskolor, vilket märks tydligt på vissa ställen eller vad sägs om ett övergångsställe precis på andra sidan krönet av en bro som är så skymd att dom nu efter ett gäng olyckor varav en dödsolycka satt upp blinkljus på stolparna som ska aktiveras av gående, och som blinkar konstant om det snöar eller regnar kraftigt.

Sen har vi ju den berömda Krocktullen (Talltullen) där dom smetat ut en flervägskorsning som ska vara tvåplans i ett plan,,,,,,,,,,
 
Nej, hastighetsbegränsning är verkligen ingen rekommendation (även om många verkar tro det). Är det t.ex. skyltat "40" på vägen så är det max 40 km/h som gäller, och inte en valfri högre fart. Saktare får man ju alltid köra, precis som du skriver. Men en recommendation? Nej.

Ja alltså självklart är det skyltat maximal hastighet, jag uttryckte mig väldigt slarvigt! Det jag menade var att det är tillåtet att köra under hastighetsbegränsningen men inte över. Bra att du förtydligade.
 
Men det kanske inte var ett övergångsställe, det kan vara en cykelöverfart. Se inlägg ovan.

Men egentligen tänkte jag på en helt annan sak. Visst man kan vara noga med att själv följa regler, men om det är uppenbart ofarligt för alla så behöver man inte alltid irritera sig över om andra missar att följa en regel. Då blir man ju bara arg i onödan.

Eftersom man skrivit övergångsställe så trodde jag, vilket också Solis bekräftat, att det handlade om ett övergångsställe.
Men det är ju ganska korkat att tro att folk menar det de skriver...

I den här tråden diskuteras trafikregler. Cyklister är ett stort ämne - och det är många som vid återkommande tillfällen noterat att många cyklister beter sig på ett sätt som faktiskt utsätter dem eller andra trafikanter för risker eller olägenheter.
I den här diskussionen hör jag till dem som kan irriteras av cyklister - som många gånger utsätter mig för olägenheter.
Det är en olägenhet för mig om jag försöker gå på trottoaren men måste tränga mig mot en husfasad och liknande på grund av att det cyklas på trottoaren.
Det är en olägenhet för mig om cyklisten väljer att hålla sig på vägbanan i stället för den parallellt löpande cykelbanan.
Det är en risk för cyklisten att cykla över övergångsställen.

Alltså kan det vara sådana saker man kan ta upp i en tråd som denna.
Det är rätt stor skillnad mot att gå omkring och vara arg.

Många av trafikreglerna har tillkommit just för att minska riskerna för skador på de olika trafikanterna. Dit hör exempelvis regeln om var en cyklist ska färdas (cykelbana om sådan finns, vägren om sådan finns et c), om var en cyklist ska/får korsa en väg, i vilken hastighet man får färdas på olika platser.
Det handlar alltså i slutänden om säkerhet.

Att många sedan väljer att strunta i de trafikregler som finns, är en helt annat fråga.
 
Jo det faller under regeln att det är den som svänger höger som korsar den andres väg.
Då så har man alltid väjningsplikt.

Nej. :) Den som lämnar cykelbana eller vägren har väjningsplikt gentemot de som befinner sig på körbanan. Undantag är när det finns en cykelöverfart eller när bilisten korsar en cykelpassage i samband med sväng eller vid utfart ur cirkulationsplats.
 
Eftersom man skrivit övergångsställe så trodde jag, vilket också Solis bekräftat, att det handlade om ett övergångsställe.
Men det är ju ganska korkat att tro att folk menar det de skriver...

I den här tråden diskuteras trafikregler. Cyklister är ett stort ämne - och det är många som vid återkommande tillfällen noterat att många cyklister beter sig på ett sätt som faktiskt utsätter dem eller andra trafikanter för risker eller olägenheter.
I den här diskussionen hör jag till dem som kan irriteras av cyklister - som många gånger utsätter mig för olägenheter.
Det är en olägenhet för mig om jag försöker gå på trottoaren men måste tränga mig mot en husfasad och liknande på grund av att det cyklas på trottoaren.
Det är en olägenhet för mig om cyklisten väljer att hålla sig på vägbanan i stället för den parallellt löpande cykelbanan.
Det är en risk för cyklisten att cykla över övergångsställen.

Alltså kan det vara sådana saker man kan ta upp i en tråd som denna.
Det är rätt stor skillnad mot att gå omkring och vara arg.

Många av trafikreglerna har tillkommit just för att minska riskerna för skador på de olika trafikanterna. Dit hör exempelvis regeln om var en cyklist ska färdas (cykelbana om sådan finns, vägren om sådan finns et c), om var en cyklist ska/får korsa en väg, i vilken hastighet man får färdas på olika platser.
Det handlar alltså i slutänden om säkerhet.

Att många sedan väljer att strunta i de trafikregler som finns, är en helt annat fråga.
Tja, jag kanske bara blir förvånad på något sätt. Jag bor i en av de värsta cykelstäderna i Sverige sägs det, dåliga cykelvägar och jättemånga cyklister. Många säger att staden är full av Sveriges värsta cyklister. Jag jobbar en annan stad som ska vara urusel för cyklister. Jag kör mycket bil och stöter ibland på cyklister mitt i en bilrondell el dyl. Men det händer extremt sällan att jag uppfattar situationen som farlig eller riskabel med en cyklist, eller ens speciellt irriterande. Det händer ganska ofta med gångtrafik över övergångsställen däremot att det känns lite oroligt eller med gångtrafik på cykelbanan (som läst ovan).

Så för mig blir det så väldigt skevt i debatten. Jag upplever ibland problem med cykelvägars placering osv som cyklist och ganska sällan problem med bilar eftersom jag undviker dem så gott det går (dvs störst går först för mig, alltid) men jag har praktiskt taget inga problem alls med cyklister som bilist och inte heller några problem med cyklister som fotgängare.

Så när andra ser hela världen full av galna cyklister ser jag mig förvånat om och tänker, vardå?
(Menade de cyklisten som med säkert avstånd cyklade över ett övergångsställe när ingen bil var ens i närheten, men kunde se hen? Eller cyklisten som cyklade på huvudleden när ingen cykelväg fanns? Eller cyklisten som kom cyklade över vägen från en cykelväg, från parken, som "alla" vet finns där och som körskolan pekar ut, men som en nykomling till stan kanske inte uppmärksammat då det inte är markerat på vägen där cykelvägen kommer ut på den. Eller menar de min vän som tränar för Vätternrundan, varför ens ha en vätternrunda som tävling om man inte får träna till den.)

(Jag vet tex att jag kan ha så stora problem med en viss cykelbana att jag väljer vägbanan på en 50 väg i ett lungt villaområde. Jag vet då att bilar kan bli irriterade. När jag kör samma väg med bil och hittar en cyklist där så gör det mig ingenting, jag blir inte orolig eller irriterad, jag har inte problem med det och jag vet vad cyklisten gör där, vet hur cykelbanan går upp och ned på vägen i omgångar och är ishal med spårighet på våren -dvs 90% risk att ramla.)
 
Senast ändrad:
Så när andra ser hela världen full av galna cyklister ser jag mig förvånat om och tänker, vardå?
På Sveavägen.
Runt Sergels Torg.
Centralt i Uppsala.
Och på Norrviksleden.
I Rotebro finns det också en drös som inte har hittat cykelbanan de skall vara på.
 
Idag när jag kom till en kund, så hade besöket han hade pratat om att han cyklade till jobbet och då hade kunden visat denne en film, som jag också fick se. Den var väldigt grafiskt och otäck. Händelsen utspelade sig utomland. Det stod en parkerad taxi vid trottoarkanten, det kommer en ung tjej på en vespa/moppe, väger är flerfilig, så utanför henne är det en buss.
Precis när hon ska passera taxin (och har bussen bredvid sig), då öppnar taxichauffören dörren, så hon kör in i den och kraschar rakt in under bussen, som kör över henne med bakhjulet så hon dog omedelbart. Bussen stannar och ut kommer chaufför och passagerare, men taxichauffören bryr sig inte utan prioriterar sin kund.
Stackars tjej, hon hade inte räknat med att dö så.

Det gjorde att man får en tankeställare, det var då jag tänkte att även om jag har rätten på min sida som oskyddad trafikant, så är inte det värt risken att sätta livet på spel för det. Håller avstånd till parkerade bilar, så man inte råkar ut för det tjejen med moppen gjorde, och väntar hellre vid övergångsställen att folk ska stanna, än att gå ut framför och någon inte stannar.
Nja, jag vill helst dö naturligt och inte via någon olycka för att hävda att jag hade rätt, man har trots allt bara ett liv och visst folk kommer troligen alltid vara idioter oavsett århundrade.
 
Är det verkligen så?
Jag var helt övertygad om att den som korsar annans väg har väjningsplikt.
Har du någon bra källa på det så att jag kan läsa på och uppdatera mig?

Det är utfartsregeln som ska tillämpas. Sitter med mobilen nu, men kan klistra in lämplig källa lite senare att det även gäller cyklister.
 
Är det verkligen så?
Jag var helt övertygad om att den som korsar annans väg har väjningsplikt.
Har du någon bra källa på det så att jag kan läsa på och uppdatera mig?
Väggrenen är det så på i alla fall, de som är i körbanan har företräde, därför det kan va dumt att gå ut i väggren och sen tro att man bara kan köra in, men man får då vackert vänta på sin tur.
 
På Sveavägen.
Runt Sergels Torg.
Centralt i Uppsala.
Och på Norrviksleden.
I Rotebro finns det också en drös som inte har hittat cykelbanan de skall vara på.
Eller så är det du som inte har koll på vart de ska och blir irriterad trots att de har lika mycket rätt att vara där som du.
 
Idag när jag kom till en kund, så hade besöket han hade pratat om att han cyklade till jobbet och då hade kunden visat denne en film, som jag också fick se. Den var väldigt grafiskt och otäck. Händelsen utspelade sig utomland. Det stod en parkerad taxi vid trottoarkanten, det kommer en ung tjej på en vespa/moppe, väger är flerfilig, så utanför henne är det en buss.
Precis när hon ska passera taxin (och har bussen bredvid sig), då öppnar taxichauffören dörren, så hon kör in i den och kraschar rakt in under bussen, som kör över henne med bakhjulet så hon dog omedelbart. Bussen stannar och ut kommer chaufför och passagerare, men taxichauffören bryr sig inte utan prioriterar sin kund.
Stackars tjej, hon hade inte räknat med att dö så.

Det gjorde att man får en tankeställare, det var då jag tänkte att även om jag har rätten på min sida som oskyddad trafikant, så är inte det värt risken att sätta livet på spel för det. Håller avstånd till parkerade bilar, så man inte råkar ut för det tjejen med moppen gjorde, och väntar hellre vid övergångsställen att folk ska stanna, än att gå ut framför och någon inte stannar.
Nja, jag vill helst dö naturligt och inte via någon olycka för att hävda att jag hade rätt, man har trots allt bara ett liv och visst folk kommer troligen alltid vara idioter oavsett århundrade.

Jag hade en klasskompis som råkade ut för samma sak. Ja han dog inte, men var borta några månader från skolan.
 
Det gjorde att man får en tankeställare, det var då jag tänkte att även om jag har rätten på min sida som oskyddad trafikant, så är inte det värt risken att sätta livet på spel för det.
Det är så jag alltid har agerat och därför har jag klarat mig undan olyckor nästan helt med undantag av en påtänd dåre som valde att inte stanna för lämna företräde utan valde att placera sin minibuss rätt i bakhjulet på min 11-bil. Svenskt stångjärn mot koreansk pappkartong, min fick lite avskavd färg bara på fälgen, hans gick av på mitten och vek sig bakom hytten och fick åka flakbärgare till skroten. Han hade tur, hade jag kommit nån halvsekund tidigare hade hans bil inkl. han själv troligtvis varit skrot och rullat ner för 3 meter slänt och hamnat på åkern.
 
Eller så är det du som inte har koll på vart de ska och blir irriterad trots att de har lika mycket rätt att vara där som du.
Inte alls.
De vet precis vart de skall och det syns tydlig.
De kryssar mellan bilarna, kör mot rött ljus och åker åt fel håll i rondellen.
De bryter helt uppenbart och utan tvekan mot massor av trafikregler mitt framför näsan på mig.
Jag ser bra från förarsätet på en buss.
 
Inte alls.
De vet precis vart de skall och det syns tydlig.
De kryssar mellan bilarna, kör mot rött ljus och åker åt fel håll i rondellen.
De bryter helt uppenbart och utan tvekan mot massor av trafikregler mitt framför näsan på mig.
Jag ser bra från förarsätet på en buss.
Precis som en massa bilister bryter massor av regler, de håller inte hastighetsreglerna, blinkar inte vid sväng, håller inte avstånd, gör farliga omkörningar....

Det finns folk till allt. Bilister och cyklister gör olika fel och bryter olika regler. Vissa tycks se rött så fort det rör sig om en cyklist men ha överseende med bilister. Pga sakens natur så kan inte bilister göra samma typer av fel, men deras är ofta fartigare för omvärlden. Jag vet inte hur många gånger jag saktat in eller tvärnitat för att folk kör om och inte får plats.

Det var dock inte det jag syftade på och det frågeställningen rörde. Du kan inte veta om en cyklist kör på bilvägen trots att det finns ett bättre alternativ eller cyklisten väljer bilvägen för att det med tanke på målet för resan är den rimliga vägen.
 
På Sveavägen.
Runt Sergels Torg.
Centralt i Uppsala.
Och på Norrviksleden.
I Rotebro finns det också en drös som inte har hittat cykelbanan de skall vara på.
Aha, jag har bara testat centrala Uppsala av de platserna, kör där ofta, cyklar ännu oftare (hehe det är nog mig du irriterar dig på ;) ). Men jag har inga problem med cyklisterna så långt i alla fall. I övrigt Solna, varje dag, Upplands Väsby, Sundbyberg, varje dag problemfritt.

Tilläggas kan att jag faktiskt inte bryr mig om var cyklister borde vara i förhållande till var de är. Jag bryr mig bara om jag eller någon bil i omgivningen skulle vara tvungen att agera för att inte köra över dem. Eller om jag skulle se en cyklist köra över eller toucha någon som promenerar. Så länge jag inte måste anpassa mig mer än för en bil på motsvarande plats så är det ingen fara.

(Jmf att jag blir irriterad på folk som sneddar över gatan flera meter före ett övergångsställe utan att kasta en blick över axeln för att leta efter bilar och jag måste bromsa hårt och blir lite rädd. Sådant motsvarande skulle jag irritera mig jättemycket över från en cyklist.)
 

Liknande trådar

Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 713
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 883
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 581
Senast: TinyWiny
·
Äldre Äntligen en artikel som tar upp något som många cyklister inte verkar förstå - ska de ha företräde vid ett övergångsställe så måste de...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 848
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp